bugün

uras&dilekçi mimarlık
Ud kelimesinin aslı Arapça dır: "sarısabır veya ödağacı" anlamındaki "el-oud'dan gelir.Tekne (gövde), göğüs (kapak), sap, burguluk ve teller olmak üzere beş esas elemandan meydana gelir.
Mutlu Torun, Samim Karaca, O.Nuri Özpekel, Coşkun Sabah, Yılmaz Yüksel, Teoman Önaldı, Bayram Coşkuner, Sedat Oytun, Yurdal Tokcan gibi birçok sanatçılarımız yaşayan ud üstadları olarak sayılır.
türklerin icat ettiği avrupaya çeçip gütara ilham kağnağı olmuş verem sebebi çelgıdır.
telli çalgıların ilki olarak anılır. gitar, bağlama gibi çalgılar udun değiştirilmesi ile ortaya çıkmışlardır.
eski dilde "do" sesine verilen ad.
çoşkun sabah'ın elinden düşürmediği çalgı. eğer oturarak çalınmayacaksa bir ayak taburenin üstüne konur ve ud da bu taburenin üstündeki ayağa koyularak çalınır.
bati orkestralari nda hali hazirda mevcut bulunan ronesans topluluklarinda oud olarak bahsedilen - tadindan yenmeyen, acayip bir lutuf muamelesi gormesi gerektigine inandigim saz.
her turden esere cok farkli bir hava katan ve esasen tum marifeti ustteki iki telde * olan asil calgi.
Daha küçük gövdeli ve üzeri deri kaplı olanına Kopuz denir.*
neşesinde bile hüzün saklıdır.
(bkz: ut)
Ud her ne kadar Araplara mal edilmek istenmişsede aslında bir Türk sazıdır, Araplar bizden alıp gövdesini (tekne) biraz daha büyütmüşlerdir. Daha sonra Avrupa milletleri alıp tekamül ettirip, lut'u yapmışlardır.
--spoiler--
http://www.turkmusikisi.com/calgilar/ud/ud.asp
--spoiler--
çalması gerçekten zevkli enstrüman. perdesiz olduğundan mütevellit duygusunu çok daha derinlerde barındırır. tek ses nota değil de böyle yayık yayık yani. uzun mızrapla çalınır.

Edit: imla. 9 sene sonra editlemiş oldum.
doğrusu yazımı "ut" olan çalgı.

(bkz: bcdg)
yorgo bacanos üstaddan sonra şu an itibariyle türkiye de en iyi yurdal tokcan tarafından çalındığını düşündüğüm enstrüman..
hakkıyla telafuz edilebildiğini düşünmediğim çalgıdır.. zira hangimiz 'ut' yerine 'ud' deme bilincini edinebilmişizdir ki..
turkce'de boyle bir sozcuk yoktur.

(bkz: ut)
kadifeden kesesi
kahveden gelir sesi
oturmuş kumar oynar ah ciğerimin vah ciğerimin köşesi nidalarıyla mahellemizi inleden tombul saz.sesi çok güzeldir vesselam etkiler de etkiler insanı...
ney'in telli halidir. erbabının elinden aynı hüznü verir, dinleyebilene.
(bkz: çoşkun sabah)
bazı müzisyenlerinin altın künye ile çalmayı tercih ettiği müzik aleti.
manol usta yapımı olanların, piyasada hatırı sayılır bir fiyata el değiştirdiği, sevdiğim, biraz aşina olduğum saz. virtüöz kabul edilen icracıları ise;
(bkz: şerif muhiddin targan)
(bkz: yorgo bacanos)
(bkz: udi nevres bey)
(bkz: udi hrant)
(bkz: cinuçen tanrıkorur)
(bkz: yurdal tokcan)
ilk anda, ismini hatırlamadığım diğer ustalara da selam olsun.
orkca yol.
"gönül telini titretmek" deyişinde bahsi geçen gönül teli'nin bulunduğu enstrumandır. öyle ki; muhteşem sesiyle dertli insanın içini temizler, eğer mutluyken denk gelirseniz de hüzne sürükler... başkadır...
bir ara dinkjian bir le trio joubran bir gönül fermanıdır bu alet, çalmayı ilk öğrendiğim araçtır vazgeçilmezimdir.
ben gülüm bülbüller konup göçer dalımda
aşk dolu şarkılar söylerler her daim kulağıma
dinledikçe sarhoş olur tüm benliğim, sallanırım
budur tek dileğim, konsun yeter yapraklarıma

neyleyim ki, bahçıvan keserek dallarımı
inleyen bir saza dönüştürdü hemen beni
ne denli yanık çıkarsa sesim, artar güzelliğim
yapmaktayım sadece bülbülün öğrettiklerini
güncel Önemli Başlıklar