bugün

allah'ın evrene kendisinden bir şeyleri yansıtmasıdır. Allah evrenin ta kendisi değildir tecellisidir çünkü allah'ı maddi evrenle tanımlayamayız. allah, insanların tanımlamalarının dışındadır.
(bkz: tasavvuf)
o zaman evrende her şey görecelidir derken, allah hariç denmemelidir. allah'ı evrene sığdırmaktır, evrende allah hariç her şey göreceli derken...
evren bir yaratıcının yarattığı bir şey mi değil mi sorusuyla ilgili bir hükümdür. bununla ilgili temel metafiziksel argümanlardan biri,kozmolojik argümandır.

1- evren ya sebep olunmuştur yada olunmamıştır.
2- olunmuşsa,bu ya evrenin dışında yatar ya da içinde yatar.
3- eğer olunmamışsa, zorunludur.
4- evren zorunlu değildir (olduğundan farklı da olabilirdi ,yani olmayabilirdi.)
5- evren sebep olunmuştur.(3),(4)
6- o halde evrenin sebebi evrenin dışında yatar.(2),(5)

kafam karıştı,ehe.