bugün
- en son ne yediniz9
- iremga'yı taşlamak17
- mert hakan yandaş25
- 24 mayıs 2024 panathinaikos fenerbahçe beko maçı15
- türk kızlarındaki zenci merakı11
- menzilcilerin gay gay hareketleri9
- dinci geri zekalılar ile insanlığın mücadelesi12
- bir kadın nasıl susturulur25
- türkiye fakirse halk neden obez37
- sokak hayvanları uyutulacak72
- dünya türkiye'nin neyini kıskanıyor28
- lise eteğini saklayan hatun13
- bir kadına söylenebilecek en güzel iltifat17
- online 28 yazar şu an ne yapıyor14
- karşı cinste çekici gelen özellikler14
- putine bir savaş taktiği ver13
- yazarların bugün içtiği sigara sayısı16
- ideal erkek boyunun 195 olması16
- ameliyatla erkek oldum soruları alayım19
- rüyada olduğunu fark etmek8
- zalbert kızsa kanıtlasın11
- hayırlı cumalar9
- türk kızları neden gülümsemiyor14
- biontech aşısı olan insan9
- kitap okumanın zararlı ve gereksiz olması10
- iran cumhurbaşkanının cennete girişi12
- ankarayı öven tip8
- geldi yine deli9
- sokak köpeklerini çin'e ihraç etmek12
- türk erkeklerindeki iğrenç detaylar15
- beşiktaş ın fenerbahçe yi geçmesi12
- iran'ın teşekkür mesajında türk bayrağı koymaması17
- 23 mayıs 2024 beşiktaş trabzonspor maçı25
- icardi190522
- e f e8
- aydinoglu bombala21
- bir erkek nasıl rahatlar15
- kocaeli de asansöre sıçan adam8
- 6 ayda yazılımcı olmak10
- ismail kartal11
- mecidiyeköy metrosunda intihar eden kız10
- 23 mayıs 2024 ali koç basın toplantısı11
- kızlar kendi aralarında ne konuşuyor11
- sjsjsjsjsjsjsjsjsjsjsj sjs8
- bik bik için diktiğim etek17
- insan olmaya ceyrek kala8
- galatasaray15
- türkiyedeki rusların gövde gösterisi yapması11
- 22 mayıs 2024 atalanta bayer leverkusen maçı8
- erkeklerin sözlükte durma nedeni10
genelin varlığını reddederek tekili mutlaklaştırmaktadır.
Ortaçağda kiliseyi sallayan öğreti. Adcılık. Varlıklar yalnızca bir isme, bir sese indirgenir. Tümellerin zihinde bir karşılığı yoktur. Realizmin tamamen zıttı denilebilir. Dinin toplum üzerindeki otoritesini oldukça sarsmakla beraber realizmle büyük kavgalara girişmiştir. Sonra bir grup adam çıkıp "Küllî kavramların bir realitesi vardır, ancak bu realite fertlerin kendisinde bulunur, fertlerin dışında kavramlar ayrıca mevcut değildir" demiş (bkz: conseptualistler) ve nominalizme daha yakın bir uzlaştırma olsa da kavgayı bitirmek noktasında başarılı olmuştur.
Latince'de "ad" kelimesinin karşılığı olan "nomina" sözcüğünden türetilmiştir. genel olarak bütün varlıkları birer isim ve sese indirgeyen görüşlerin genel adıdır.
Daha açık bir ifadeyle, cins ve türlerin (tümellerin), genel kavramların ne aslında ve ne de zihinde hiçbir varlığının olmadığını ve bunların birer addan ibaret olduğunu savunan görüşlere bu ad verilir. Bu görüşe göre genel fikirler yoktur; ancak bir takım işaretler, adlar vardır; bu sebeple de kavramların hiçbir gerçekliği yoktur. Bu anlayışla nominalizm, kavramların temsil ettikleri şeylerden ayrı olarak birer gerçekliğe sahip olduğunu savunan realizme karşı ve zıd bir görüştür.
Daha açık bir ifadeyle, cins ve türlerin (tümellerin), genel kavramların ne aslında ve ne de zihinde hiçbir varlığının olmadığını ve bunların birer addan ibaret olduğunu savunan görüşlere bu ad verilir. Bu görüşe göre genel fikirler yoktur; ancak bir takım işaretler, adlar vardır; bu sebeple de kavramların hiçbir gerçekliği yoktur. Bu anlayışla nominalizm, kavramların temsil ettikleri şeylerden ayrı olarak birer gerçekliğe sahip olduğunu savunan realizme karşı ve zıd bir görüştür.
Orta çağda hüküm sürmüş bi akım.
Realizmin zıttıdır.
Realizmin zıttıdır.
''şey''lerin zihinde ve zihnin dışında kendiliginden veya tecrübenin mahsulü olarak mevcut olmadıklarını, bunların
birer hayalden, isimden, kelimeden ibâret oldugunu ileri süren felsefi görüs.
realizm in karşıtı bir fikir akımıdır.
nominalizm e göre hiçbirşey objektif olamaz.
birer hayalden, isimden, kelimeden ibâret oldugunu ileri süren felsefi görüs.
realizm in karşıtı bir fikir akımıdır.
nominalizm e göre hiçbirşey objektif olamaz.
bunu okuyacak olan herkesin içinde bulunduğu kavramdır.
(bkz: nominal gdp)
ortaçağda materyalizmin ifade edildiği ilk materyalist akımdır. nominalistler kavramları insan düşüncesinin ürünleri olarak görüp onları şeylerin düşünsel kaynağı olarak değil; nesneyi birincil kavramı ikincil olarak belirlediler. kendilerinden önce var olan realistlerden farklı olarak bu akımın öncüleri nesneyi birincilleştirerek materyalizm adına büyük bir adım atmışlardır.
genel kavramları gerçek saymayıp birer addan ibaret bulan öğreti.
Genel kavramları gerçek saymayıp birer addan ibaret bulan öğreti... Nominalizme göre genel kavramlar(tümeller), bir takım seslerden başka bir şey değildirler, bunlar insanların düşünce biçimlerine yakıştırdıkları birer addır ve hiçbir gerçeklikleri yoktur.
XI. yy da Compregne papazı Rascelin tarafından ortaya atılan bu düşünce kiliseyi büyük bir ölçüde etkiledi. Çünkü bütün dinler temel kavramlar üzerine kuruluydu ve bu düşünce böylece dini gerçek saymıyordu. Bu yüzden orta çağ boyunca nominalizmi savunan kişiler ve buna karşın genel kavramlarının gerçek olduğunu savunan “gerçekçiler”arasında kavgalar, tartışmalar olmuştur.
Platoncu ve Aristotelesçi gerçekçiliğin bağnaz dinsel inançlarla bir arada düşünüldüğü orta çağda nominalizm dinsel sapkınlık olarak nitelendirildi. Ama dinsel sonuçlar bir yana, nominalizm, Platoncu gerçekçiliği düşünmenin ve genel terimler kullanarak konuşmanın ön gerçeği olduğu savını reddeder. Öte yandan Aristotelesçi gerçeklik kabul edilmiyor gibi görünse de Thomas Hobbes gibi ılımlı düşünürler tikeller arasında bazı benzerlikler olabileceğini ve bunları tanıtlamak için genel bir sözcüğün kullanılacağını yoksa konuşma ve düşünmenin olanaksız olduğunu ileri sürerler
Adcılık her ne kadar düşünmeyi ve konuşmayı zihinsel imgeler ya da dinsel terimler gibi simgelerle açıklıyorsa da düşüncenin simgelerin doğru kullanımının ötesinde kalan yanı adcılığı bir tür kavramcılığa yöneltir. Bu nedenle kavramcılık arasındaki fark açık seçik belli olmaz.
XI. yy da Compregne papazı Rascelin tarafından ortaya atılan bu düşünce kiliseyi büyük bir ölçüde etkiledi. Çünkü bütün dinler temel kavramlar üzerine kuruluydu ve bu düşünce böylece dini gerçek saymıyordu. Bu yüzden orta çağ boyunca nominalizmi savunan kişiler ve buna karşın genel kavramlarının gerçek olduğunu savunan “gerçekçiler”arasında kavgalar, tartışmalar olmuştur.
Platoncu ve Aristotelesçi gerçekçiliğin bağnaz dinsel inançlarla bir arada düşünüldüğü orta çağda nominalizm dinsel sapkınlık olarak nitelendirildi. Ama dinsel sonuçlar bir yana, nominalizm, Platoncu gerçekçiliği düşünmenin ve genel terimler kullanarak konuşmanın ön gerçeği olduğu savını reddeder. Öte yandan Aristotelesçi gerçeklik kabul edilmiyor gibi görünse de Thomas Hobbes gibi ılımlı düşünürler tikeller arasında bazı benzerlikler olabileceğini ve bunları tanıtlamak için genel bir sözcüğün kullanılacağını yoksa konuşma ve düşünmenin olanaksız olduğunu ileri sürerler
Adcılık her ne kadar düşünmeyi ve konuşmayı zihinsel imgeler ya da dinsel terimler gibi simgelerle açıklıyorsa da düşüncenin simgelerin doğru kullanımının ötesinde kalan yanı adcılığı bir tür kavramcılığa yöneltir. Bu nedenle kavramcılık arasındaki fark açık seçik belli olmaz.
nominalizm , bilindiği üzere ortaçağ felsefesinin en tartışmalı konularından birisidir . çünkü tümellere yönelik bakış açısı bir çok düşünür tarafından farklı yorumlanmıştır.nominalizmle birlikte kavram realizmi ve konseptüalizm de bu tartışmalı konunun diğer görüşleridir. nominalizm , platon felsefesine karşıttır temelde. çünkü platon idealar öğretisiyle kavramların gerçekliğinden ve dolayısıyla da görüngüler dünyasına tekabul eden nesnelerin ise bir gerçekliğinin olmadığından söz ediyordu. o meşhur mağara alegorisinde de tastamam bu konuları işliyordu. (devlet adlı yapıtında)
o halde nominalizm yani adcılık öğretisi , kavramların sadece ağızdan çıkan birer ses olduğunu ve gerçekliğinin bulunmadığını savunmak durumundadır . çünkü teker teker nesnelerin gerçekliğini savunuyor . bu da nominalizmi , idealizme karşıt bir görüş olarak konumlandırır.
hatta kilisenin resmi öğretisini eleştirmek için roscelinus adında bir filozof nominalist bir bakış açısıyla şu meşhur sözü de söylemiştir:
"kilise ağzımdan çıkan bir ses sadece" . buradan çıkan sonuca göre de adların kavram olarak bir nesneyi ifade edemeyeceğidir, anlamamız gereken . çünkü adları o nesnelere koyan bizizdir der nominalistler , bunu değiştirirsek o nesne başka bir isimle anılabilirdir . o halde isimlerin , kavramların değişebileceği gibi de bir sonuca varırlar.nesne ise isimden bağımsız olarak hala aynı nesne olacağından ötürü gerçek olan nesnelerdir derler.
o halde nominalizm yani adcılık öğretisi , kavramların sadece ağızdan çıkan birer ses olduğunu ve gerçekliğinin bulunmadığını savunmak durumundadır . çünkü teker teker nesnelerin gerçekliğini savunuyor . bu da nominalizmi , idealizme karşıt bir görüş olarak konumlandırır.
hatta kilisenin resmi öğretisini eleştirmek için roscelinus adında bir filozof nominalist bir bakış açısıyla şu meşhur sözü de söylemiştir:
"kilise ağzımdan çıkan bir ses sadece" . buradan çıkan sonuca göre de adların kavram olarak bir nesneyi ifade edemeyeceğidir, anlamamız gereken . çünkü adları o nesnelere koyan bizizdir der nominalistler , bunu değiştirirsek o nesne başka bir isimle anılabilirdir . o halde isimlerin , kavramların değişebileceği gibi de bir sonuca varırlar.nesne ise isimden bağımsız olarak hala aynı nesne olacağından ötürü gerçek olan nesnelerdir derler.
ortaçağ felsefesinde bir akım. bu akıma göre genel kavramlar, bireysel şeylerin sadece adlarıdır. ortaçağa realistlerinin tersine, genel kavramların bağımsız olarak varolmadıklarını, sadece isimler, kelimeler ya da soyutlamalar olduklarını söylüyorlardı. bu nesneleri birincil, kavramları da ikincil olarak tanıyorlar demektir. bu anlamda nominalizm ortaçağda materyalizmin ilk ifade edilişiydi.
adcılık. (bkz: nominal)
felsefede genel kavramları gerçek saymayıp birer addan ibaret bulma akımı.
felsefede genel kavramları gerçek saymayıp birer addan ibaret bulma akımı.
güncel Önemli Başlıklar