bugün

2008 yılında Şevval Sam tarafından söylenen versiyonu ile tanıştığım ve hayran kaldığım karadeniz türküsü. Damardan giren ama sade. Sanırım en iyi anlatabilecek söz budur.

Fırtına dizisinin dizi müziğiymiş ne yazık ki. Ayrıca internet üzerinden yaptığım araştırmada Gaybana Sevdalık olarak da geçiyor.

Habu akan dereler denizlere dolacak
Soylesene guzelim sonumuz ne olacak

Ah duman kara duman sardi dort yanimizi
Ander kalsin sevdaluk oy alacak canimizi

Ahduman kara duman sardi dort yanimizi
Habu ander sevdalukta alacak canimizi

Dere akar tas ile gozum doldu yas ile
Nerelere gideyim ha bu garip bas ile

Dere akar tas ile gozum doldu yas ile
Gurbetemi gideyim bu sevdali bas ile

Oy gidi karadeniz sardi dort yanimizi
Ander kalsin sevdaluk oy alacak canimizi

Ah duman kara duman sardi dort yanimizi
Bu gaybana sevdalukta alacak canimizi
serbest çağrışım: enderun sevgiler...*
gökhan birben'in sesiyle kulakların pasını silen türküdür. üst üste defalarca dinleseniz bile bıktırmaz.
ha bu akan dereler
denizlera dolacak
söylesena güzelum
sonumuz ne olacak

ah duman kara duman
sardi dört yanımızi
ander kalsun sevdaluk oy
alacak canımızi
ha bu ander sevdaluk oy
alacak canımızi

dere akar taş ile
gözüm doldi yaş ile
nerelere gideyim
ha bu garip baş ile
gurbet mi gideyim
bu sevdali baş ile

oy gidi karadeniz
sardi dört yanımızi
ander kalsun sevdaluk oy
alacak canımızi
ha bu ander sevdaluk oy
alacak canımızi...

http://www.facebook.com/v...o/video.php?v=47376439722
gece gece yine yeniden adamın canına okuyan memleketimin koyu mavi sularında boğan eser.
uzun zamandan beri nasıl da çıkıverdi karşıma.

hani tanımlayayım diye sıkayım dedim, bundan çok çok uzun zaman öncelerinde çok güzel ne güzel tanımlamışım kendisini, zorlasan yeniden şimdi çıkmaz. çıkmıyor. aslında neymiş, her şey zamanında güzel ve kendini belli ediyormuş. şarap gibi eser olduğunu da burdan çıkartıyoruz, zaman geçtikçe değerleştiğini, anlamına anlam kattığını. yani mi? zamanında güzel ve kendini belli etmesi mi?
e ah ander kalacaktı sevdaluğumuz, oy aldı gitti canumızi ya, ha ordan daa.

başından sonuna ve hatta sonrasına kadar yeniden dondurmasını başardı lacivert denizimin bol dalgalı türküsü.

--spoiler--

oyy gidi karadeniz;
kala kalduk mu ander?

--spoiler--

edit: imla.
söz ve müziği ziynet sönmez'e ait bir türkü de vardır bu isimde. doğa için çal projesi sayesinde tanınırlığı artan Akçaabat'lı müzisyen ersan özcan kardeşimiz pek güzel söyler. sözleri ahan da şöyledir:

gürgen yaprak açmadan dibi serun olur mi
goyverdun gittin beni böyle sevda olur mi
felek koydi başuma bu çekilmeyen taci
hiç bir zehir olamaz ayriluk kadar aci

duman dağdan yukari serenedur serene
ander kalsun sevdaluk koydi beni vereme

bu gaybana sevdaluk yorar adami yorar
dağlarda kara kuşlar bana adıni sorar
kara kuş boyanur mi ses etsem uyanur mi
alti sene hasretluk buna can dayanur mi

duman dağdan yukari serenedur serene
ander kalsun sevdaluk koydi beni vereme

http://www.youtube.com/wa...b8inhwm&feature=share
marsis'in çok acıklı yorumladığı türkü.

http://www.youtube.com/watch?v=jeszsc5jjys
zaten güzel olan ancak şevval sam'ında yorumuyla müthişleşen karadeniz türküsüdür. bir de üstüne üstlük, ilk ve tek aşkınız karadenizli ise, bu türkü sizin için mükemmelden de öte hale gelir. türküde de sözü geçtiği gibi '' oy gidi karadeniz sardı dört yanımızı''. bu arada söz ve müzik sahibini saygıyla anıyoruz.
gerek duyulan aşkın son derece duru ve muazzam bir şekilde anlatılıyor olmasıyla, gerek insanı aşka dair kendinden utandıracak kadar gösterişsiz ve naif oluşuyla; karadenizlilerin (en azından türkü yazanlarının) sevdalarını bir o kadar temiz ve saf yaşadıklarını gözler önüne sermekte oldukça başarılı karadeniz türkülerdendir.

(bkz: kelimelerin kifayetsiz kalması)
DiĞER BiR ÇOK KARADENiZ TÜRKÜSÜ GiBi GERÇEK DUYGUYLA YAZILDIĞI VE DOĞAL OLDUĞU iÇiN iNSANI ETKiLEYEN BiR TÜRKÜDÜR.
TABi TÜRKÜYÜ KiMiN SESiNDEN DiNLEDiĞiNiZ DE ÇOOK ÖNEMLiDiR.
Marsis'in sonunda zamanı geldi albümüne aldı konserlerde sürekli söylediği şarkıdır. Ahhh duman karaduman sardı dört yanumizi ander kalsın sevdaluk alacak canumuzi diyişiylede bitirir söylenecek söz bırakmaz...
dere akar taş ile,
gözüm doldu yaş ile.
nerelere gideyim,
bu sevdalı baş ile..

gibi sözlere sahip mükemmel ötesi eser.

yazanından, iyi seslendirene herkesin emeklerine sağlık.

marsis'ten dinlemek için:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=jEsZSC5jjYs
Beni alır taa karadenize götürür.
marsis adlı güzelim grubun söylediği ve her dinleyişimde beni benden alan çok güzel bir şarkı.
Marsis isimli grup hakikaten güzel söylüyor. Evet.
© copyright 2005 - 2026