1. 1.
    nacer khemir'in 2005 tarihli filmi. bu sene istanbul film festivalinde gosterilecek. bir yol hikayesini buyulu bir sekilde anlatmis. henuz izlemedim ama film hakkinda cok guzel ovguler var. sabirsizlikla bekliyorum.
    4 ... laz pacino
  2. 2.
    "ruhunu tefekkür eden prens"

    izledigim en güzel festival filmi. muhtesem görüntüleri, cok güzel sufi müzigi ve etkileyici bir hikayeyi birlestiren harika film.
    5 ... aftermath
  3. 3.
    bir yol hikayesinden fazla bir sey beklemedigim ama sinema salonundan buyulenmis bir sekilde ciktigim muazzam bir film. sadece bir yol hikayesi degil, essiz sufi muzikleriyle buyuleyici bir masal bab'aziz. bir dervis toplantisina gitmek icin colde yol alan kor bir dervis ve kipir kipir hayat dolu bir kizcagiz. yolculuk boyunca cesitli insanlarla karsilasir, onlarin hikayesini dinlerler ve yasli dervisin kucuk torunu ishtar'a anlattigi hikayeler de, mukemmel bir meze olur.

    filmin anlatimi hakkinda bir kac sey soylemek istiyorum. yonetmeni pek tanimasam da yetenekli bir yonetmen oldugu kesin. kurgusu ve kamera acilari o kadar iyi ki, adeta bir masal havasi vermis filme. bunu nasil anlatayim bilmiyorum ama bir sinema izleyicisi olarak kendimi filmin icinde hissettim, hatta o kadar girdim ki filmin icine, bir bucuk saat suren col yolculugunda deve gibi susadim, sanki o sicagin altinda ben yuruyormusum gibi. ic mekanlarin gizemi ve sufi havasi ise tam bir masalda bulunmasi gereken cinsten. ayni dogunun essiz binbir gece masallarini okurken hayal ettigim yerler gibi. ozellikle yerin altindaki dergaha bayildim.

    film aslinda bir masal degil, her ne kadar masalsi bir buyuleyiciligi olsa da, basit bir yol hikayesi demek de saygisizlik olur. film bastan asagi tasavvufi ogelerle, simgelerle bezenmis, hatta tasavvuf tarihini bastan baslayip sonuna kadar anlatiyor da denebilir, ancak gercekten dikkatli bir sekilde izleyince anlasilabilecek incelikler var ve bir kez izlemenin de tum detaylarini anlamaya yetecegini sanmiyorum. gercek askin ebedi aska donusmesi, gercek sevgi, olumun bir son olmadigi aksine sevgiliye ulasmanin bir yolu oldugu, tum insanlari sevmenin inceligi, insan-i kamil olmaya giden yol (ki yol hikayesinden kastin bu oldugunu saniyorum), cenneti ve sevgiliyi dunyada bulma gibi daha bir cok konuyu muazzam bir butunluk icerisinde islemis yonetmen ve arada hic bir kopukluk yok. hatta sonlara dogru bir konusmada mevlana'dan esinlenilmis gibi duran dugun gecesi repligi vardi ki, sona cuk diye oturmus.

    --- spoiler ---
    olume giden dervisin, mezarini aradigi sahnede, selam vermesiyle canlanan insanlari gorup de korkan ishtar'in "baba aziz, cinler" diye korkusunu ifade etmesinden sonra, bab'aziz'in "korkma kucuk ishtar, onlar benim dostlarim" demesi ise tasavvuf edebiyatinda olumun bir son degil, dostlara ve sevgiliye kavusmanin bir yolu oldugu konusunu isaret ediyor. zaten bu yuzden olum bir matem degil bir dugun gecesi goruluyor.
    --- spoiler ---

    bazi simgeleri halen cozemedim, zaten dedigim gibi, bir kere izlemek kesinlikle yetmez, dvd'si ciksin hemen alicam zaten, kacar mi. ama ceylan ve siyah kedinin olayini anlamadim.

    bab'aziz aslinda ulu kapi, ulu durak anlamina gelmesi gereken bir kelime iken, neden baba aziz diye cevrildigini anlyamadim. farsca'da baba peder, arapca'da ise baska bir kelime iken, neden baba? ve bab'aziz de aslinda, gecmisi dusunuldugunde, kendisini bilen ve sevgilinin ulu kapisindan gecen insan-i kamil kisisi olduguna gore bab'aziz kelimesinin kabaca "baba aziz, aziz abi, huoop aziz, iki cay getir" gibi cevrilmesinin yanlis oldugunu dusunuyorum, cevirmen ne dusunuyordu bilmiyorum, cok cay icesi gelmisti heralde.

    sonuc olarak tasavvuf edebiyatini ve dusunce mantigini muazzam ve masalsi bir dille anlattigindan oturu inanilmaz begendigim, bunlar olmasa bile, kurgusu ve anlatimina da hayran kaldigim, festival filmleri icerisinde izledigim en iyi film olmustur.

    bir replik var ki, her ne kadar olumden korksam da cok hosuma gitti:
    "olum bir son olabilir mi hic? baslangici olum olmayan bir hayatin, sonu olum olur mu hic?"
    8 ... laz pacino
  4. 4.
    sufi müzikleri ile tabutta rövaşata etkisi yaratmış film. fellik fellik dvdsini aramama rağmen türkiye hudutları içinde bu filmi bulamanın derin kederini yaşamaktayım.
    3 ... burada seviyorum seni
  5. 5.
    http://www.youtube.com/watch?v=wJnZWRLSxnw+
    2 ... burada seviyorum seni
  6. 6.
    Baba Aziz der ki "Bebekler anne karnındayken evrenin bütün gizemini bilirler. Tüm sırlara vakıftırlar. Doğmadan önce bir melek gelip bazılarına dokunur ve kimi zaman üst dudaklarına kimi zaman çenelerine bir iz bırakır bu melek. Onlar biraz daha şanslı olurlar ve kimi zaman rüyalarında yine o sırlara sahip olurlar, sabah olunca unutulacak olsalar bile. O bebeğe anne karnındayken dağları, çölleri, ormanları, gökyüzünü, güneşi, denizi anlatsalar hiçbirine inanamazdı. Ölümde böyle bir şeydir genç adam. Başlangıcı ölüm olmayan bir şeyin sonu ölüm olabilir mi hiç..."
    5 ... burada seviyorum seni
  7. 7.
    armand amar'ın müziklerini yaptığı muhteşem film.
    1 ... cefaya
  8. 8.
    'bu film bir sorudan çıktı aslında: babanız, yanınızda yere düşse ve yüzü çamurlansa ne yaparsınız? ben olamasam bile benim babam tam bir müslüman' dı ve şu sıralar onun yüzüne(dinine) çamur çalınıyor durmadan.

    ben bu filmle babamın yüzünü değil, bilinmeyen,es geçilen ve unutturulan yüzünü göstermeye çalıştım.' demiştir filmini anlatan yönetmen nacer khemir.

    ölüm, sonsuzlukla düğünümüzdür.
    3 ... misshippi
  9. 9.
    "dünyadaki ruhlar kadar tanrı'ya giden yol vardır" giriş cümlesiyle en başından insanı kendine bağlayan muhteşem filmdir. filmi izlerken bir yandan da soundtrack'inin indirilmesinde fayda vardır.*
    3 ... bozkirda gecen geceler
  10. 10.
    öykü içinde öykü... her repliği alıntı yapılıp bir yerlere asılır cinsten. aynı zamanda görsel şölen ve müzik ziyafeti.

    yönetmen filmle ilgili bir röportajinda şöyle diyor ;
    "babanızın yanında yürüyorsunuz, o aniden düşüyor ve yüzü çamurlanıyor, ne yapardınız? onun ayağa kalkmasına yardımcı olur ve gömleğinizle yüzünü silerdiniz değil mi? benim babamın yüzü islamdır ve filmim ile islam’in yüzünü silmeye çalıştım, açık , toleranslı, irfan ve sevgi dolu dostâne bir islami kültür sergiledim…"
    2 ... ejderham