bugün

zazaca yazılmıştır.
Kürtçe yazılmıştır.
zerdüştlüğün 'kutsal' kitabıdır. zeraduşt, avesta'nın farslılar tarafından yeterince anlaşılmadığını düşünür. bunun üzerine avesta'nın tefsiri olan zendi kaleme alır.

zındık kelimesinin kökeni de buradan geliyor olabilir. farslılar, zend'i kutsal kitabın önünde tutanlar için 'zendıq' tabirini kullanır. mısırlı tarihçi el mesudi'ye göre durum böyle.
Zerdüşt'ün yazdığı kitaptır. Çok sıkıcı değil ama çok da akıcı değil. Gece gece uzunca yazamam. Ama islamla da ilgili teolojik izler bolca var.
bu kitabın kürtçe olduğu iddiaları güldürür.
Büyük iskenderin persepolu yaktığı zaman orjinali yakılmış mecusilerin kutsal kitabı.
bir kaç cildi yok olmuş mecusi dininin kutsal kitabı. sırat köprüsü ve mehdi gibi anlatımlar bu kitapta da mevcuttur. ayrıca bu kitapta kullanılan dil sadece kendine özel günümüzde kullanılmayan dildir. her insan iyi doğar sonra kötülükle kirlenir.
tarihte belkide en çok kültürel zenginlik barındıran bölgenin bilmem kaçıncı yüzyılda ki dini. ama günümüzde iran'a bakıyorum da yok abi ya daha neler.

din çok etkili bir silah bence. tabi iyiye yormak gerekir.
Sanılanın aksine entry : ateşe tapmazlarmış bu adamlar, sadece zamanında ;

-Tanrı' yı ateşe indirgedikleri için
-ateş tanrısaldır anlayışını (hatta ışık tanrısı sabilik bundan sonra bunlardan doğmuştur) ,
-ölülerin sesizlik kulelerinde çırılçıplak bekletilmesi,
-en yakınlarınla evlenme zorunlulukları (anne-baba-kardeş evlilikleri) ,

dinlerini bitirmiş bu adamların.

Lakin bence avestayı okuyunca bana incilden daha ehli kitap hatta musevilikten daha ehli kitap gibi geliyor Allah günah yazmasın yanlış karar vermek istemem hassas konu çünkü. Ama bunu söylememin bir dayanağı var islam' da zamanında zerdüştler mecusi olarak adlandırılıp ehl-i kitap muamelesi görmüşler.
hükmü halen daha süren adetleri vardır bazı toplumlarda. mesela kutsal soy inancı.
iran yöresinin eski dini, ermeni, fars (acem) ve kürtlerin eski kitabıdır avesta.
Medeniyetler tarihinde böyle yazar, tabi bu medeni tarihi medeni avrupa tarihçileri yazdığı için ne kadar güvenilirdir bilemiyoruz.
Sabilik ve mecusilik terimlerinin de bu yörelerde çıktığı söylenir.
islam' dan önce iskender' in iran üzerine seferleri bu dini ve inananlarını kıskaca aldı, zayıflattı, yayılmasını kesti.
islam geldikten sonra zaten etkisini yitirmişti.

Hristiyanlık dininin gelmesiyle ilk ermeniler çıkmıştır zerdüştlükten ve hristiyanlığı resmi dini kabul eden ilk millet olma ünvanını almıştır.
Arapların önemli bir kısmı da o dönem hristiyanlığa girmiştir, kıptiler dahil.
Bugün bile dünya arap nüfusunun yüzde 5' i hristiyandır.

Fars yani acem ve kürtler ise hrsitiyanlığa daha geçiş yapmamışlar daha bir süre avesta' dan yani zerdüştlükten çıkmadılar.
Sonra tamamen kopuşlar başladı. Sonra biz Türkler Kafkas yöresini Hazarlar ile zabteddiğimizden islam ile Hristiyanlık' la karşılaştığımız gibi Musevilik' le de yüzlleşmiş bulunmaktaydık, Museviliği ve Hristiyanlığı kabul ettik. Sonra tabi islam dairesine girdik.

Hristiyanlığa ve Museviliğe giren Türkler asimile oldular hatta museviliğe giren türkler ikinci dünya savaşı soykırımında holocausta tabi tutuldu, kurtulan hemen hemen yoktu.

Anlatsam daha neler neler, seyirci.
Söz söylesem söz yetmez, anlatsam gönül razı değil.

En iyisi Avesta' dan bir kaç deyişle kapatalım mesajımızı.

Yasna 44/4 Bunu Sana soruyorum, ey Ahura, bana doğruyu söyle, alttaki yeryüzünü, yukarıdaki gök kubbenin düşmesini kim engelliyor? Kim suları ve bitkileri tutuyor? Rüzgârlara ve bulutlara bu hızlılığı kimveriyor? Ey Mazda, iyi Düşüncenin yaratıcısı kimdir?

Yasna 44/5 Bunu Sana soruyorum, ey Ahura, bana doğruyu söyle, hangi sanatkâr bu ışığı ve karanlığı yarattı? Hangi sanatkâr uyumayı ve uyanmayı yarattı? Kim anlayışlı adamı görevini yapmaya çağıran sabahı, öğleyi ve geceyi yarattı?

Vendidad, Fragard 1/1 Ahura Mazda Spitama Zerdüşt’e (şöyle) dedi: içindekinin bir cazibesi olmasa da, ben her ülkeyi (insanları için) değerli kıldım: Eğer, içindekinin bir cazibesi olmamasına rağmen her ülkeyi (halkı için) değerli kılmasaydım o zaman bütün dünya Airyana Vaeja’ya akın edecekti.

Khorda Avesta 10/75 Bölgemiz korunsun; bölgemizden hiçbir zaman sürgüne gönderilmeyelim, evimizden, kasabamızdan, kentimizden, ülkemizden sürgüne gönderilmeyelim.

Khorda Avesta3/15 O, Yılan dölünün en yılanını cezalandıracak, O, Yılan dölünün en yılanının başına bela olacak; O Kurt dölünün en kurdunu cezalandıracak, O Kurt dölünün en kurdunun başına bela olacak; O Gururu cezalandıracak, O Gururun başına bela olacak; O Hor görmeyi cezalandıracak, O Hor görmenin başına bela olacak; O iftiraların en iftirasını cezalandıracak, O iftiraların en iftirasının başına bela olacak; O ihtilafların en ihtilafını cezalandıracak, O ihtilafların en ihtilafının başına bela olacak; O Kem Gözün en kötüsünü cezalandıracak, O Kem Gözün en kötüsünün başına bela olacak.

43. Ey Maddi Dünyanın Yaratıcısı, Sen, Kutsal Biri! Orada (göksel) efendi (Ahura) ve (yersel) hükümdar kimdir?

Ahura Mazda (şöyle) cevapladı: " Urvatad-nara (1) Ey Zarathuştra! Ve sen kendinsin Zarathuştra!"

1. Ey Maddi Dünyanın Yaratıcısı, Sen, Kutsal Biri! Dünyada en fazla hangi yer kendisini mutlu hisseder?

Ahura Mazda (şeyle) cevapladı: "O, imanlı birinin üstünde yürüdüğü bir yerdir, Ey Spitama Zarathuştra! (Bu imanlı kişinin) elinde kutsal odunu (1), baresma’yı (2), kutsal eti (3), kutsal havanı (4) taşıyarak, kurallarımızı sevgiyle uygulayarak, engin çayırların Efendisi Mithra’ya (5) ve Rama Hvastra’ya (6) yüksek sesle yakararak yürüdüğü (yerdir)."
Kürtlerin asıl dinlerinin Zerdüştlük olduğu safsatası ile Müslüman Kürk halkının mürted olması için çalışan BDP, Zerdüştlüğün kutsal kitabı olarak bilinen Avesta'yı bir düğün salonuna isim olarak verdi. buyrun haberi;
http://www.8sutun.com/BDPnin-Zerdustluk-hayali_110272.html
derlenme hikayesi kuran'ın hikayesine çok benzeyen kitaptır. derlenmesi şöyle olmuştur:

Pers kralı Ardeşir I (M.Ö. 200'lü yıllar) danışmanlarından Avesta'nın toplanarak, Ahura Mazda tarafından söylendiği sıralamasıyla bir araya getirilmesini ister. Ardeşir, din danışmanı Tansar'ın tavsiyesiyesiyle, ortaya çıkmış olan bir çok versiyon içerisinden, bir versiyonu seçer. Diğer versiyonlar yasaklanır.

Dört yüzyıl sonra Şapur I (M.S. 200'lü yıllar) zamanın diğer dinlerinden (Hindistan, Bizans ve bazı
diğer ülkelerdeki) Zerdüştlük konularını ilgilendiren bölümleri toplatarak Avesta'ya eklettirir ve son haline getirir.
isveç'in Dalarna idari bölgesinde bir yerleşim alanı.
denizlide kampüsün karşısındaki en işlek cafe.
iran'lı Zerdüşt tarafından kurulan temelinde Ahura Mazda isimli tek Tanrıya tapma olan tanrı simgesi olarak ateşi kullanan inanç sisteminin kutsal kitabı.
Mazdeizm'in kutsal kitaplarının genel adı.
dilbilimciler tarafından yapılan araştırmalar neticesinde avesta'daki pek çok sözcüğün günümüzde zazaca'da yaşadığı ortaya koyulmuştur.
türkçe ve kürtçe kitaplar basan bir yayınevi.

http://www.avestakitap.com
mecusilik, mazdeizm olarak da isimlendirilen inancın kutsal kitabı.
temelinde ahura mazda isimli tek tanrıya tapma olan, tanrı simgesi olarak ateşi kullanan inancın kutsal kitabı.
bir ölu dil.
dünya üzerinde var olan iyilik ve kötülük savaşını anlatan, ayrıca cennet ve cehennem kavramları ile 3 ilahi dine çok benzeyen zerdüştlük dininin kitabıdır! ne zaman yazıldığı kesin olamamakla birlikte mö 1000 yılında kaleme alındığı sanılmaktadır! bir çeşit ying-yang hadisesine benzetilir ancak, olay yin-yang'ı da aşmıştır. kuran ı kerim'de "ateşe tapanlar" yani "meccusiler" olarak geçer ve ilginçtir hz. muhammed'in dokunulmaması, özgürce dinlerini icraa etmesi gereken kişiler olarak bahsettiği dinin mensuplarının sahip olduğu kitaptır.

(bkz: ahuramazda), (bkz: ehiremen), (bkz: zerdüşt), (bkz: mani), (bkz: mazdek)
dirilik bilgisi anlamına gelmektedir.kutsal kitapta ehrimen ile yezdan arasındaki savaş konu edilmektedir.yezdan iyiliği temsil etmekle birlikte ateş tanrısıdır.ehrimen ise karanlığı ve kötülüğü temsil etmektedir.
Zerdüst dininin kutsal kitabi.
M.Ö. 2. ve 3. yy lar arasında, zerdüşt tarafından iranda yazılmış olan kutsal yazılar topluluğu. Etimolojik olarak "Tanrının yüceltilmesi" anlamına gelir. *