bugün

zorbalığa karşı direnip insanlığı yükseltmeye yönelen bir ozan.
attila ilhan ve cemal süreya'nın batı takliçiliğiyle suçladıkları francois coppee hayranı şair.
ressam şair, parnasyen.
çagdaşlaşmaktan, batıdan yanadır.
oğlu haluk' un kişiliğine bürünerek türk gençliğine seslenmiştir.
önce bireysel sonra da toplumsal şiirler yazmıştır.
hümanist bir şairdir.
atatürk' ü etkilemiştir.
' fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür bir şairim. '
demiştir.
bazı şiirlerinde didaktizm vardır.
aruzu konuşma diline başarıyla uygulamıştır.
aruzu müzik değerleri açısından incelemiş ve aruzun müzik gücünü kanıtlamak için ' yağmur ' adlı şiiri yazmıştır.
şiirin konusunu genişletmiştir.
' sis ' adlı şiirinde istanbul' u yerin dibine sokarken
' rücu ' adlı eserinde sözlerini geri almıştır.
1888'de galatasaray lisesi'ni birincilikle bitirmiştir.
polikliniği, ilkokulu,marketi, bilimum her türlü kuruluşu vardır. bu yüzden küçük çocuklar onu zengin bir para babası olarak bilmektedirler.
nazmi nesre yani şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
aşiyanda 10 numara mekanı varmış. seninde tuvaletin boğaz manzaralı olsa malazgirti yeniden yazarsın. türkün aklının nerde geldiğini açıkca anlatıyor.
cumhuriyetin mimarlarından.
''kızlarını okutmayan millet, oğullarını manevi öksüzlüğe mahkum etmiş demektir.'' sozunu soylemiş ve beni kalbimden vurmus; ulusumuzun yetiştirdiği en buyuk sairlerden.
gs lisesi mezunu.gs lisesinde öğretmenlik yaptı. şiirlerini şermin adında çocuklar için yazdığı bir kitabı vardır. şiirlerinin ana teması hürriyet ve medeniyet.
oğlu din değiştirip papaz olan, daha sonra piskapos *luga kadar yukselen adam. oğlu din değiştirdiği için çok üzülmüş ve haluk'un defterini yazmıştır. galatasaray lisesinde gorev yapmışlığı vardır. rubab-ı şikeste önemli eserlerinden biridir.
santimentalist insan.bir de ileri derecede şeker hastasıymış.
' vatan için ölmek de var ,
fakat borcumuz yaşamaktır. '

beyiti ile beni etkileyen yazar.
serveti fünun edebiyatının önemli isimlerinden biri.içine kapanık,bunalımlı bir yapıya sahip şahsiyet
önemli bir servet-i fünun dönemi sanatçısıdır.
(bkz: inanmak ihtiyacı)
şu dizelerin sahibi ünlü şair:

kimseden bir fayda ummam ben, dilenmem kol kanat,
kendi boşluk, kendi gökkubbemde kendim gezginim,
bir eğik baş bir boyundurktan ağırdır boynuma;
fikri hür, irfanı hür, vicdanı hür bir şairim.
1899'a kadar ferdi, 99 sonrası toplumsal şiirler kaleme almış; türk şiirini şeklen ve içeriksel olarak batı edebiyatına yaklaştırmış büyük deha. fikirlerini her daim cesurca ve tavizsizce savunmasıyla bilinir.
ilk önceleri iyi bir inancı varken, yaşamının ileriki evrelerinde pozitivizm ve materyalizmle tanışıp, inancından vazgeçmiştir. bu duruma kendi tabiri "aklım uful oldu" olmuştur.
uful ol-: karışmak
Tevfik Fikret döneminin en ileri görüşlü aydınlarından biridir. Mustafa Kemal'e aydınlanma düşüncesini kazandıran edebiyatçılardandır.Kendi zamanında anlaşılamamanın ve özel yaşamındaki hayal kırıklıklarının acısını çekmiştir.Neden ülkemde iyi şair olmanın koşulu acı çekmektir sorusunu sorduran bir şair ve düşünce adamıdır.
(bkz: geçmişten gelen)
atatürk'ün "inkilap ruhunu ondan aldım" dediği şair.
kendisi sanatın toplumsal olaylardan bağımsız olamayacağını söyler. Galiba bunun içinir ki inziva döneminde bile toplumsal konularla ilgili şiirleri istanbul'da elden ele dolaşmaktadır.Toplumsal olaylara ve dönemin baskıcı, sansürcü yönetimine bakış açısı için
(bkz: sis)
(bkz: tarih-i kadim)
ölümüne yakın bir tarihte aynaya bakarak kendi portresini çizmeyi başarabilmiştir.
zalimin topu var,güllesi var,kalası varsa,
hakk'ın da bükülmez kolu,dönmez yüzü vardır. dizelerinin sahibidir.
dünyadaki savaşların çoğunun din savaşları olması hasebiyle ateist olan edebi şahıs.