bugün
- çocuğunuzu özel okulda okutur musunuz23
- mauro icardi8
- selahattin demirtaş'ın 42 yıl hapis cezası alması16
- fred'in gs orta sahasını kucağa alması9
- 19 mayıs 2024 galatasaray fenerbahçe maçı93
- fenerbahçe11
- fethullah gülen şu an ne yapıyordur9
- manitayla yapılacaklar15
- avrupanın zenginliğini hırsızlığa borçlu olması24
- sık sık aldığınız iltifatlar15
- mert hakan yandaş20
- erkolar kapatılsın13
- icardi190515
- nurcuların fetöcü olduğu gerçeği8
- muharrem ince'nin diyanet kapatılsın mı anketi13
- insanlara olan inancınızı ne zaman kaybettiniz12
- arda güler15
- tc'yi atatürk değil ingiliz ve yahudiler kurmuştur32
- türklerden adam çıkmaması9
- dokunmaya kıyamadan sevmek15
- anın görüntüsü22
- alex de souza12
- karıya kıza doymuş erkek25
- erkeklerin hep fotoğraf istemesi17
- 19 mayıs atatürk ü anma gençlik ve spor bayramı10
- iran cumhurbaşkanının helikopter kazası17
- bik bik'in cinsiyeti14
- ninja turtles lar nasıl para kazanıyor11
- bir erkekten duyulabilecek en güzel söz12
- karın gözünün önünde biriyle olursa büyü bozulur9
- bir gün önce tanışılan kızın yazlığa davet etmesi9
- gulmekicinyaratilmis8
- travestilerin genelde kürt olması14
- kadınlar olarak erkeklerle sevişmiyoruz19
- üstteki yazarın yaşını tahmin etmek19
- çok üzgünüm sözlük8
- aşık olmadan sevişmek9
- mühendis erkeklerin genel özellikleri16
- nervio8
- türklerin çok kolay devlet kurması9
- kötü gününde sevdiğine mi gidersin seni sevene mi14
- insan olmaya ceyrek kala13
- etine dolgun kız8
- fatih terim9
- taktik verin15
- gecenin şarkısı10
- icardi1905 adamdır12
- her türk vatandaşına türkiye gezisi12
- sizi cuma saflarında göremedim sözlük10
- risale i nur21
Şinasi'nin tiyatro eseridir.
şinasi'ye ait bir töre komedisidir. müştak bey kumru hanım'la evlenmenin sevinci içindeyken, kumru hanımyerine çirkin ablası eve gelin gelince ortalık karışır. müştak bey ebulaklakaya bir miktar rüşvet verince "yaşça büyük değil, boyca büyük kızı evledirdim." der. işler hallolur.
ilktir efendim.
ilk olması dışında bir teranesi olmayan oyun.
zaten bu ilklerin hepsi böyle amk...
zaten bu ilklerin hepsi böyle amk...
Şinasi tarafından kaleme alınan ilk tiyatro eseridir.
ilk tiyatro ornegidir. gorucu usulu evlenmeyi yerer.
okunması vakit kaybıdır. evet.
gorucu usuludur.
Sahnelenememiştir.
tanzimat döneminde şinasinin yazdığı tiyatro eseridir. görücü usulü evlenmeyi eleştirmiştir.
Görücü usulü evliliğe gönderme olup, edebiyatımızın kıblesini batıya çevirdiği dönemlerde Şinasi tarafından yazılan oyunumuzdur.
Yerli hayattan alınan bir konunun batılı tür ve tekniklerle işlenmesidir.
ibrahim şinasi nin eseridir.
görücü usulü ile evlenen şair müştak bey, sevdiği kadın yerine düğün günü karşısında onun ablasını görür ve itiraz eder. mahalleli işe karışır ve kumru hanım yani müştak beyin ablasıyla evlenesi için zorlar. imama rüşvet veren hikmet efendi sayesinde kumru hanıma kavuşur.
görücü usulü ile evlenen şair müştak bey, sevdiği kadın yerine düğün günü karşısında onun ablasını görür ve itiraz eder. mahalleli işe karışır ve kumru hanım yani müştak beyin ablasıyla evlenesi için zorlar. imama rüşvet veren hikmet efendi sayesinde kumru hanıma kavuşur.
geçen sene kafamıza vura vura öğretilen, şinasi tarafından kaleme alınmış ilk yerli tiyatro metnidir. yamulmuyosam oynanmaktan ziyade okunmak için yazılmıştır...
eserin edebi önemi:
tek perdelik oyundur.
töre komedisidir.
ilk modern tiyatro örneği.
üç birlik kuralına uyulur.
dil sadedir.
noktalama işaretlerinin kullanıldığı ilk tiyatro eseridir.
konu ve kişiler açısından geleneksel türk tiyatrosu, anlatım tekniği açısından modern tiyatro özelliğini taşır.
tek perdelik oyundur.
töre komedisidir.
ilk modern tiyatro örneği.
üç birlik kuralına uyulur.
dil sadedir.
noktalama işaretlerinin kullanıldığı ilk tiyatro eseridir.
konu ve kişiler açısından geleneksel türk tiyatrosu, anlatım tekniği açısından modern tiyatro özelliğini taşır.
moliere tarzı eserlerin edebiyatımıza şinasi tarafından kazandırılmasına vesile olan ilk tiyatro oyunudur. komedi unsuru yüksektir, dili sadedir. hayrullah efendinin eserini yayınlamaması dolayısıyla şinasi'nin şair evlenmesi adlı eseri edebiyatımızın mihenk taşlarından birisi olmuştur.
bir de şahıs adları ile şahsiyet benzerliği vardır:
Aşık ve sevgilisine hasret çeken genç : Müştak
Anlamı: Özleyen.
Müştak Bey'in akıllı, kurnaz arkadaşı: Hikmet
Anlamı: Bilgelik.
Çok konuşan, işi lafa boğan imam: Ebullaklaka
Anlamı: Gereksiz, anlamsız, boş söz.
Her şeye atılıveren çöpçü: Atak Köse
Anlamı: Düşüncesizce her işe atılan, cüretkar.
Müştak Bey'in sevgilisi: Kumru
Köşesine çekilmiş abla: Sakine
Anlamı: Durgun, dingin, kımıldamayan
Aşık ve sevgilisine hasret çeken genç : Müştak
Anlamı: Özleyen.
Müştak Bey'in akıllı, kurnaz arkadaşı: Hikmet
Anlamı: Bilgelik.
Çok konuşan, işi lafa boğan imam: Ebullaklaka
Anlamı: Gereksiz, anlamsız, boş söz.
Her şeye atılıveren çöpçü: Atak Köse
Anlamı: Düşüncesizce her işe atılan, cüretkar.
Müştak Bey'in sevgilisi: Kumru
Köşesine çekilmiş abla: Sakine
Anlamı: Durgun, dingin, kımıldamayan
Şinasi'nin yazdığı tiyatro eseridir. 1 perdelik tiyatro eseri olup okuyucunun yüzünde tebessüm bıraktırır.
şair evlenmesindeki amaç;
doğunun ihtiyar aklı + batının taze fikri (birleştirmek)
karagöz oyunları ile benzerlikler taşır;
- ikisinde de yanlış anlamalar üzerine kurulu bir oyun düzeni vardır.
- ikisinde de mahalle halkı oyunun içindedir.
1) müştak bey <-> karagöz
komedi unsuru, olayın yaratıcısı, egoist, öfkeli, şair ve batı kültürü - bu son 2 özellik şinasinin eklediği özlliktir. karagözdeki çelebiyi andırır-
2) hikmet efendi <-> hacivat
oyunda herkesi tanır, işleri yoluna koyar, akıllı
3) kumru hanım + sakine hanım <-> denyo
sadece görünürler, konuşmazlar
4) ziba dudu <-> zenci kadın
5) ebullaklaka <-> arap
ayn'ları çatlatır, kaf'ları patlatır. burda medrese telaffuzu tenkit edilir.
doğunun ihtiyar aklı + batının taze fikri (birleştirmek)
karagöz oyunları ile benzerlikler taşır;
- ikisinde de yanlış anlamalar üzerine kurulu bir oyun düzeni vardır.
- ikisinde de mahalle halkı oyunun içindedir.
1) müştak bey <-> karagöz
komedi unsuru, olayın yaratıcısı, egoist, öfkeli, şair ve batı kültürü - bu son 2 özellik şinasinin eklediği özlliktir. karagözdeki çelebiyi andırır-
2) hikmet efendi <-> hacivat
oyunda herkesi tanır, işleri yoluna koyar, akıllı
3) kumru hanım + sakine hanım <-> denyo
sadece görünürler, konuşmazlar
4) ziba dudu <-> zenci kadın
5) ebullaklaka <-> arap
ayn'ları çatlatır, kaf'ları patlatır. burda medrese telaffuzu tenkit edilir.
türkiye' de yazılan ilk tiyatro eseridir. töre komedisi türünde yazılmıştır. ayrıca noktalama işaretleri ilk kez bu eserde kullanıldığı için önemlidir.
bir kumrusun* sen, tab'a muvafık
yapsam yuvanı sînemde lâyık
can u gönülden ben oldum âşık
yapsam yuvanı sînemde layık.
züğürt şair müştak bey in yüzgörümlüğü olarak sevgilisi kumru hanım a vermeyi tasarladığı bir kaç beyittir.
bu dörtlüğü müştak bey in, notası metinle birlikte verilen bir beste ile söylenmesi de şinasi nin gelenek tiyatrosunu ıslah fikrini taşıdığını gösterir. müzik, karagöz oyunlarında da vardır; ama nota ile tesbit edilmemiştir. kulaktan dolma müzik, oyunların bütünüyle organik bir bağ halindedir. halbuki burda müzik de zapt u rapt altına alınmıştır.
yapsam yuvanı sînemde lâyık
can u gönülden ben oldum âşık
yapsam yuvanı sînemde layık.
züğürt şair müştak bey in yüzgörümlüğü olarak sevgilisi kumru hanım a vermeyi tasarladığı bir kaç beyittir.
bu dörtlüğü müştak bey in, notası metinle birlikte verilen bir beste ile söylenmesi de şinasi nin gelenek tiyatrosunu ıslah fikrini taşıdığını gösterir. müzik, karagöz oyunlarında da vardır; ama nota ile tesbit edilmemiştir. kulaktan dolma müzik, oyunların bütünüyle organik bir bağ halindedir. halbuki burda müzik de zapt u rapt altına alınmıştır.
ibrahim şinasi tarafından kaleme alınmış ilk yerli tiyatro oyunudur.
komik olmayan bir komedi. *
çıkar bu soru, bi de ne vardı?
(bkz: araba sevdası)
(bkz: öss)
(bkz: we don t need no education) da (bkz: nereye kadar)
(bkz: araba sevdası)
(bkz: öss)
(bkz: we don t need no education) da (bkz: nereye kadar)
türk edebiyatının ilk tiyatro eseri değildir aslında,sadece yazıya geçirilmiş ilk tiyatro metnidir.geleneksel tiyatro ile batı tiyatrosunun birleştirilerek yazıldığı tek perdelik oyundur.
güncel Önemli Başlıklar