Kelime anlamı; ali yolunda olan insanların içerinde bulundukları hayat görüşüdür. Alevilik en basit tanımıyla islamiyet'in anadolu yorumudur. Aleviliği bir mezhep çatısı altında incelemek yanlış olur. Zira her mezhep bazı farzları emredilen şekilde yerine getirmek zorundadır. Alevilikte ise zorlama ve baskı yoktur. Aleviliği bir sınıflandırma içine almak gerekirse ''etnik kültür'' kelimesini kullanmak ters düşmez. içerisinde islam dışı, orta asyadaki eski türk dinlerinin ve zerdüştülüğün bazı motifleri yer alır. Aleviliğin ibadet şekili cemdir. Cemler kadın erkek bir arada yapılır. Bağlama çalınır ve deyişler okunur. 12 imam'a yazılan deyişlere Duaz'ı imam adı verilir. Duaz kelimesi arapça 12 anlamına gelmektedir. Alevilikte hz. ali'nin de içerisinde bulunduğu 12 imam yaşantıları ve öğretileri alevi insanına örnek teşkil etmektedir. Bu sebeple önemleri, öğrenilmeleri adlarının sık sarf edilmesi önemlidir. 12 imam dışında ehl i beyt sevgisi de alevilikte ön plana çıkar. Yine aynı şekilde alevilikte peygamber soyundan geldiklerine inanılan dedelere hürmet edilir, saygı gösterilir. Cem törenlerinin başında bu dedeler bulunurlar. Aleviliğin orucu muharrem ayında 12 gün süreyle tutulur. Bunun dışında arzu edenler ramazan ayında da tutabilirler. Oruçlardan sonra aşüre pişirilir ve dağıtılır.
aleviler kendi içlerinde çok çeşitlilik arzederler. bunların içinde tamamiyle sunniler gibi yaşayıp (namaz kılıp, oruç tutup, kuran okuyup vs.) aleviyim diyenlerden tutunda hz.ali bizim peygamberimizdir diyenlerine * kadar çok çeşitlilk arzeder. kimileri alevilik bir kültürdür der; kimileri mezheptir der; kimileri dindir der.
tevhid isimli deyişte ne kadar güzel anlatılıyor alevilik : *ali bizim şahımız
kabe kıblegahımız
mihraçtaki *muhammed
o bizim padisahımız. * *
türk milletinin müslümanlık olarak ilk inancıdır alevilik. taa asyadan gelen kültüre ve inanç sistemine ve anadolu kültür ve inancına en uygun inanıştır alevilik. sünnilik sonradan geçmiştir türklere. iyi mi olmuştur kötü mü olmuştur bilemem o kadar dini bilgiye sahip değilim ama birçok güzellik barındırmaktadır içinde alevilik. sunnilik ne kadar bozulmuşsa türkiye de alevilik bir o kadar tutunmuştur aslına.*
bilmeyenlerin, araştırmayanların, anlamayanların, saygı duymayanların attıkları boklara, çamurlara alışmış, onlardan görmediği, göremediği saygıyı onlara gösteren inanç.
buyrun bunu da eksileyin..
Cumhuriyetle birlikte başlayan islam protestanlığı oluşturma sürecinde açıkça olmasa da desteklenen, Türk panteizminden ve şamanizminden geniş ölçüde etkilenmiş inanç sistemi.
yasadıgımız topraklarda yuzyıllardır kaynagını hayattan alan saglıklı bir hukuk sisteminin olmayısının bir neticesi olan mezhep.bu hukuk sistemi tesis edildiginde diger dinler gibi gundelik hayat icinde alevilige de ihtiyac kalmayacaktır.din insanların kendi kisisel yasam alanından dısarı cıkmayacaktır. bu baglamda alevi deyisleri de cemevlerinde icra edilecektir, zaten bu deyislerin bircogu da muzikal deger tasımaktan daha cok dinsel-ahlaki, inanc temelli motifler ve sozler icerir. gunumuzde ozellikle sehirlerde yasayan alevi toplumunun da bu kulturle samimi bir bagı yoktur. sadece bu toplulugu ekonomik ve siyasi olarak birarada tutmaya yarayan birtakım etkinliklerden ibarettir. gercekte cok az insan bu kulturun hedefledigi samimiyeti tasır.
kimin ne zaman çizdiği bir portreyi hz Ali sananların mezhebi. yalansa yalan de, biliyosan ressamını söyle.
yarim akilli, kulaktan dolma bilgili kisilerin bile hakkinda yorum yapabildigi mezhep. bi de sozlukle konusur boyleleri.

yalan mi lan sozluk? siissst! sana diyorum!

(ara: akil fikir)
yobazların, öküzlerin durduk yere, hayvan olduklarından kelli bok attığı, "giren ne çıkan ne sana? aile efradına aleviler bir şey mi yaptı" diye sordurtan mezheptir.

(bkz: açtıracaksınız bayramlık ağzımı o olcak)

edit: üzerine alınıp agresiflikten dem vuran arkadaşların yazdıkları hakaret/aşağılama içerikli yazıları ilk başta görmelerini salık veririm. hiç almayacak değil mi o at gözlüklü, örümcek ağı bağlamış kafan, senin inancının genel geçer olmadığını... insanların seninle aynı inançta olmalarının bir zorunluluk olmadığını?

edit2: alevi değilim. bu yazdıklarım müslümanlara küfreden evanjelistler veya budistlere küfreden hindular için de geçerlidir.
müslüman olup namaz kılmamak ve oruç tutmamaktır. kısaca islam'ın şartlarını eksik yapmaktır ki bu da müslüman olmamaya delalettir...
hakkında neredeyse hiçbir fikrimin-bilgimin olmadığı şey. yalnız sebep ne olursa olsun hz. muhammed'i peygamber olarak görmeyen kişinin kesinlikle müslümanlıkla alakası yoktur. alevisi, sünnisi, şiisi farketmez. kelime-i şehadet (içinde peygambere şehadet ediliyor) getirmenin 5 temel şarttan olduğu bir dinde bunu es geçen islam dışı bir şeye inanıyor demektir. bunu bilirim sadece.

edit: yanlış anlaşılmasın, hz. muhammed'i inkar edip müslümanım diyen az sayıdaki aleviye atfendir.
gerici zihniyetlere göre satanizmle eşittir. sonuçta müslümanlık dininin bir mezhebidir fazlası değil.
dünyaya gelmeden önce insan ırkının her üyesine gösterilen ve seçme şansı verilen insan topluluğu.
bana da sordular: baktım ki bu aleviler namaz kılmıyor; oruç tutmuyor, yoo dostum yoo dedim ve seçeneği çarpıp çıktım.
ben, sünni bir türk olarak izmir'de dünyaya geleyim, galatasaray taraftarı olayım istedim. çok şükür şimdi her ramazan camilerde yatıp kalkıyorum. huzur sünnilikte.

(bkz: tuleyman in da tikindeydi tanki)
müslüman olup olmamalarının ne gibi bir sorun teşkil ettiğini anlayamadığım insanların mehsebi. dediğimiz gibi, "elalemin derdinden sana ne".
allah yolunda önceliğin,islamın şartlarını yerine getirmek yerine yaratılana karşı olan sevgi olduğunu düşündüğüm islamiyet mezhebi.
bir din mi yoksa mezhep mi oldugunu anlayamayacak ve anlayamadigi seyi arastirmayip bok atacak kadar sig olan insanlarin anlayamamasi normal olan mezhep.
mezhep olduklarını iddia edip daha sonra dini örgütlenme hakkı peşinde koşan ve muhammedilik eğitimini sakıncalı görüp gerektiğinde aihm'ye kadar giden, sevecen görünmek için gerektiğinde din-mezhep kavramlarını bir kenara bırakıp kültürel bir kavram olarak aleviliğin içini dolduran insanların inanışı. ayrıca kompleks sınırlarını zorlamaktadırlar.
aleviler,demokrasiye sürekli atıfta bulunmaktadırlar. ancak genel seçinmlerde milyonlarca alevinin hangi partiye oy vereceğini izeettin doğan gibi profesörler belirlemektedir,siyasi partilerle yapılan pazarlık sonucu...
tehlikeli gördükleri sünni inancı eğitiminin kendi çocuklarına devlet okullarında verilmemesi için aihm'ye başvuran, mezhep olmanın yanı sıra kültürel olarak da gelişmiş bir geçmişe sahip olmalarının kimileri tarafından hala anlaşılmamış olduğunu gören, aleviliği sadece kültürel yönleriyle doldurmayan alevilerin yolu.

alevilik tarihi ve alevilik hakkında bilgi sahibi olmayanların, uludağ sözlük bok atma hizmetleri kapsamında karalanmaya çalıştığı inanç.

bir inanc kompleksli olamaz. kompleksli olmak insana ait bir özelliktir. alevi bir insan kompleksli olabilecğei gibi sünni de olabilir.

bu inanç yolundaki insanlar demokrasiye ve demokrasinin temel taşı laikliğe ihtiyaç duyarlar, koruyucusu olurlar.
birilerinin güdümündeki koyun değildir aleviler.
öyle olsalardı, o milyonlarca alevi izzettin doğanın işaret ettiği partiye oy verirdi. alevilerin bir kişinin laflarıyla hareket ettiğini iddia edenler, imamlarının ve fetullahın yörüngesinden çıksınlar önce.
çıkıp da gelsinler.
konuşalım.
bazilarina göre koyun gibi yasayanlarin bagli oldugu mezheb.yine bazilarina göre, bu mezhebe bagli insanlar; belli kisileri dinleyip onlara göre yasamlari sekillendirirler.çünkü kendi beyinleri calisamaz durumdadir.kendileri fikir uretemez.
alevilere kuyruklu diyen; aleviyim dendiginde, 'mum söndürüyor musunuz geceleri?' gibi sorular soran; pir sultan abdal, haci bektas-i veli senliklerine 'gündüz içerler, gece birbirlerini sikerler' mantigiyla yaklasan zihniyetleri 'cahillik' deyip geçistirmek mümkünken; bunlarin okumus hallerinin de pek farkli olmadigini görmek gercekten üzüyor ve çaresizlige mahkum ediyor insani.ne zaman yikilacak bu ön yargilar agalar, ne zaman?
amacı sadece alevileri aşağılamak olanların girdiği entrylere mevlana celaleddin rumi' nin zamanın ötesinden şöyle bir entry"sini anımsatmak isterim.
-Köpeklerin dudakları değdi diye deniz kirlenmez"
arastirdim, ibadethaneleri cemevleri olan mezhepmis, kendilerine ait daha zor kosullarda tutulan oruca sahip mezhepmis, hz. ali'ye haksizlik yapildigina inanip oruclarini da bu cerceve icersinde bir yas gibi tutanlarin mezhebiymis, alevi dedelerinin, nenelerinin oruc suresince sadece kuru uzum yiyip su ictikleri mezhepmis, allah'a inanmayanlari olsa da inananlarinin buyuk cogunlukta oldugu mezhepmis, namaz kilanlari dahi bulunan mezhepmis, aman da ne guzel seylermis.

gurur duyarim.

ekleme: yeni arastirmalarim sonucu ogrendim ki, sindirim guclugu cekenlere soda ismarlayabilecek kadar comert insanlarin inandigi mezhepmis. vay be.

bonus: gotunden anlama sorunu olanlara da birebir anlatiyorlarmis detayli bir sekilde. allah'a inanmayanlari azinlikta olan, "ibadet etmiyorlar" diyenlere ibadet ettiklerini yukarida orneklerle acikladigim mezheptir. *
siyasi olayları abartmış iki mezhepten biri.

diğeri için (bkz: sunnilik)
daha zor koşullarda oruç tutmaları daha önemli olduklarını göstermez, daha önemsiz olduklarını da. level hesabı yapıp da alevilik sünniliği yener mi diyelim? ya da kuru üzüm yiyip su içmenin takva belirtisi olduğu yukarıdan tasdiklenerek mi geldi? bunlar aleviliğin doğruluğunu ya da yanlışlığını anlatmaz. alevilik bir kültürdür. her kim allah'a ve muhammed aleyhisselam'a inanır ve bu doğrultuda yaşarsa kurtulur. yoksa allah'a inanmadan değil aleviye, kabenin imamına kimse yardım edemez. bu işler sidik savaşı gibi değerlendirilecek işler değil. açın, okuyun. takım tutar gibi savunmayın, aleviliği de sünniliği de. ne lan bu ''benim babam senin babanı döver''e geldi iş.

ekleme: yeni araştırdım, önemli olan ibadetin zorluğu, uzunluğu değil sahih olmasıdır. sahih'in anlamını da siz araştırın bir zahmet.
bidat mevzuuna tabi olduğundan dolayı hak olmayan mezheptir. şimdi çıkıp da kime göre hak neye göre hak diyen ilim fukaraları çıkarsa yazıyı tamamen okumasını tavsiye ederim. ya da direkt eksileyin, s.kimde bile değil açıkçası.

bid'at: dinde sonradan ortaya çıkan uygulamalar bütünü.

bakalım şimdi hangi bidatların vücut bulduğuna.

1_ su orucu: islam'da oruç ramazan ayında bir aylık süreyle tutulan oruçtur. bunun dışında nafile oruçları vardır malumunuz. ancak su orucu gibisinden bir oruç islam terminolojisinde yer almamaktadır.

2_ namaz'dan ayrılıp başka ibadetlere yönelmek. cemevlerinde kültürel etkinliklerin düzenlenmesi, toplanılıp hasbihal edilmesinde herhangi yanlış bir durum olmasa da bu alevi topluluğunu namazdan ayırdığı ve ibadetin sazlı sözlü eğlence olarak algılandığı anda bidat mevzuuna girilmiş olur. kimse allah'ın koyduğu kaidelerden başkasını dine mal edemez.

bidat durumundan başka hz. ali sevgisinin aşırı kaçması ve diğer raşit halifelere dil uzatılması islam inancıyla bağdaşmamaktadır. hz ali, kendisi hakkında ''ömerden de osmandan da üstündür'' yorumları yapıldığı sırada; ''bu iftiraları çıkaranları bulursam şayet, onlara iftiracılara uygulanan cezayı uygulayacağım'' diyerek büyük bir tevazu ve şeref örneği sergilemiştir. ayrıca peygamber efendimizin bir hadisinde, ''ben ümmetimden herkese şefaatçıyım, yalnız biri sahabelerime dil uzatırsa onlara şefaat etmem'' buyurmuştur. ancak alevilerin hepsini bu konunun içine almamakla birlikte şahit olduğum bir kesim diğer halifelere ağza alınmayacak hakaretler savurmakta en ufak tereddüte dahi düşmemektedirler.

bununla beraber, mum söndü gibi iğrenç bir iftirayla karalanmaya çalışılmış bir kültürdür alevilik. insanları alevi dostlarımızdan soğutmak maksadıyla çok çirkin bir karalama kampanyası başlatıldığı da tarihi bir gerçektir. ancak aleviliğin mezhep olarak algılanması da büyük yanlışlar doğurmaktadır. alevilik gerek türk kültürü gerekse islam kültürünün birbiriyle entegrasyonundan vücut bulmuş kültürel bir değerdir. anadolu'nun birçok yerinde hala ozan kültürüyle çoşan, gönülleri hoşgörüyle fetheden bir kimliktir alevilik. öyle iftiralarla, hakaret ve aşağılamalarla asimile edilmesi islam'ın getirdiği hoşgörüye tamamıyle zıt düşmektedir. sözün özü, yaşatılması gerekn bir kültürdür alevilik. ve kimse kusura bakmasın ki mezhep falan değildir.