bugün

yönetmenligini goro miyazaki'*nin yapmış olduğu, 2006 yapımı, ursula k le guin'in yerdeniz öykülerinden uyarlanmış olan anime.
güzel görüntüler sergilemiş olmakla birlikte bekleneni karşılayamamıştır denebilir. metinlerdeki saçmalıklar*, senaryodaki kopukluk ile biraz da hayalkırıklığı olmuştur. yerdeniz öyküleri'ni okuyan arkadaşlara "nasıl buldunuz?" diye sorduğumda, genel cevap şu şekilde oldu: "kitapla hiç alakası yok, sadece isimler tutuyor"*
ayrıca bu film 26 uluslararasi istanbul film festivali dahilinde gösterilmiştir, ilk gösterimde yeni melek'de olmuştur. çıkışta yaşanan sorun nedeniyle bağırıp çağıran bir teyze gördük; sayesinde bir sürü kapı açıldı da çıkabildik*...
Yerdeniz Öyküleri'nde Goro Miyazaki, Yerdeniz dörtlemesinin
üçüncü ve dördüncü kitaplarında anlatılan hikayelerin en
cazip, en görkemli kısımlarını alıp, bu bölümlerden karman
çorman bir hikaye çıkarmaya çalışmışa benziyor. Bu durum
Yerdeniz'in doğasına tamamen aykırı bana göre. Çünkü kişisel
gelişim hikayelerine odaklanan bu dörtlemede, önemli olan tam
da cazip bölümlerin arasında kalan, karakterlerin büyümek için
mücadele verdiklerini gösteren, belki de hiç önemli, hareketli
bir olayın yaşanmadığı o 'görkemsiz' bölümler.
Bununla beraber, Goro Miyazaki'nin Yerdeniz Öyküleri'ni
oluştururken ana karakterleri yeterince başarılı çizmediğini
düşünmekteyim.**
(bkz: yerdeniz büyücüsü)
filmin konusu:
Yerdeniz'de denge bozulmuştur. Ekinler bozulmakta, hayvanlar ölmektedir.
Son olarak insanların diyarında ejderhalar belirir.
Bu yıkımın sebebini araştırmaya koyulan baş büyücü Ged,
sürgün edilmiş genç prens Arren'le karşılaşır.
Arren içine kapanık sessiz bir genç gibi görünse de
içini kemiren karanlık bir yanı vardır. Kendisini birdenbire
acımasız ve nefret dolu birine çeviren yanı, aynı zamanda
Arren'in en zayıf yanıdır. Arren ve Ged birlikte yola düşerek
yıkıntıya uğramış topraklardan geçerler. Ged, baş düşmanı
büyücü Cob'un sonsuz hayata ulaşmak adına canlıların dünyasıyla
ölülerinkini ayıran kapıyı açtığını öğrenir. Cob'un,
Ged'i alt etmek için sinsi bir planı vardır. Kötü büyücü
amacına ulaşmak için Arren'in korkularını kullanmayı planlamaktadır.*
Yönetmen Goro Miyazaki
Senaryo Ursula K. Le Guin, Goro Miyazaki
Filmin Türü Animasyon, Fantastik
Orijinal Adı Gedo Senki
Yapımcı Firma Buena Vista Home Entertainment
Yapım Yılı 2006
Yapım Ülkesi Japonya
Orijinal Dili Japonca
Filmin Süresi 115 dakika
Resmi Sitesi http://www.ghibli.jp/ged/
Dağıtıcı Firma Bir Film
Vizyon Tarihi 22.06.2007



Yerdeniz'de denge bozulmuştur. Son olarak insanların diyarında ejderhalar belirir. Bu yıkımın nedenini araştırmaya koyulan başbüyücü Ged, genç prens Arren'le karşılaşır. Kendisini birden bire acımasız ve nefret dolu birine çeviren yanı aynı zamanda Arren'in en zayıf yanıdır. Kötü büyücü Cob ise amacına ulaşmak için Arren'in korkularını kullanmayı plânlamaktadır.
(bkz: gedo senki)
filme ismini veren ged embesil bir havaya büründürülmüş, olsa da olur olmasa da olur bir karakter haline getirilmiş. ''goro miyazaki ile hayao miyazaki arasında nasıl diyaloglar yaşandı acaba filmin yapım sürecinde ve sonunda'' diye düşünmeme de sebebiyet vermiştir. mesela hayao , ogluna
''oglum iyi hoş da bu arren'in yüz ifadeleri neden hep cin çarpmış gibi, korktuklarında da neden böyle komik bir ifade yerleştirdin, seyirci gülmez mi buna?'' diye öngörüp sormuş mudur?
neticede, babasının oglu bir izlenim alacagımı sanmıştım ama goro miyazaki babasından farklı bir boyutta bu animasyon işine devam edecek gibi görünüyor (ki özgünlük iyidir); ama gene de hareketler ve mimikler konusunda daha çalışması gerek, der ukalalıgımı da yaparım; ancak manzaralar konusunda geri kalır yanı yok. hele bir host şehri çizmişler, üstüne şeftali suyu akıtılmış gibi, şahane olmuş.
(bkz: tales from earthsea)
görsel
Bu liman bana nedense huzur veriyor. Film kitaplara baktığımız zaman çok kötü bir uyarlama. Her kitap bir anlamı olan eserlerdir. Kitap olmadan filme baktığımız zaman bile havada kalan onca konu olduğu için vasat buluyorum. Görsel kısmımda ise söylenecek birşey yok güzel olmuş.