bugün

evren bir yaratıcının yarattığı bir şey mi değil mi sorusuyla ilgili bir hükümdür. bununla ilgili temel metafiziksel argümanlardan biri,kozmolojik argümandır.

1- evren ya sebep olunmuştur yada olunmamıştır.
2- olunmuşsa,bu ya evrenin dışında yatar ya da içinde yatar.
3- eğer olunmamışsa, zorunludur.
4- evren zorunlu değildir (olduğundan farklı da olabilirdi ,yani olmayabilirdi.)
5- evren sebep olunmuştur.(3),(4)
6- o halde evrenin sebebi evrenin dışında yatar.(2),(5)

kafam karıştı,ehe.
o zaman evrende her şey görecelidir derken, allah hariç denmemelidir. allah'ı evrene sığdırmaktır, evrende allah hariç her şey göreceli derken...
(bkz: tasavvuf)
allah'ın evrene kendisinden bir şeyleri yansıtmasıdır. Allah evrenin ta kendisi değildir tecellisidir çünkü allah'ı maddi evrenle tanımlayamayız. allah, insanların tanımlamalarının dışındadır.