bugün

thomas stearns eliot, nobel edebiyat ödüllü ingiliz yazar, eleştirmen..
'Yaşamakla kaybettiğimiz hayat nerede?
Malumat yığını içinde kaybettiğimiz bilgi,
Bilgide kaybettiğimiz bilgelik nerede?'

dizelerinin sahibi olan ve kokteyl parti, katedral'de cinayet adlı manzum oyunlari bulunan anglo sakson sair. bence bu adamin eserlerini özellikle kokteyl partiyi okumali ve varolusumuzdaki bir kac soruya bir
nebze olsun cevap bulmamiza yardimci olan bu adami iyi anlamaliyiz.
And Ezra Pound and T S Eliot
Fighting in the captain's tower *
While calypso singers laugh at them
And fishermen hold flowers.

bob dylan, desolation row
Yahya Kemal, Edip Cansever, Turgut Uyar gibi edebiyatçılarımızı etkilemiş bir edebiyat felsefesi vardır. Wittgenstein ile aynı dönem Cambridge'de Russell'dan dersler almıştır. Doktorasını felsefe üzerine yapmış, fakat akademik yaşam duyduğu uzaklık nedeniyle doktora tezini savunmaya gitmemiştir.

"boş zaman kültürün temelini oluşturur" sözü varlıklı bir aileden gelmesi ve keyfine göre kariyer yapmasına bağlanabilir.

düzeltme: "boş zaman kültürün temelini oluşturur"e benzer bir fikir aristoteles tarafından metafizik'te dile getirilmiş.
Prufrock and Other Observations (1917) "The Love Song of J. Alfred Prufrock"
Poems (1920) "Gerontion", "Sweeney Among the Nightingales"
The Waste Land (1922)
"The Hollow Men" (1925)
Ariel Poems (1927-1954)
The Journey of the Magi (1927)
Ash Wednesday (1930)
Coriolan (1931)
Old Possum's Book of Practical Cats (1939)
The Marching Song of the Pollicle Dogs and Billy M'Caw: The Remarkable Parrot (1939) in The Queen's Book of the Red Cross
Four Quartets (1945)

şiir kitaplarına sahip ingiliz şair.
've ben öyle bir sey gösterecegim ki sana,
ne seni durmadan izleyen sabahki gölgendir,
ne kalkip seni karsilayan aksamki gölgendir,
sana korkuyu gösterecegim bir avuç tozda.'

satirlarini yazmiş olan yazar.
ingiliz deha.
http://ecnebiedebiyat.blo...com/Thomas+Stearns+Eliot/
çorak ülke şiiri, stephen king'in kara kule serisinin üçüncü kitabı olan çorak topraklar'a esin kaynağı olmuştur.
Ezra Pound'la birlikte Amerikan ve ingiliz şiirinde beğeni devrimi yaratmış Şair, eleştirmen ve oyun yazarı.
düşüşümüz bugüne kadar hiç onun gibi anlatılmadı. hepimizin aynı anda istisna barındırmadan düşerken verdiği pozun renkleri, zıtlıkları, yozlaşması ve parlaması; bunların hepsi düşüş edebiyatının üst-teması oldular. ama eliot bu düşüş resmine kendi kanını ekleyip acı çeken ruhları birleştiren, içeriden yanan bir beden olarak dokununca eriten şiirleriyle, bu son düşüşün güzel görünmenin yanına bile yaklaşamayağını göstermiştir.

"çorak ülke" kanın şiiridir.
eserlerindeki inanılmaz hayal gücü ve çalkantıya karşı, gerçek hayatta bir bankada çalışmış ve birinci dünya savaşı sonrası geçirdiği bunalım dışında sıradan bir hayat yaşamış edebi insan. ilerleyen yaşlarında amerikan vatandaşlığından çıkıp ingiliz olmuş, sıkı bir anglikan ve kralcıya dönüşmüş insan.

fakat arkadaşı ezra pound gibi faşizme yönelmediğinden bu gün hala son derece saygın bir konuma sahiptir.
--spoiler--
ingiliz şair T.S. Eliot, şiir anlayışını Fizikötesi Şairleri adlı denemesinde şöyle açıklar: "Uygarlığımız, büyük bir çeşitlilik ve karmaşıklık sergilemektedir; bu çeşitlilik ve karmaşıklık, katıksız bir duyarlığa yansıyarak, çeşitli ve karmaşık sonuçlar yaratmalıdır. Şair, gittikçe daha kavrayışlı olmak zorundadır, daha imalı ve daha dolaylı bir ifade edinmelidir; dili, söylemek istediği şeye uygun kılmak için zorlamalı, gerekirse bozmalıdır.
--spoiler--

--spoiler--
"Eliot, geleneğini Avrupa`da, Fransız simgecilerinde ve kendisine çok şey borçlu olduğu Jules Laforgue ' da, ingiliz Elizabeth ve James Çağı oyun yazarlarında, metafiziksel şairlerde, Akdeniz'de ve Dante' de bulur. Dinsel sezgisi, kendisinin ötesinde ve üstünde bir şeye bağlama konusundaki bilinçli kararı ve duyarlığının şaşırtıcı yoğunluğu ile düzeni eksiksiz bir eser yaratmaya yönelir. Duyan, düşünen, kendisiyle savaşan ve sanatına büyük bir disiplinle, nerdeyse gizemli bir yoğunlukla bağlanan eşsiz bir şair örneğidir."
-Seferis
--spoiler--
"bazıları ışığın, bazıları gölgenin peşine düşer."
duymuştum anahtarın
bir kez, yalnız bir kez döndüğünü kapıda
her birimiz kendi zindanında, anahtarı düşünürüz
düşününce anahtarı, kabullenir herkes zindanını.
işe yaramaz ölü sırların bilinmesidir hikmet sadece. Vardır, bizce
Olsa olsa, sadece sınırlı bir değeri olabilir
Tecrübeyle edinilmiş bilginin.
Zorla kabul ettirir bir düzeni bilgi, ve tahrif eder onu,
Çünkü o düzen yenidir her bir anda
Ve her bir an yenidir ve sarsar
Bütün olduğumuz her şeyin değerlendirilmesini. Biz sadece
Artık zarar veremeyecek şey tarafından, hileyle, aldatılmayız.
Orta yerde, yalnızca yolun orta yerinde değil
Fakat bütün o yolda, karanlık bir koruda, bir böğürtlen çalısında,
Ayak basılacak emin bir yer bulunmayan ve ucubelerin tehdit ettiği
Bir bataklığın kıyısında, hayalet ışıklar,
Tehlikeli büyülenmeler. Yaşlı adamlardan hikmet konusunu
Dinleyeceğime onların budalalıklarını dinleyeyim,
Onların çılgınlıktan ve korkudan korkusunu, onların sahip olma korkusunu,
Başka birine ait olmayı, ya da başka birilerine, ya da Tanrı’ya.
Elde etmeyi umabileceğimiz tek hikmet
Tevazunun hikmetidir: tevazu sonsuzdur.
--spoiler--
Şimdiki zaman ve geçmiş zaman belki de gelecek zamanda mevcuttur;gelecek zaman ise geçmiş zamanın içindedir.
--spoiler--
sözlükte söylenilenin aksine ingiliz değil amerikalı modernist şairdir. kendisinin geçmişi olarak avrupa'yı görür muhtemelen bu yüzden ingiliz sanılmıştır, ve kendisi ingiltere'de hayata gözlerini yummuştur. william carlos williams ile bir çekişmeleri vardır, zira williams kendi geçmişi olarak amerika'yı görürken, eliot avrupa'yı kendi geçmişi, tarihi, kültürel atası olarak görür. bu çekişme eliot'ın wasteland ve williams'ın paterson şiirlerinde açıkça görülür. onun dışında dante referansları ünlüdür.
çorak ülke şiirinde insanlığın psikolojisini tek dizede yansıtabilmiş şair. "insanoğlu tahammül edemez çok fazla gerçekliğe" diyordu eliot. sahteliğe ne kadar ihtiyacımız olduğunu anlayabilmiş. sahtelik ihtiyacımızdan dolayı hayata tutunabiliyoruz sanırım. içimizden o sahtelik kaldırıldığında, yeryüzünün bütün gerçeklikleri akın akın yüzümüze çarpar, bu yüzden dayanamayız o kadar gerçekliğe. intihar eden insanların çoğu yaşamın gerçekliklerine dayanamamış insanlardır bu yüzden.
görsel
Oyalandık bir vakit denizin sofralarında
saçlarına kırmızı yosunlar takmış deniz perileriyle,
boğulduk sonra uyanınca ansızın insan sesleriyle.
Kendisi dışa vurumcu mu yoksa ben mi yanlış biliyorum ?
modernism akımının kurucu babası sayılabilecek kişi. kendisi romantik şairlerden tamamen farklı bir bakış açısı getirerek şiir’in diğer geleneklerden farklı olmadığını, başka şairlerden alıntı yapmanın şiirin orijinalliğini etkilemekten ziyade onu yükselteceğini düşünmüştür bu sebeple şiirlerinde çok fazla alıntı vardır yabancı dillerden. sürekli geçmişe yönelik bir referans bulabilirsiniz. ona kalırsa hiçbir şiir tek başına var olmadığı gibi her şair kendinden önceki tüm şiir geleneklerine ve şairlerine bağlıdır.

daha fazlası için lütfen makalesini okuyun.