bugün
- anın görüntüsü17
- ali erbaş10
- akp seçmeni13
- sinemaların batma aşamasına gelmesi22
- sivasspor'a verilen penaltı26
- belediyeler el değiştirince bütün foyalar döküldü22
- patiswiss17
- 23 nisan ulusal egemenlik ve çocuk bayramı14
- bülent uygun13
- bir kadında ilk baktığınız yer neresi19
- ismail kartal8
- 22 nisan 2024 sivasspor fenerbahçe maçı31
- trollerin karışması8
- fenerbahçe12
- sözlük yazarlarının pankekleri13
- yoga eğitmeni uzun boylu motorcu şamatacı erkek9
- her yaptığı yemeği paylaşan kızın amacı8
- profesyonel fotoğraf makinası tavsiyeleri10
- türk kızlarının beğenmediği erkek tipi13
- inmesi binmesinden daha zor olan şeyler14
- stanleywhite10
- kalbin sadece bir kişiyi seveceği saçmalığı9
- junkman8
- siklememenin getirdiği huzur9
- icardi190511
- fenerbahçe'nin bu sene de şampiyon olamaması8
- yazarların en rum özelliği8
- galatasaray9
- bakire misin diye soran erkek12
- xdearm8
- johnny bellington17
- icardi1905'in adam gibi adam olması15
- chp genel merkezi önündeki aşırı üks araçlar9
- icardi1905 silik olsun kampanyası16
- binali yıldırım'ın servet15
- mersinden kıbrısa yüzmek12
- sözlükte fake alacak kadar ezik olmak8
- güzel kızların size abi demeye başlaması11
- arda güler9
- türk kızlarının zenci sevdası13
- susmayan durmayan israile gemi ticareti8
- evlenmezsek yaşlanınca ne yapacağız sorunsalı8
- bir insan sizi ne kadar kırabilir13
- şu anda çalan şarkı11
- sevgili kendim12
- afrika ülkeleri ve türkiyedeki enflasyon oranları29
- abberline tarzı saçma sapan başlıklar açmak8
- icardinin bir haftada 600 üzeri entry girmesi8
- ekşi sözlük11
- türk kızlarının beğendiği erkek tipi16
"Atatürk inkılapları, milleti geleneklerinden koparmışmış (!)
Haydi o zaman hepimiz zaman makinesine…
Bir dönemin dünya fuhuş merkezi Osmanlı istanbul'una gidiyoruz.
Hemen söyleyeyim. Osmanlı'da genelev olduğunu bırakın kabul etmeyi, hayal bile edemeyen bir kesim için, travmaya sebep olabilecek bilgilerle dolu bir yazı okuyorsunuz.
Eminönü Hidayet Cami'nin Hikayesi
ilginç bir cami hikayesi. Tarih, 2.Mahmud dönemi. istanbul'da Melek Girmez adlı bir sokak vardır. Bu sokak o dönemin fuhuş yuvasıdır. (1) 1812 yılında istanbul'daki büyük bir veba salgını, burada dönen ahlaksızlığa bağlanır ve o bölgedeki tüm genelevlerin yıkılması emredilir. Yıkımın ardından dönemin anısına ve semtin kötü şöhretini unutturmak amacıyla aynı yere Hidayet Cami yaptırılır. Hidayet yani doğru yol anlamına gelmektedir.(2)
Mecburen Çıkarılan Emirname
Fuhuşun gözle görülür bir şekilde artmasından dolayı 1859 yılında Sadrazam Ali Paşa bir emirname yayınlar. Bu emirnamede, fuhuş yapanların hapis veya sürgünle cezalandırılacağı yazar. Devlet buna rağmen fuhuşun önüne geçemez ve özellikle meşhur genelevlerin faaliyetlerine göz yummak zorunda kalır. Her geçen zaman, istanbul'da fuhuş artacaktır.(3)
Camide Zina Yapan imam
1903 yılında Unkapanı'nda Salih Paşa Mahallesi cami imamı Mehmet Necip Efendi, bekar olduğundan dolayı camide kalmaktadır. Cemaat, imamın camiye kadın getirdiğinden şüphelenir ve imamı göz hapsine alırlar. En sonunda imam, bir kadınla camiye girdiği görülür ve hemen durum zaptiyeye bildirilir. Şikayet üzerine gelen zaptiye memurları, imamı fahişe bir kadınla ilişkiye girerken görür. imam, kadınla beraber karakola götürülür ve Şeyhulislam'a şikayet edilir.(4)
Osmanlı ile ilgili arşivlerde bunun gibi, insanı çağımızda bile hayrete düşürecek birçok olay vardır.
ilk Resmi Genelev ve Genelev Furyası
Artan fuhuşla beraber, Osmanlı çaresiz kalır ve en sonunda 1884 yılında bir talimatname yayımlayarak, ilk resmi genelevi açar. Bunun dışında başka genelev açmak yasaklansa da çok kısa bir sürede sadece Galata'daki genelev sayısı 100'ü bulur.
1915 yılına geldiğimizde istanbul'daki genelev sayısı 359'dur.(5)
Dünya Fuhuş Merkezi istanbul
Osmanlı'nın son dönemlerinde istanbul ve Arjantin'in başkenti Buenos Aires, dünyanın önde gelen fuhuş merkezlerindendir. Hatta Ernest Hemingway yazdığı günlüklerinde Karaköy için ''Avrupa'daki refah döneminin en çılgın yılları bile buradaki fuhuşla yarışamaz'' diye not düşer.
Arşiv belgelerine göre o dönemde vesikalı olarak çalışan fahişe sayısı 2125'tir. Bunun 774'ü Müslümandır. 1000'e yakın da vesikasız olarak çalışan kişi vardır. Bunun dışında daha önce genelevde çalışan ancak sonrasında başka işlere geçen kadın sayısı da binleri bulmaktadır.(6) Galata'daki genelevler Yahudilere, Pera'dakiler Hristiyanlara, Üsküdar'dakiler de Türklere aittir.(7)
Arjantin'de erkek nüfusunun fazla olması, fuhuşun artmasında temel sebep olurken, Osmanlı'da sebep farklıydı. istanbul, Karadeniz'e sınırı olan devletlerin gemilerinin uğrak yeri idi. istanbul Boğazı'nın trafiği o zaman da çok yüksekti. Ayrıca istanbul, Avrupa ile Yakın Doğu'yu birleştirdiğinden birçok yabancı istanbul'u ziyaret ediyordu. Ziyaretçileri garda veya limanda karşılayan rehberlerin, genelevler ile bağlantıları vardı ve bu kişiler istanbul'da fuhuşun artmasında önemli bir rol üstlenmişlerdi.
istanbul'a Yahudi Cemiyeti tarafından Yahudi fahişelerin tekrar hayata kazandırılması için gönderilen Samuel Cohen, Galata'daki genelevlerin durumunu şöyle anlatıyordu:
''Rio de Janerio'da gördüğüm manzaranın kötü olduğunu düşünmüştüm ancak Konstantiniye'deki bu umumhaneleri tarif etmekte kelimeler kifayetsiz kalır. Umumhane sakinleri alçak tabure, sandık veya sedirlerde oturmaktalar ve üstlerinde kıyafet namına neredeyse hiçbir şey yok…Cuma ve Pazar günleri ve bayram günleri (Türk ve Rum bayramları) sokaklar doluydu ve ''işler'' hareketliydi. Bir bayram ve bir Cuma akşamı bu sokaklar arasında dolaştığımda kızların yüzünde gördüğüm manzarayı hiç unutmayacağım. Oldukça yorgun ve maneviyatları çökmüş görünüyorlardı.''(8)
Polis Rüşvet Alıyor
Tüm bunlardan rahatsız olan halk, hükümete başvuruyordu ancak bir sonuç alınamıyordu. Ne yazık ki maaşları düşük olan polis memurları bu işlere göz yumarak, hatta bazen de yardımcı olarak ek gelir sağlıyorlardı. Rüşvet çarkının döndüğü ve yapılacak baskınların önceden genelevlere el altından bilgi verildiği bir ortamda fuhuşu bitirmek imkansızdı.(9)
Neticede Osmanlı istanbul'unda fuhuşa çözüm bulunamamış ve genelevler faaliyetlerine devam etmişlerdir."
AHMET ÖZGÜR TÜREN
Dipnotlar:
1. Levon Dabağyan,Zaman Tünelinde Şehr-i istanbul'un Seyir Defteri,Karadağ Yayınları,2006,s.179
2. istanbul Enstitüsü Dergisi,4-5. ciltler,s.45
3. Vahdettin Engin,Genelevden Korkma Fuhuşun Gizlisinden Kork
4. a.g.m
5. Tevfik Çavdar,Milli Mücadele Başlarken Sayılarla Manzara-i Umumiye, istanbul,1971,s.151, Bu kaynağı önce Sinan Meydan zikretmiştir: Akl-ı Kemal,inkılap Kitabevi,istanbul,2014,s.573
6. Mustafa Galib,Fahişeler Hayatı ve Redaet-i Ahlakiyye,Mahmud Bey Matbaası,1338,s.73-75
7.Charles Trowbridge,Yetişkinlerde Suç,s.305-316,306, Clarence Richard Johnson,(Derleyen) istanbul 1920,(çev:Sönmez Tamer),Tarih Vakfı,Yurt Yayınları,istanbul,1995,içinde.
8. Samuel Cohen,Report Of An Enquiry Made in Costantinople On Behalf Of The Jewish Association For The Protection of Girls and Women,Londra,1914,s.6-9
9. a.g.e, 11-12
Haydi o zaman hepimiz zaman makinesine…
Bir dönemin dünya fuhuş merkezi Osmanlı istanbul'una gidiyoruz.
Hemen söyleyeyim. Osmanlı'da genelev olduğunu bırakın kabul etmeyi, hayal bile edemeyen bir kesim için, travmaya sebep olabilecek bilgilerle dolu bir yazı okuyorsunuz.
Eminönü Hidayet Cami'nin Hikayesi
ilginç bir cami hikayesi. Tarih, 2.Mahmud dönemi. istanbul'da Melek Girmez adlı bir sokak vardır. Bu sokak o dönemin fuhuş yuvasıdır. (1) 1812 yılında istanbul'daki büyük bir veba salgını, burada dönen ahlaksızlığa bağlanır ve o bölgedeki tüm genelevlerin yıkılması emredilir. Yıkımın ardından dönemin anısına ve semtin kötü şöhretini unutturmak amacıyla aynı yere Hidayet Cami yaptırılır. Hidayet yani doğru yol anlamına gelmektedir.(2)
Mecburen Çıkarılan Emirname
Fuhuşun gözle görülür bir şekilde artmasından dolayı 1859 yılında Sadrazam Ali Paşa bir emirname yayınlar. Bu emirnamede, fuhuş yapanların hapis veya sürgünle cezalandırılacağı yazar. Devlet buna rağmen fuhuşun önüne geçemez ve özellikle meşhur genelevlerin faaliyetlerine göz yummak zorunda kalır. Her geçen zaman, istanbul'da fuhuş artacaktır.(3)
Camide Zina Yapan imam
1903 yılında Unkapanı'nda Salih Paşa Mahallesi cami imamı Mehmet Necip Efendi, bekar olduğundan dolayı camide kalmaktadır. Cemaat, imamın camiye kadın getirdiğinden şüphelenir ve imamı göz hapsine alırlar. En sonunda imam, bir kadınla camiye girdiği görülür ve hemen durum zaptiyeye bildirilir. Şikayet üzerine gelen zaptiye memurları, imamı fahişe bir kadınla ilişkiye girerken görür. imam, kadınla beraber karakola götürülür ve Şeyhulislam'a şikayet edilir.(4)
Osmanlı ile ilgili arşivlerde bunun gibi, insanı çağımızda bile hayrete düşürecek birçok olay vardır.
ilk Resmi Genelev ve Genelev Furyası
Artan fuhuşla beraber, Osmanlı çaresiz kalır ve en sonunda 1884 yılında bir talimatname yayımlayarak, ilk resmi genelevi açar. Bunun dışında başka genelev açmak yasaklansa da çok kısa bir sürede sadece Galata'daki genelev sayısı 100'ü bulur.
1915 yılına geldiğimizde istanbul'daki genelev sayısı 359'dur.(5)
Dünya Fuhuş Merkezi istanbul
Osmanlı'nın son dönemlerinde istanbul ve Arjantin'in başkenti Buenos Aires, dünyanın önde gelen fuhuş merkezlerindendir. Hatta Ernest Hemingway yazdığı günlüklerinde Karaköy için ''Avrupa'daki refah döneminin en çılgın yılları bile buradaki fuhuşla yarışamaz'' diye not düşer.
Arşiv belgelerine göre o dönemde vesikalı olarak çalışan fahişe sayısı 2125'tir. Bunun 774'ü Müslümandır. 1000'e yakın da vesikasız olarak çalışan kişi vardır. Bunun dışında daha önce genelevde çalışan ancak sonrasında başka işlere geçen kadın sayısı da binleri bulmaktadır.(6) Galata'daki genelevler Yahudilere, Pera'dakiler Hristiyanlara, Üsküdar'dakiler de Türklere aittir.(7)
Arjantin'de erkek nüfusunun fazla olması, fuhuşun artmasında temel sebep olurken, Osmanlı'da sebep farklıydı. istanbul, Karadeniz'e sınırı olan devletlerin gemilerinin uğrak yeri idi. istanbul Boğazı'nın trafiği o zaman da çok yüksekti. Ayrıca istanbul, Avrupa ile Yakın Doğu'yu birleştirdiğinden birçok yabancı istanbul'u ziyaret ediyordu. Ziyaretçileri garda veya limanda karşılayan rehberlerin, genelevler ile bağlantıları vardı ve bu kişiler istanbul'da fuhuşun artmasında önemli bir rol üstlenmişlerdi.
istanbul'a Yahudi Cemiyeti tarafından Yahudi fahişelerin tekrar hayata kazandırılması için gönderilen Samuel Cohen, Galata'daki genelevlerin durumunu şöyle anlatıyordu:
''Rio de Janerio'da gördüğüm manzaranın kötü olduğunu düşünmüştüm ancak Konstantiniye'deki bu umumhaneleri tarif etmekte kelimeler kifayetsiz kalır. Umumhane sakinleri alçak tabure, sandık veya sedirlerde oturmaktalar ve üstlerinde kıyafet namına neredeyse hiçbir şey yok…Cuma ve Pazar günleri ve bayram günleri (Türk ve Rum bayramları) sokaklar doluydu ve ''işler'' hareketliydi. Bir bayram ve bir Cuma akşamı bu sokaklar arasında dolaştığımda kızların yüzünde gördüğüm manzarayı hiç unutmayacağım. Oldukça yorgun ve maneviyatları çökmüş görünüyorlardı.''(8)
Polis Rüşvet Alıyor
Tüm bunlardan rahatsız olan halk, hükümete başvuruyordu ancak bir sonuç alınamıyordu. Ne yazık ki maaşları düşük olan polis memurları bu işlere göz yumarak, hatta bazen de yardımcı olarak ek gelir sağlıyorlardı. Rüşvet çarkının döndüğü ve yapılacak baskınların önceden genelevlere el altından bilgi verildiği bir ortamda fuhuşu bitirmek imkansızdı.(9)
Neticede Osmanlı istanbul'unda fuhuşa çözüm bulunamamış ve genelevler faaliyetlerine devam etmişlerdir."
AHMET ÖZGÜR TÜREN
Dipnotlar:
1. Levon Dabağyan,Zaman Tünelinde Şehr-i istanbul'un Seyir Defteri,Karadağ Yayınları,2006,s.179
2. istanbul Enstitüsü Dergisi,4-5. ciltler,s.45
3. Vahdettin Engin,Genelevden Korkma Fuhuşun Gizlisinden Kork
4. a.g.m
5. Tevfik Çavdar,Milli Mücadele Başlarken Sayılarla Manzara-i Umumiye, istanbul,1971,s.151, Bu kaynağı önce Sinan Meydan zikretmiştir: Akl-ı Kemal,inkılap Kitabevi,istanbul,2014,s.573
6. Mustafa Galib,Fahişeler Hayatı ve Redaet-i Ahlakiyye,Mahmud Bey Matbaası,1338,s.73-75
7.Charles Trowbridge,Yetişkinlerde Suç,s.305-316,306, Clarence Richard Johnson,(Derleyen) istanbul 1920,(çev:Sönmez Tamer),Tarih Vakfı,Yurt Yayınları,istanbul,1995,içinde.
8. Samuel Cohen,Report Of An Enquiry Made in Costantinople On Behalf Of The Jewish Association For The Protection of Girls and Women,Londra,1914,s.6-9
9. a.g.e, 11-12
Cinselhane.
Daha nezih bence.
Daha nezih bence.
(bkz: Melek girmez)
videoya alınmış bazıları;
https://twitter.com/zen_s...status/810556238106869762
https://twitter.com/zen_s...status/810556238106869762
harem denilen yerdir.
Şekerpare adlı filmde işlenmiş olgu.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar