bugün
- 21 eylül 2024 fenerbahçe galatasaray maçı103
- fb gs'yi yensin götüme rakı şişesi sokarım8
- seks kasedinizi yaymakla tehdit edilse naparsınız9
- cumartesi gecesi fenerli yazarlar kucağa oturacak8
- eve çağıran erko22
- b'u r c u24
- neden sürekli kabız oluyorum17
- ya tarkan da ölürse10
- arkadaşlar sizce bu bana yakışır mı11
- sözlük erkeklerinin arabaları9
- fenerbahçe galatasaray derbi sonucu ne olur16
- metin arolat31
- amca diyen kasiyer kız8
- otobüste uyuyamamak8
- ctrlx9
- sözlükte nefret ettiğiniz yazarlar ve sebepleri10
- narin güran17
- bugün bir değişiklik yapalım bilgi entrysi girelim25
- kocam ol diyen kadın12
- bel çevreniz kaç cm12
- bimde çalışanda akıl var mı13
- anın görüntüsü33
- hangi sözlük kızıyla ne yapmak isterdin22
- nickli başlık açanlar kucağa alınacak12
- siber güvenlik başkanlığı9
- sudekiray12
- sağ yan ağrıması8
- menuet13
- hasta olsam geçmiş olsun der misiniz9
- bursa da başı açık öğretmen istmeyen okul müdürü19
- geçmiş olsun menuet13
- arkadaşlar beni neden insta'dan takip etmiyorsunuz12
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz11
- notaların cinsel ilişkiye girmesi10
- derbi sonrası mourinho'nun istifaya davet edilmesi11
- zafer partisi8
- uludağ sözlük discord grubu12
- sahilde eğlenen suriyeli genç erkek kardeşlerimiz14
- sözlükte tek destekçimin true olması8
- kuresel ikinma'nın ne biçim yetkili olması11
- çekrekliğe bi vursak yüzde 75i boşa gider10
- türk sevmeyip afgan ve suriyeli seven yazarlar17
- bana aşık yazarlar15
- kuresel ikinma'ya yetkili diyen zavallılar10
- gocu silik yesin kampanyası15
- doritoslu çiğ köfte16
- menuet'in çok gergin ve sinirli olması9
- ey müslümanlar inananlar haydi cumaya allah yoluna9
- gocu isimli küfürbazın çaylak olması10
- umut halil icardi9
hatayda yaşayan ve iç anadoluda yaşayan aleviliği benimsemiş kişilerdir. aslında bu ayrımı yaparken anadolu aleviliği ve arap aleviliği olarak yazmak istedim. fakat bir dini inanışı ırklara mahsus kabul etmek yanlış anlaşılacağı için bölgesel olarak ayırmayı daha mantıklı gördüm.
herşey yıllar önce birlikte askerlik yaptığım hatay samandağ' lı bir aleviyi tanımakla başladı. arap asıllı olan bu arkadaşım kuran' nın çoğu ayetini ezbere biliyor hatta namazda kılıyordu. ne yalan söyleyeyim, o güne kadar namaz kılan bir aleviye rastlamamıştım. elbette vardır ama bana denk gelmedi sanırım. bu çocuğun ibadetleri bildiğimiz sünni müslüman ibadetleri ile aynı idi. asla hz. ali' yi peygamber yada üstün bir varlık gibi görmüyor, hz. muhammed' e hakaret etmiyor, yalnızca hz. aişe' ye karşı bir kin besliyordu. sebebi hz. ali' nin ailesinden olanlara yapılan haksızlıklar ve zulümlerdi. o çocukla tanıştığımda anlamıştım. sanırım arap olsam bende alevi olurdum.
nihayetinde ortadaki kavga arapların kendi iç meselesiydi. bu anlaşmazlığı dine yansıtmak bir aptallık olsa gerek. hz. hasan ve hz. hüseyin' i katleden şerefsizler namaz kılıyor, ben o yüzden namaz kılmam demek imama kızıp orucu bozmak gibidir.
gelelim benim yıllarca tanıdığım anadolu alevilerine. bu kişilerin ramazan ayında oruç tuttuğuna hiç rastlamadım. elbette ben yargılayacak değilim. ama konuştuğum kişiler bizim orucumuz muharrem ayındadır dediklerinde söyleyecek hiçbir sözünüz kalmıyor. acaba diyorum, bir mezhep değil ayrı bir din haline mi geldi anadolu aleviliği.
durum tokat zile ve yozgat bölgesinin dağ köylerinde daha vahim bir hale geliyor. insanlar ehli beyt' in susuzluktan ölmesi sebebi ile ömür boyu yıkanmıyorlar. bu insanlara yörede "sıraç" deniyor. alevilikte çok koyular. sıraçları araştırmamın sebebi bu insanlar orta asyadan geldikeri günden beri hiç dışarıya kız verip kız almamaları. ilk kez 1970 de bir sıraç zile' ye iniyor. o güne kadar toplumdan izole edilmiş halde yaşamışlar. genetik ve kültürel bozulmaya uğramadıklarından dolayı bir sıraç kadını gördüğünüzde bir moğol görmüş gibi oluyorsunuz. giyimler bile aynı. kadınlar moğolistanda hala giyilen üçpeş denilen etekleri giyiyor ve aynı süs eşyalarını takıyorlar.
iç anadolu aleviliği daha çok bektaşi tarikatı etkisinde kalmış diyebiliriz. ama gelgelelim hacı bektaş-ı veli hazretlerinin yaşam biçimi ve ibadet şekli ile anadolu alevilerinin ibadetleri birbirini tutmayacak cinste. birçok aleviden "ali allahtır bizim için" benzeri sözler duyunca ağzınız açık kalıyor. alevi dedelerini kutsal saymak anlaşılır birşey ama önünde secde etmek ağır bir şirktir. bazı sıraç köylerinde dede yıkandıktan sonra çıkan suyla aşure yapıldığını da bizzat zile' de duymuştum. sıraç köylerine uğrayıp sormaya cesaret edemedim. o yüzden bu söylentiyi ciddiye almasam da, yaşlı bir sıraç kadının "yıkanmak bize haramdır" dediğini biliyorum.
bu haliyle anadolu aleviliği bir mezhepten çok islamdan ayrı bir din görünümündedir. inanç her ne olursa olsun, kişiler ibadetlerini rahatça yapabilmeli ve bu kültürler bereketli topraklarımızda asla yok edilmemelidir.
herşey yıllar önce birlikte askerlik yaptığım hatay samandağ' lı bir aleviyi tanımakla başladı. arap asıllı olan bu arkadaşım kuran' nın çoğu ayetini ezbere biliyor hatta namazda kılıyordu. ne yalan söyleyeyim, o güne kadar namaz kılan bir aleviye rastlamamıştım. elbette vardır ama bana denk gelmedi sanırım. bu çocuğun ibadetleri bildiğimiz sünni müslüman ibadetleri ile aynı idi. asla hz. ali' yi peygamber yada üstün bir varlık gibi görmüyor, hz. muhammed' e hakaret etmiyor, yalnızca hz. aişe' ye karşı bir kin besliyordu. sebebi hz. ali' nin ailesinden olanlara yapılan haksızlıklar ve zulümlerdi. o çocukla tanıştığımda anlamıştım. sanırım arap olsam bende alevi olurdum.
nihayetinde ortadaki kavga arapların kendi iç meselesiydi. bu anlaşmazlığı dine yansıtmak bir aptallık olsa gerek. hz. hasan ve hz. hüseyin' i katleden şerefsizler namaz kılıyor, ben o yüzden namaz kılmam demek imama kızıp orucu bozmak gibidir.
gelelim benim yıllarca tanıdığım anadolu alevilerine. bu kişilerin ramazan ayında oruç tuttuğuna hiç rastlamadım. elbette ben yargılayacak değilim. ama konuştuğum kişiler bizim orucumuz muharrem ayındadır dediklerinde söyleyecek hiçbir sözünüz kalmıyor. acaba diyorum, bir mezhep değil ayrı bir din haline mi geldi anadolu aleviliği.
durum tokat zile ve yozgat bölgesinin dağ köylerinde daha vahim bir hale geliyor. insanlar ehli beyt' in susuzluktan ölmesi sebebi ile ömür boyu yıkanmıyorlar. bu insanlara yörede "sıraç" deniyor. alevilikte çok koyular. sıraçları araştırmamın sebebi bu insanlar orta asyadan geldikeri günden beri hiç dışarıya kız verip kız almamaları. ilk kez 1970 de bir sıraç zile' ye iniyor. o güne kadar toplumdan izole edilmiş halde yaşamışlar. genetik ve kültürel bozulmaya uğramadıklarından dolayı bir sıraç kadını gördüğünüzde bir moğol görmüş gibi oluyorsunuz. giyimler bile aynı. kadınlar moğolistanda hala giyilen üçpeş denilen etekleri giyiyor ve aynı süs eşyalarını takıyorlar.
iç anadolu aleviliği daha çok bektaşi tarikatı etkisinde kalmış diyebiliriz. ama gelgelelim hacı bektaş-ı veli hazretlerinin yaşam biçimi ve ibadet şekli ile anadolu alevilerinin ibadetleri birbirini tutmayacak cinste. birçok aleviden "ali allahtır bizim için" benzeri sözler duyunca ağzınız açık kalıyor. alevi dedelerini kutsal saymak anlaşılır birşey ama önünde secde etmek ağır bir şirktir. bazı sıraç köylerinde dede yıkandıktan sonra çıkan suyla aşure yapıldığını da bizzat zile' de duymuştum. sıraç köylerine uğrayıp sormaya cesaret edemedim. o yüzden bu söylentiyi ciddiye almasam da, yaşlı bir sıraç kadının "yıkanmak bize haramdır" dediğini biliyorum.
bu haliyle anadolu aleviliği bir mezhepten çok islamdan ayrı bir din görünümündedir. inanç her ne olursa olsun, kişiler ibadetlerini rahatça yapabilmeli ve bu kültürler bereketli topraklarımızda asla yok edilmemelidir.
güncel Önemli Başlıklar