bugün

Pencereleri süslemek için, kesilmiş renkli camları ince kurşun veya ağaç çubuklarla ya da alçı ile birbirine bağlayarak yapılan bir çeşit resim.
kiliselerde sıklıkla kullanılan, dışardan çok gösterişli görünmeyen ama karanlık iç mekana girildiğinde insanın aklını başından alacak güzellikleriyle dikkat çeken pencereler.yapınında gümüşte kullanılan güzel pencereler.
birbirine bağlı kurşun bölmelere yerleştirilmiş renkli cam parçalardan oluşan saydam pencere süslemesi.
renkli camların bir araya getirilip süslenmesidir.
doğaya özgü motiflerin yanında dinsel konularda resimlenir.
osmanlıda türklerin usta olduğu zanaat.**
ikonografik ambiansları teneffüs etmek istediğinizde, kiliseye girdiğinizde camları süsleyen o leziz tema ve renklerin nedeni bu sanattır işte. camlar kesilir, birbirinden ayrılır, konunun kopyası cam üzerine çıkarılarak ön eskiz elde edilir. sonra kurşunla harmanlanmış cam çerçeveden konu çıkarılır. tam bir insan boyunu karşılayacak ebatta yapıldıkları gibi, bir madalyonun arka yüzünü kaplayacak düzeyde de yapılır.

vitray sanatı ilkçağda da biliniyordu ama, gelişmesini bizans ortodoks ikonografisine borçlu. hem kasveti dağıtır, hem de ortamı rengiyle aydınlatır mitray. zaten işlenen konularda; allahın annesi meryem'in göğe kabulü, anne merem ve bebek isa, beşaret, zeytinlik, son yargıama, araf gibi temalardır.
Camiilerin pencerelerindeki o rengarenk camlar.
Günümüzde çok yaygın olarak, evlerde, otellerde, fabrikalarda, yemek ve oyun salonlarında, camilerde ve bunun gibi birçok mekanda çok amaçlı kullanılan bir sanat tekniği, kısaca cam resmi.
Renkli camların, kurşunla kaynaştırılıp lehimlenmesi sonucunda desen veya figürlerin oluşturulduğu sanatın adıdır.
cam boyama sanatı.
en yaygın kullanıldığı yer; pencereler, kapı üstleri ve istisnaen de duvarlarken günümüzde metro içlerinde bile örneğine rastlamak mümkün.
günümüzde yaygın şekilde kullanılan bir resim tekniğidir. bu teknik cam resmi diye de tanımlanır. cami ve kilise gibi ibadethanelerin camlarında görülen vitrayın, diğer sanatlardan farklılaşan yönü, ışık dokunuşlar ile değişik özellikler kazanmasıdır. vitrayı güzel, önemli ve estetik kılan, sanatçı ve ışıktır. gün ışığında vitrayın seyri harikulade bir seyir zevki veriyor. ışığın geliş açılarına göre değişiklik kazanan bir süsleme sanatıdır. güneşin bulutların arkasına gizlenmesi, vitrayın arkasında ağaç varsa, dalların ve yaprakların hareketi vitrayda farklı yansımalara sebep olur. önceden doğal ışıktan ışığını alan vitray sanatı teknoloji ile birlikte ikinci ışık kaynağı olarak elektrik ışığından da faydalanıyor. hatta hiç gün ışığı almayan yerlerde dahi vitray kullanılabiliyor. vitrayı görmeyi sağlayan ışık, vitraya arkadan vurmasıyla optik bir derinlik oluşturur.