bugün

gotlarin hristiyanlasirken pagan kulturune ait degerleri hristiyanlikla kaynastirarak yaptiklari eserlerdir. yuksek hafif gorunumlu kuleleri olan, kubbeleri cok yuksek yapilardir.
12-16. yuzyıllar arasında avrupada gelisen bir mimari akımdır.gunumuze kadar ihtisamını koruyan gorkemli katedralleriyle unludur. kast sisteminin bir urunu olarak ortaya cıkmıstır; din adamları katedralleri, asiller satoları ve burjuvalar da kentin geri kalan kısmını inşa etmişlerdir. o zamanda genelde bir katedralin cevresinde buyuyen sehirlerde bu tarz mimari baskındır ve bu sehirler arasındaki inşaat rekabeti cok gorkemli yapılar meydana getirilmesine yardımcı olmustur. ayrıca gotik cag katedralleri sembolik olarak halkın bagımsızlıgını ve kiliseyle olan işbirligini işaret eder.

gotik cagda inşaat teknikleri daha gelişmiş oldugundan denge saglayacak elemanları cok iyi kullanabilmişler ve duvarları kolonları inceltebilmişlerdir. taş tonozlar ve kemerler oldukca ince ve yuksektir. sivri kemerli capraz tonoz* ve ucan payandalar** bu mimariye ozgu elemanlardır. catı strukturunde kullanılan capraz tonoz sayesinde yuklerin binecegi noktalar kesin olarak belirlenebilmiş ve bu noktalara payandalarla destek yapılarak struktur hafifletilmiş, binanın yuksekligi ve dengesi bu sekilde saglanabilmiştir. gotik mimarinin estetigi de bu hafiflik sayesinde (dolayısıyla capraz tonozlar sayesinde) meydana gelmiştir. taş oymacılıgı ve cam duvarlar da bu estetigi geliştiren elemanlardır. ayrıca ince duvar ve yuksek tavanlar sayesinde iç mekanda mistik bir hava yaratılabilmiştir. pencereler de genişletilip yukseltilince aydınlık bir ortam yaratılmıstır. teknik detayların yanında aslında gotik mimari o cagın temel dusunce sistemi olan skolastik felsefenin urunudur. ayrıca iç mekanda kullanılan resim ve heykeller dini imgelerle doludur. hatta cam boyamaları bile incilden alınan sahneleri betimlemektedir. bunun amacının da cahil halka din bilgisi vermek ya da onları dine baglamak oldugu dusunuluyor.

bu tarzın en unlu yapıları arasında amiens katedrali (amiens-fransa), notre dame katedrali (paris), lincoln katedrali (londra) sayılabilir. amiens katedrali mimarlık tarihcileri tarafından bu yapılar arasında en onemlisi olarak kabul edilir.
"ihtişam" kelimesinin can bulduğu mimari biçimidir. daha önce hiç kullanılmamış korkunç güzel bir mavi tonunun geniş camlarda kullanılmasıyla güzelliği daha da artar.

belki de engizisyon döneminin dünyaya verdiği tek güzel şeydir gotik mimari. inanılması güç katedral yapılarını incelemek hayran olmak için yetecek hatta artacaktır. sonsuz geometrik kemerler kullanılır. kubbe yoktur. üçgen varyasyonu bulunduran harika kuleler barındırır.

"ışık" çok ama çok önemli bir birleşendir.

Gotik mimarı katoliklerin tanrıya ulaşma biçimidir aslında.

(bkz: st nicholas katedrali)
gotik mimari kişiye tanrının ihtişamını, o ihtişamın yanında da insanın küçüklüğünü insana hatırlatmak amacıyla devasa ve yüksek yapılara (ve kapılara) yol vermiştir. gotik mimaride birbirini kesen kemerler haşin ve sert bir havayla disiplini simgeler. ayrıca kasvetli ve dingin bir hava oluşturmak için ortamın loşlaştırılması amaçlanmıştır gotik mimariyle. yapıların yüksekliği tanrıya yakın olma isteğinin de bir yansımasıdır.
ilk çıkış yerinin fransa olarak kabul edildiği mimari türü. tabi tarih içerisinde zamanla neredeyse bütün hristiyan avrupasına yayılmıştır. ama zaman içerisinde her ülke kendi kültürüne göre bu mimariyi ufak değişikliklere uğratmıştır. lakin bu mimarinin değişmeyen belli başlı karakteristlik özellikleri vardır. bunların en başında cephelerindeki cam ve vitray süslemelerdir. bu mimari gayet sivri hatlara, yüksek tavanlı ve sivri kulelere sahiptir. bu nedenle gotik bir yapının önünde durup, yukarıya doğru baktığınız takdirde binanın aniden yükselip gidecekmiş gibi durduğunu farkedersiniz.
bugün ise bu mimariyle ilgilenenler en iyi örneklerini görmek istedikleri takdirde;
paris 'teki notre dame katedrali,
milano'daki milano katedrali,
strasbourg'daki strasbourg katedraline bakabilirler. bunların çoğu 11. ve 13. yy'lar arasında tamamlanan, başlıcalarının fransa'da yer aldığı mimari örneklerdir.
ispanya - Barcelona La Sagra Da Familia
bu konuda güzel örneklerdendir. gotik mimari de mistisizm öğeleri sıklıkla kullanılmaktadır, ürpetici bir estetiğe sahiptir.
mekanların dar tavanların çok yüksek olmasıyla ve çatı süslemelerinin sivri olmasıyla kendini gösteren mimari akım.
akıllara eblek suratlı gargoyle ları getiren mimari, ya da benim konu hakkında fazla bilgim olmadığından aklıma bir bu geliyor. *
(bkz: gotham city)
izlediğim bir belgesele göre tapınak şövalyeleri'nden doğan mimari akımdır. *
on ikinci yüzyılın sonunda ortaya çıkan gotik mimarlık, gotik üslubunun bütün öbür sanat biçimlerinden daha uzun ömürlü olarak 16. yy'a kadar sürmüştür.mimarlıkta ortaçağ'ın en verimli alanı olan kiliselere en güzel yapıtlarını vermiştir. en çok fransa'nın kuzeyinde (bkz: notre dame) örneklerine rastlanmıştır.
Gotik tarzının, mimaride ilk çıkış yeri Fransa diyenler varsa da Avrupa'nın çok yerinde aynı zamanda rastlanmış ve bütün Hıristiyan batı dünyasına yayılmıştır. Her ülke Gotik sanatında zevkine uygun değişiklikler yapmıştır. Avrupa'nın sanat merkezi kabul edilen italya'da ise pek tesiri görülmemiştir. ingiltere'de sütunları çoğaltan ve kubbenin altında onları yelpaze gibi açan bir dikey üsluba bağlıdır. ispanya'da Gotik sanatının Arap motifleriyle birleşmesinden meydana gelen müdeccer (mudejar) üslubu doğmuştur. Gotik sanatı Avrupa'nın kuzeyinde 16. yüzyılın başlangıcına kadar sürmüştür.



Gotik sanatının mimarları, ağırlığın itme kuvvetini ve yönünü tespit ederek, baskıyı kemerlere ve fil ayaklarına aktardılar. Böylece yapının tamamı dengeye faydalı olan elemanlara bağlandı. Ayakların ağırlığı duvarların üzerinden kendi üstlerine almasıyla duvarlara vitray süslemeler yapıldı. Cephelerde bulunan çok sayıda cam ve vitray gotik yapıların karakteristik özelliklerinden biri oldu. Ağırlığa tamamıyla hakim olan Gotik mimarisinde yapılar, sanki yükselerek uçuyormuş gibi bir his verir.



Gotik tarzının önemli özelliği sivriliktir. Roma mimarisindeki yaygın kubbeler yerine, dilimli kubbeler, yuvarlak kemerler yerine, sivri ve birbirini kesen kemerler kullanılmıştır. Dini yapılarda aranan diğer bir husus ise büyüklük ve yücelik hissinin uyandırılmasıdır. Pencerelerin bol olması, pencere camlarının renkli olması, çatılardaki okumsu kuleler dikkati çeken diğer özelliklerdir.



Gotik tarzı, yalnız mimarlıkta tesirli olmayıp; süs ve gündelik eşya, resim, yazı ve heykeltıraşlıkta da etkili olmuştur. Gotik heykeller çoğunlukla kiliselerin duvarlarında kendilerine yer bulmuşlardır. Sanatçılar heykeller aracılığıyla Hıristiyanlığın ilk dönemlerinde olduğu gibi inançlı kişilere görsel bir öğe sunmak amacıyla yapılmıştır. Yalnız, hala ilkçağdaki öğretilerden etkilenen heykelciler için önemli olan, figürdeki kişinin hissettiklerini bakan kişiye vermektir. Gerçeğe benzerlik, perspektif herhangi bir önem taşımaz. Gotik mimarlık ise daha ziyade katedral, kilise, gibi dini yapılarda tesirini göstermiştir.



Gotik mimarisinin başlıca eseri katedraldir. 13. yüzyılda toplum adeta bütün heyecanını ve zenginliğini katedral yapmaya ve süslemeye harcamıştır. Böylece ekonomi de gelişmiştir. Gotik mimarinin en önemli örnekleri: Paris'te bulunan Notre Dame Katedralive Amiens, Strasbourg'da Strasbourg katedrali ve Milano'daki Milano Katedrali'dir.
fransa da çıkan mimaridir.
15. yy sonrası gelişen mimaridir, bu tarzda inşaa edilen viyana bu tarzın en iyi temsilcilerindendir.
barok dönemi mimariler daha çok tercih edilesidir.
tek kelime ile muhteşem yapıların mimarisidir.
on numara mimaridir karşim isim karizma bir kere. 15. yy falan güzel şeyler bunlar.
çoğunlukla dinsel mimaride kullanılmış ve ihtişamlı, büyük, keskin hatlardan oluşan mimari yapıları içerir. en çok görmek istediklerimden biri de fransa'daki notre dame katedralidir. sanattır bir kere, kutu kutu binalardan, uzay mekiğine benzeyen saçma yapılardan farklıdır.
etkisiyle ortaya çıkan yapıların mükemmel akustiği vardır.
en önemli temsilcisi rahmetli antoni gaudi'dir.
Harika kendimi bulduğum mimaridir. Muhteşemdir.
dışı çok abartılı içi daha sade.

Aşırı işlemeler ve yüksek kubbeler dikkat çeker.
Birazda nasıl olduğunu ve tarihçesini, anlatsaydınız!
Her yazılandan bir kelime öğrensek. Yada konuyu araştıranlar bilgi sahibi olsalar anlamında.
çok sevdiğim mimari.

şöyle yazacaksanız yazmayın gözünüzü seviyim ya. içinde gotik mimari içeren cümle kurun denmiyor, bilgi verin bilgi. bu da bu sözlükte var bir tek.
sivri çıkıntılar, keskin çizgiler, kafessi yapısı ile öne çıkan ortaçağ mimari ekolü. görkemli ve bir o kadar da huzursuz edici yapıdadır ama bir biçimde pek çok tapınakta kullanılmıştır.

barok mimarinin tırnağı olamaz.