bugün

padişahın ben padişahım,bana bi hatun yetmez bu ülke benim butün karılar-kızlarda benimdir felsefe ile ülkenin en güzel karılarını kendi yanına alması sonuçu oluşmuş osmanlı daki sultanın karı sistemi.
istanbul anadolu yakasinda bir otogar.
topkapi sarayi'nda padisah, karisi ve ogullarinin kaldigi yapi. fatih zamaninda yapilmistir. divan odasinin arkasindan baslayarak sarayburnu'na dogru uzanir. tamamen kapalidir. kisin ilik, yazin ise serin bir hava akimi vardir her daim. bu cok enteresan, nasil dizayn edilmisse artik zamaninda.

buyuk bir kulenin kapisindan girilir. padisah icin yapilmis sultan yolu vardir uzunca. haremde padisah ve sehzadeler disinda bulunan tek erkek, harem gorevlisidir, haremagasi da denir, ama asil haremagasi her zaman bir kadindir. bu gorevli/ler afrikadan getirilmis ve igdis edilmis kolelerdir. bunlarin yeri giristir. giriste bir oda vardir, orada guvenlikci gibi dururlar.

haremde bulunan hamam, banyo, musluk gibi seyler saf altindandir. buyuk bir sefa ornegi size.

her sehzadenin ayri bir odasi vardir. ve sehzadeler buyuyene kadar burada kalirlar. padisahin yatak odasi ise sahane bir yerdir. buyuk ve usu ortulu bir yatak vardir ve burada tek basina kalir. karisinin ayri odasi vardir. fanfini finfon yapacagi zaman ise ya karisinin ya da begendigi cariyelerden birisinin odasina gider. padisahin odasi dokunulmazdir. hizmetcilerden baskasi giremez.

cariyeler ise genellikle yabanci uyrukludur. slav kadin, rus kadin, polonyali, ukraynali kadin sevdasi taa o zamandan varmis anlayacaginiz, laleli'de hortlamadi bu. cariyelerin genellikle kendilerine ait odalari vardir ki yaklasik 400 oda bulunur haremde. padisah begendigi cariyeyi alma hakkina sahiptir. bir kac padisah disinda pek te bol keseden cariye degistirmistir padisahlar. fatih sultan mehmet'in de nikahli esinin olmamis olmasi da guzel bir ipucu aslinda.

haremde sadece padisah icin ayrilmis bir eglence odasi vardir. bu odaya da erkek olarak sadece padisahin girme hakki vardir. odada bir balkon vardir. bu balkona ise ayna seklinde yapilmis iki kapidan cikilir. bu balkonda cariyelerden olusan muzik ekibi vardir ve muzik yaparlar. ortada ise dans pisti gibi bir yuvarlak vardir ki, burada egitimli cariyeler oryantallik yaparlar ve padisahi eglendirirler. bir kac padisah haric cogu padisah bu gelenege uymustur. salonun ucunda ise padisahin oturmasi icin buyuk taht gibi bir sey vardir.

yaz gunleri cariyelerin serinlemesi icin yapilmis acik bir yuzme havuzu, hemen altinda ise kis gunleri de ilik su verilen kapali bir yuzme havuzu vardir.

ben topkapi sarayini osmanli devleti'nin gerileme miladi olarak gorsem de, haremin de bu milada ortak oldugunu soyleyebilirim. harem de gonullu tercumanlik yaptigim siralar bu zevk ve sefaya cok kez sahit oldum. ornek verecek olursak; istanbul isgal tehdidi altindadir. padisah vahdettin ise harem cariyelerinden 16* yasinda bir dilbere gonlunu kaptirir ve onu elde etmek icin cok cabalar ve en sonunda nikahlar. bu sirada da dusman istanbul'u ele gecirme planlari yapmaktadir.**

cok bravo.
africanism ile adlarını duyurmuş, the buka ile de yerini sağlamlaştırmış ritim performans yapan bir müzik grubu. tesadüf eseri aralarına katılan nez ün yaptıktan sonra gruptan ayrılmıştır. despina vandi ile adlarını tüm dünyaya duyuran grup ruslana ile de çalışmıştır.
harem;sarayın bolumlerınden biridir,padişah burda özel yasamını sürdürür(...)
şu sıralar herkes tarafından kurulması moda olan şey.
yazar versiyonuda mevcuttur.
(bkz: harem heveslisi yazar)*
diablo 2'de harem bölümünde çalan enfes şarkının da adıdır. öyle ki "aman portaldan geçmemeyim de bir süre daha dinleyeyim" dedirtir.
(bkz: hareme dilimlenmiş hıyar sokmak)
padişah ve devlet adamlarına saltanat terbiyesi almış eşler yetiştirmeyi hedeflemiş kurumdur harem. sadece ev ya da hane olma durumundan epey erken sıyrılmıştır. buraya giren cariyeler yaklaşık 10 yıllık bir egitimden gecerler. bu egitim sırasında, müslümanlaştırılırlar, musiki, linguistik, el becerisi ile ilgili egitim alırlar. içlerinden güzel ve basarılı olanlar gözde olarak secilirler ki padişah eşi olma yolu burdan gecer. geri kalanlar ise harem hizmetine girerler. 30 yasına geldiklerinde hala gözde ya da bir devletlü eşi olmadılarsa azad edilip, ikramiye ile emekliye ayrılırlar, eski saray denilen şimdiki istanbul üniversitesinin olduğu saraya gönderilirler.
muvakkitzade sukufe nigar'ın dediği gibi padişah ve devlet adamlarına saltanat terbiyesi almış eşler yetiştirme kurumudur.
buraya özellikle ailesi, kimi kimsesi olmayan kızları köle pazarlarından almak suretiyle getirirler. buradaki kimi kimsesi ve ailesinin olmamasının nedeni ise son derece basittir. ileride eğer bu kız bir devlet buyuğu ile evlenirse ki amaç budur; kızın yakınlarına iltimas göstermemesi *.
burada cilve yapma, musiki, v.b. dersler alırlardı kızlar.
yani herkesin düşündüğü gibi padişahın girip istediği kızı yatağa atması söz konusu değildir. haremi harem ağası denilen kişiler yönetirdi. peki aklımızda bir soru işareti oluşuyor burda hemen:
evet bu harem ağası erkektir. o kadar kızın içinde bir erkek. "ohhhh ne güzel laaa" diye düşünmeyin hemen. harem ağası olan kişilerde bir sıkıntı vardır. o da şu: harem ağası olacak kişi hadım edilir ve işlemez duruma getirilir. yani ağa olurda çok azar kızlara falan saldırmasın diye *.
harem çok faydalı bir kuruluş idi. "her liderin arkasında onu destekleyen bir kadın vardır" sözü harem sayesinde oluşmuştur.

ayrıca; buraya alınan kızların çoğu türk değildi. bunun sonucunda da devlet büyükleriyle evlenen bir harem kızının, çocuğu tam olarak türk olmamaktadır. *
her konudan erotizm ve şehvani arzu üreten hayvani hisleri tavan yapmış batılı yazarların sanki gezip görmüşler, içine girip tanık olmuşlar da anlatıyorlar dedirten, uydurdukları hikayelere konu olan osmanlı eğitim kurumu.

batılılar yazar da biz geri durur muyuz diyen bir kısım haddini bilmez, sınır tanımaz, hesap sorulamaz densiz-edepsiz yerli temsilcileri da bu akımdan nasibini almış, geri durmamış, adeta kendi faztezilerini harem dairesi üzerine boca etmişlerdir.

harem üzerine örülen çirkin ağ yalnızca yazılarla kalmamış, sanki padişah poz vermiş de resmini yaptırmışçasına
-padişah süt banyosunda,
-padişah çıplak caireyelerle birlikte,
-cariyeler hamam sefasında... vs türünden aslı astarı olmayan, müslüman olmayı bir tarafa bırakıp haya ve edep duygusunu kaybetmeden asla sergilenemeyecek tavırların osmanlı hanedanına uyarlanması oldukça manidardır.

bütün bu örnekler, bilmediği ve anlamadığı, bir o kadar da anlamaktan korktuğu ve asla anlamak dahi istemediği doğu medeniyetine çamur atmaktır.
amaç; kendi doğrularını üretip, bu birbirine referans verile verile çoğalan uydurmalar manzumesini tarihi kanıtlar gibi öne sürmek suretiyle gerçeklerin üstünü örtmektir.
işte bu, tam anlamıyla bizim oryantalizm dediğimiz şeydir
doğu onlar için erotizm demektir ve her türlü çirkin ve pis işin mekanıdır.
halbuki bakınız bütün * sapık akımlar, sekste uç noktalar, katliamlar ve büyük savaşlar batının ürünüdür.

işin en acı yanı, bugün aklımızın almadığı, namus ve haya çerçevemize sığmayan kareleri müslüman ceddimize reva görmektir.ne de olsa şimdi geçmişine küfretmek moda.

harem, kelime itibariyle yasak, kutsal, tabu, dokunulamaz anlamına gelmektedir ve tıpkı osmanlı'nın çözülemeyen bir çok sırrı gibi henüz aralanamamış sis bir perdedir. aralandığında, osmanlı'yı yüzlerce yıl ayakta tutan anlayış ve aile kurumu ortaya çıkacaktır.
kelime anlamı olarak harem; girilmesi yasak yer anlamına gelir. genellikle, ev reisinin kadınları, çocukları ve cariyeleri ile birlikte yaşadığı yer demektir. aynı zamanda evin kadını anlamına da gelir.
haremin asıl adı ise; dar üs saade dir, anlamı saadet evi demektir.
hindistan'da; "perde" veya "zenane", iran'da; "enderun", arabistan'da; "harem" tabiri kullanılmaktadır. bizde ise harem tabiri dar üs saade'den daha yaygın olarak kullanılmaktadır.

osmanlı hareminden bahsediyorsak;
osmanlı sarayları haremleri, mabeyin ve kızlar ağası dairesi arasında yer alır. ortada hükümdarın yatıp kalktığı daire ile valide sultan dairesinin etrafında kurulmuştur. taşlığın etrafında cariyeler dairesi, valide sultanlar, kadın efendiler ve şehzadeler dairesi bulunurdu. (topkapı sarayı haremi örnek olarak bu şekildedir)

son olarak haremdeki cariyeler hakkındaki yanlış bir genel düşünceyi düzeltmek isterim;
cariyelerin hepsi padişaha ait kölelerdir, fakat hepsi padişah'ın kadını olmuş veya olacak değildir, cariyelerin pek çoğu harem hizmetlisidir. (zaten cariye kelimesinin manası budur)
sarah brightman ın dinlerken bitmesin dedirten şarkısı.
sarah brightman ın aynı zamanda 2003 çıkışlı albümünün adı.
topkapi sarayina girişte bayıldığınız paraya ek olarak bir kez daha para verip girebileceğiniz yer. içeride çoğu yerde fotoğraf çekilmesine izin verilmiyor ama türk olduğunuzu anladıklarında çaktırmadan birkaç kare almanıza pek ses etmiyorlar.
sarayda yaşayan bayanların eğitim görmeleri için ayrılmış bölümü. nasılki erkekler enderunda eğitim görüyorlarsa; bayanlarda haremde eğitim görürler. ondan sonra da genellikle enderundan bir erkekle evlendirilirler. böylece gttikleri yerlere de osmanlı kültürünü götürürler.
(bkz: teşekkürler facebook)
ne yazıktır ki harem'e bir zevk sefa meskeni olarak bakılır.bu bakış avrupalıların fantezilerinin tezahürü olan tablolardan ne yazık ki bizim aydın(!)larımıza da geçmiştir..
harem bir eğitim mekanıdır..13 numaralı entry'e bakmak kafidir zannımca..
işlevselliği iyi incelenmesi gereken kurumdur. kurumdur diyorum, haremi ve içersinde gerçekleşenleri özellikle devlet politikasından ayrı tutmak pek mümkün değildir. bence bunun anlaşılması haremin işlevselliğinin doğru değerlendirilmesi açısından çok önemlidir. Padişah kızlarının bilhassa sadaret makamındaki devlet adamlarına verilmesi bu politikanın parçası olarak kabul edilebilir.

Haremi özellikle padişahın salt zevk ü sefa'sını giderme mekanı olarak görmek yanlıştır. bu da herhalükarda tartışmalı bir konudur.öncelikle harem üzerinde-özellikle batılı kaynakların- yaptıkları spekülasyonlar harem kurumunu doğru yansıtmaz. bu konuda da azımsanmayacak sayıda batılı kaynağın da haremi batının görmek istediği şekilde yansıttıkları ayrı bir gerçek. bu konuda ise batıda dolaşan "şehvetli türk" imgesinin etkili olmakla birlikte bazı kaynakların da haremi yansıtmak açısından önemli geçerlilikleri vardır. ama hem osmanlı tarihçilerinini olsun hem de batılı kaynakların haremi doğru yansıtmak açısından ana sorunsallardan birisi de "kaynak sorunu"dur. Haremin kapalı yapısı bu konuda etkindir. bu konuda güvenilmesi gereken yerleşik elçilerin raporları ile[ki yerleşik elçiler harem içersindeki güç ilişkilerini iyi takip etmek zorundaydılar] bir zamanlar haremde içoğlan olarak bulunmuş kişilerin anlattıklarına güvenilebilir. bu çeşit bilgileri kaynak olarak gösteren batı kaynaklarına güvenilebilir. bu konuda da bobovious olarak tanınan bizim ise ali ufki bey olarak bildiğimiz sabık içoğlanı fransızca bir kitaba kaynaklık etmesi örnek gösterilebilir. harem kadınlarının faaliyetlerini tenvir eden osmanlı kaynakları da bu konuda birebir başucu kaynaklarıdır.

bunların dışında, özellikle yorumlarken de haremin sanki sürekli sabit kalmış bir kurum olarak değerlendirilmesi ayrı bir yanlıştır. bu hata özellikle haremi yorumlarken kendi insanımızın da içine düştüğü yanlıştır. bilindiği gibi harem sultan süleyman döneminde saraya eklemlenmiştir. daha önceki dönemde sultan sarayındna ayrı bir yerde bulunmaktadır. "eski saray" adı verilen bu bölümde ise harem saraya eklemlendikten sonra, ölen şehzade ya da padişahların hasekileri ya da valideleri için bir barınma mekanı olmuştur. bununla birlikte haremin saraya eklemlenmesi kadınların siyasette etkinliğinin de artmasına nedEn olmuştur.[BU DÖNEME "KADINLAR SALTANATI" ADI VERiLiR] aslında bu etkinlik ise başta ismail hakkı uzun çarşılı olmak üzere osmanlıdaki gerilemenin bir sebebi addedilmiştir. ama dikkat edilmesi gerken bir gerçeklik ise kadınların siyasete girmelerinini bir anlamda "devlet-i aliye" nin kendisi tarafından meşrulaştırılmış olmasıdır. çok küçük yaşta tahta çıkan osmanlı padişahlarının "naibe" ünvanı ile tahta geçmeleri ya da vasi olarak bulunmaları bunun bir örneğidir. ya da yanlış hatırlamıyorsam "deli ibrahim"(1640-48)in "hal"inde annesinini de fikri sorulup cevaz alınmıştır.

bununla birlikte harem salt serbestliğin bulunduğu bir alan olmasından ziyade, daha çok kurallarla belirlenmiş hiyerarşik bir yapısı olan kurumdur.[(bkz: batıdaki kamusal özel ayrımını osmanlı'ya genellemek)] bu hiyerarşinin başında valide sultan olmakla birlikte, haseki, daye(padişahın sütninesi), şeklinde devam ederdi. padişah genel olarak haremde evlilik nakdi ile bağlı bulunduğu kişiden değil de, cariyelerden çocuk sahibi olurdu ve bu "hadise"de da bir anneye bir oğul kuralı geçerliydi.[bu olayın kökenleri 1. bayezid dönemine kadar gider. batılı kaynaklarda bu olayın kökeni olarak 1.bayezid'in sırp kökenli karısının timur tarafından saki olarak kullanılması ya da mihr kavramı ile irtibatlandırılır]. cariyelerden bir anneye bir oğul kavramı etkinliğini sürdürmekle birlikte, sultan süleyman döneminden itibaren bu kuralın ciddi anlamda ihlal edildiği bir gerçektir. daha sonra ise "deli ibrahim" gibi birkısım padişah tarafından ise iyiden iyiye batı kaynaklarını haklı çıkartacak şekilde davranmaları gözardı edilemez; ama onun bile bu şekilde davranması belirli bir zorunluluğun sonucudur. ailenin iktidarsız bir dönem geçiren erkeği olan "deli ibrahim" hanedanın tek erkeğidir ve "ben sizin babanızım" şeklindeki sözleri ciddi anlamda hanedanın soyunun tükenmesi tehlikesi "deli ibrahim" in bu aktiviteleri vasıtası ile bertaraf edilmiştir.
akad dilinden arap diline geçmiş bir kelimedir. korunan, mukaddes şey ve yer anlamına gelir. hayal gücü yüksek olan avrupa haremle ilgili çeşitli fanteziler üretir ve bunlar bir süre sonra bizim de kafamıza yerleşir. bir kere harem kurumu sadece müslüman toplumlarda değil dünyanın her tarafında değişik din ve medeniyetlerde görülür. vasat insanların kafa yapısına göre harem denince akla cinsellik gelir ancak harem-i hümayün adıyla kurulan kurum, padişahın evi ve eğitim kurumudur. harem-i hümayrun iki kurumu içinde barındırır: enderun ve harem. enderun, osmanlı devletinin erkek yöneticilerini yetiştiren üst düzey bir okuldur. harem de kadın yöneticilerin yetiştiği bir mektep. harem kadınları fethedilen yerlerde esir alınan kadın veya kızlardır. saraya ilk getirildiklerinde acemi denilen bu kızlar, islam ve osmanlı kültürünü, oturup kalkma adabını, el işi, dans, müzik aleti çalma gibi eğitimler verilerek cariyeliğe yükselirlerdi. cariye asıl anlamıyla kadın köle demektir. padişahın hizmetine verilmiş olan cariyeye gedikli, padişahın yatağına aldığı gedikliye ikbal ya da hasekidenirdi. haseki çocuk doğurursa ayrıcalık kazanır, cariyelerden güzelliği ve zekasıyla öne çıkan ve erkek çocuğu doğuranlar valide sultanlığa kadar yükselebilirdi. valide sultanlar haremin yöneticisi olurlardı. padişahlar iyi eğitim görmüş bu kölelerle evlenip, türk kızlarıyla evlenmeyerek o dönemde yaygın olan hanedana dayanan yeni güç odakları yaratmanın önüne geçmişlerdi. en ünlü harem kadınlarından yıldırım bayezıdın annesi gülçiçek hatun rum, 3. muradın annesi nurbanu sultan ile 3. mehmedin annesi italyan, 1. mustafanın annesi abaza, 4. mehmedin annesi hatice turhan sultan ve 2. selimin annesi hürrem sultan ukraynalı, kösem sultan ise rumdur.
salatalıkların ve benzeri sebze-meyvelerin dilimlenerek gönderildiği mekan.
sözleri de videosu da komik bir ex presidenti şarkısıdır.
derler ki 20 yaşında bakire çıtırları buraya doldurulur padişah da aralarından armut seçer gibi kendine eş seçermiş.
derler ki hadım harem ağaları varmış burda. bazıları testislerini korumayı başarmış am üstünde erkek götü sikmiş.
derler ki validesi zaten türk olmayan ama türlükle bağdaştırılan padişahlar kendilerine eş buldu mu bakmazmış burdaki cariyelere. o derece sadıkmış.
derler ki oğlancı padişahlar için zulüm merkezi imiş. dostlar alışverişte görsün hesabı.
derler ki cariyeler hanedanın ortak malıymış. tahta çıkan, çıkmayan kullanırmış bu fasiliteyi.
derler ki içine giren göğüsleri yeni tomurcuklanmış çıtır kızlar ölene kadar çıkamaz seks kölesi olarak ulu, yakışıklı, adonis kasına sahip padişahlarına hizmet verirlermiş.
derler ki büyük bir kuku çekişmesi yaşanırmış o çinili duvarların ardında. kukularını her daim hazır ve nazır tutmak durumunda imişler.
derler ki şehzadeler için ergenlikten çıkma mekanı imiş. adam yapma merkezi imiş bi nevi.
derler ki valide sultan olmak için en çabuk padişah altına yatma rekoru kıranlarla dolu imiş içi.
derler ki padişahın gözdesi cariyeler hava basarmış burda. en çok beni sikertzliyor diye göt kaldırırmış bunlar.
derler ki kadın efendilerle valide sultanlar arasında taht kavgaları yaşanırmış. iktidar hırsıyla alevler içinde yanan ateşli kızların mekanıymış.