1. 1.
    var oluşu ve yaratılışı varlık bilimiyle açıklayan, iyi niyet, hoşgörü, bencillikten arındırılmış bir felsefe ve fikir akımı. en önemli temsilcileri;
    mevlana,
    hacı bektaşi veli
    yunus emre dir
    13 -4 ... asiti kaçmış kola
  2. 2.
    Öncelikle, Tanrının niteliğini ve evrenin oluşumunu vahdeti vücut, yani varlığın birliği görüşüyle açıklayan felsefe görüşü; daha özel olarak da, islam dünyasında VII, yüzyılda ortaya çıkan, ve IX. yüzyılda Eski Yunan, Yahudi, Hint ve eski iran düşüncelerinin etkisiyle sistemleşen gizemci, dini ve felsefi öğreti.

    Tanrıyı tek gerçeklik olarak gören ve varolan her şeyi, tüm olay ve fenomenleri Tanrının tecellisi olarak kabul eden tasav­vuf, insan yaşamının en yüksek amacının, temaşa ve vecd yoluyla Tanrıya erişmek olduğunu söyler. Başka bir deyişle, evrenin vacip ya da zorunlu değil de mümkün olduğunu, yani kendi kendine varolmayıp, Tanrının varlığından dolayı tecelli eden, var görünen bir evren olduğunu, insanın ise bütün evreni bir bütünlük içinde yansıtan, Tanrıdan gelip yine Tanrıya dönecek olan ölümsüz bir özün, bitmeyen bir yaratıcı gücün taşıyıcısı olduğunu dile getiren Tasavvuf, varlığın birliği görüşünü benimsemiştir.
    7 -2 ... nirvana
  3. 3.
    Prof. Dr. Mahmud Esad CoşanRh.A tasavvuf'u şöyle açıklıyor;

    ''Tasavvuf denilen güzel ahlâk yolunun, cennet yolunun, evliyalık yolunun çeşitli tariflerini yapmış evliyaullah, büyük alimler, büyük mutasavvıflar. Bunları kitaplarının başında toplamışlar. Tasavvuf hakkında bilgi veren bir kitabı aldığınızda mutlaka bilin ki, başında birinci bölümü "Tasavvuf nedir? Tasavvufun tarifi..." gibi bir şeyle başlar. Tasavvufun çeşitli tarifleri var. Bu, Mevlâna'nın yolu... Bu, Yunus'un yolu... Bu, mübareklerin hali... Tarihteki herkesin kalbini kazanmış insanlar bu yolda gitmişler. Nedir bu tasavvuf yolu?.. Büyüklerden bir tanesi şöyle tarif etmiş:

    Tasavvuf yâr olup, bâr olmamaktır;
    Gül-i gülzâr olup, hâr olmamaktır.

    Bakın ne kadar güzel, hem şiir, hem de ne kadar fedakârlık ifade ediyor, ne kadar diğerbînlik ifade ediyor. Ne kadar aktif bir duygu... "Tasavvuf yâr olup, bâr olmamaktır;" Tasavvufta dostluk var, dost olmak var, sevmek var, arkadaş olmak var, komşu olmak var, yâr olmak var; ama bâr olmak yok!

    Bâr ne demek?.. Farsça'da yük demek. Meselâ bâr-ı girân diyoruz, eski şiirlerde geçer. Bâr-ı girân, ağır yük demek. Yâr olmak var, bâr olmak yok. Yâni bir insan mutasavvıfsa, dervişse, tasavvuf ahlâkını kazanmışsa, tasavvuf terbiyesini almışsa, yük olmayacak... Başkasının sırtından geçirmeye kalkışmayacak, başkasını sömürmeyecek. Başkasının menfaatini sömürmeye kalkmayacak. Parazit olmayacak, asalak olmayacak, yük olmayacak. Aksine başkasına fayda verecek.

    Nerden çıkmış tasavvuftaki bu anlayış?.. Bu tasavvuf da nerden çıkmış. Bazıları diyor ki:

    --Peygamber Efendimiz zamanında tasavvuf var mıydı?

    Vardı tabii!.. Bakın bu hadis-i şerif mutasavvıfların kaynağı. Mutasavvıflar onun için yâr olup, bâr olmamayı düşünmüşler. "Sizden biriniz, bir müslüman kardeşine faydalı olmağa güç yetirebiliyorsa faydalı olsun." işte, faydalı olmayı tavsiye ediyor Peygamber Efendimiz. Demek ki hadis-i şerifte tasavvuf var, Kur'an-ı Kerim'de tasavvuf var, islâm'da tasavvuf var ki, bu hadis-i şerifin uygulaması mutasavvıfta, "Yâr olup, bâr olmamak" diye tezâhür etmiş.''
    15 -4 ... vezir tonyukuk
  4. 4.
    (bkz: fenafillah)
    ... witch
  5. 5.
    Arapça: taṣavvuf kelimesinin kaynağı hakkında akademisyenler farklı görüşler öne sürmüşlerdir. Tasavvuf kelimesinin kökü olan "Suf"un kalbi saflaştırmak anlamına gelen Saf'dan, Antik Yunanca'daki bilgelik anlamına gelen Sophia 'dan ve Hristiyan keşişlerin de giydiği yün hırkadan ileri geldiği yönünde görüşler vardır. Bu görüşler arasında akademik çevrelerin linguistik açıdan en tutarlı bulduğu kaynak Suf denilen yün hırkadan kelimenin türetildiği yönündedir.

    Kelime anlamı dışında Tasavvuf sufilerce de içinde bulundukları ve Tasavvufta "makam" tabir edilen ruhsal durumlarına uygun tarifleri yapılmıştır. Bu tanımlar içinde de en genel olanı Kalb ile yapılması ve sakınılması gerekli şeyleri ve kalbin, ruhun, kötülüklerden temizlenmesi yollarını öğreten bir ilim olduğudur.

    Tasavvufda Bilgi Kuramı
    Tasavvufa göre, iki tür bilgi vardır. Biri, çevreden okunarak elde edilen, sözel bilgiler yani "Zahiri ilmi", diğeri ise sadece iç temizliği ile, salt içsel olarak duyularak elde edilebilen "batin ilmi" dir.

    Buna göre, şeriat ve kuran yargıları da dahil olmak üzere, söze dayanan teorik bilgilerin tümü sözel yani dış bilgidir

    Tasavvufa göre, asıl bilginin, tasavvuf bilgisi denilen bu bilgi olduğu; kardeşlik duygusunu geliştirdiği, toplu olarak bir arada yaşama duygusunu güçlendirdiği, insanları iyilik ve olgunluğa götürdüğü kabul edilir

    Dış bilgi elde eden kişi iyi insan olur. Fakat, bu iyilik çoğunlukla, yalnız kendisi içindir. tasavvuf bilgisi olan kişi ise, yaptığı her işte, tüm insanlığı düşünür.
    -1 ... witch is back
  6. 6.
    tasavvuf dinin özüdür.tasavvufun özünde tefekkür (Düşünce) ile marifet-hikmet ve hakikatı öğrenmeye, insandaki ve doğadaki güzellikler ile de ilahi Cemali sevmeye, yani mecazi sevgiden, hakiki sevgiye kavuşmak ister...
    5 -2 ... white pages
  7. 7.
    (bkz: alim için din yoktur)
    1 -1 ... kahvekremasi
  8. 8.
    (bkz: Terk-i dünya)
    (bkz: Terk-i ukba)
    (bkz: Terk-i hesti)
    (bkz: Terk-i terk)
    2 ... expert16
  9. 9.
    platon ve aristo yu özümsemiş düşünceler içerir.
    ayrıca: (bkz: batınilik)
    -3 ... suzergecer
  10. 10.
    ilgili birkaç terim...*

    kesret
    vahdet
    vahdette kesret kesrette vahdet
    halk icinde hakk ile olmak
    66 ya baglamak
    kalibi dinlendirmek
    kalde kalmak
    jende pus
    jende
    hifz
    fahr
    gavs i azam
    gavs
    fuzul
    fena fillah
    cezbu l ervah
    bu da gecer ya hu
    fena fi l kusud
    can elden gitmeyince canan ele girmez
    cabulka
    fena fi l ask
    vukuf i kalbi
    evrad
    hus der dem
    ezkar
    bir gomlekten bas gostermek
    civanmerd
    esma i seb a
    a da
    abadile
    haydan gelen huya gider
    cenab i mevlevi
    ahval
    agyar
    hatm i hacegan
    bad
    hangi bagin gulusun
    nefs i levvame
    herkesin putu kendi nefsidir
    hacegan tarikati
    nefs i mardiyye
    zahr
    fenafisseyh
    nefs i radiyye
    nefs i mutmainne
    nefy u isbat zikri
    nefs i kamile
    bunagus
    ab i harabat
    kabz
    ben tahtina oturani irsad mumkun degildir
    kull i isimler
    batini edep
    cuzz i isimler
    bas acmak
    baaz
    behlul
    cezb
    bast
    zahiri edep
    baklayi cikar agzindan bakara
    def
    car tekbir
    bahcivan bir gul icin bin dikene hizmet eder
    bahr i cud
    bahr
    bana bir adim gelene ben iki adim giderim
    cile kirgini
    bas kesmek
    battal
    batn
    batin oku
    belva
    bin allah yerine bir eyvallah demek
    duahan
    bilen soylemez soyleyen bilmez
    bilmek bulmak olmak
    cahim
    insan cektigi cile kadar insandir
    haviye
    ashab i suffe
    delk
    cenab i mevlevi
    9 ... kara hilal