bugün
- sözlükte ateist gibi takılan yahudiler11
- herkes güncel fiyatını yazabilir mi10
- aleyna tilki10
- ayça tilki8
- 1 m dolara bu bebeğe sertçe tokat atar mısınız17
- sözlük kızından gelin olmaz21
- arkadaşlar sizden bir şey rica edebilir miyim22
- anın görüntüsü14
- ağaç gövdesi gibi bacakları olan kadın14
- hamas bir terör örgütüdür11
- sözlük yazarlarının tatlıları8
- alınan en güzel iltifat14
- kızımın kiminle yatıp kalktığıyla ilgilenmezdim9
- şehirler arası aşk yaşamak8
- vatandaşlık farkı alan otel21
- cumaya gidenlerin çok azalması10
- bik bik'in balona binmesi34
- 170 boyunda olduğum için hep reddedildim23
- sabah aç karnına içilen bira13
- bir kadının yemek ısmarlaması14
- ideal duş alma sıklığı14
- futbolcu ismiyle nick almak10
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi15
- icardi190524
- artificialintelligence15
- icardi1905 silik olsun kampanyası17
- kız mı erkek mi belli olmayan yazarlar8
- adanada polisin saldırganın ayağına sıkması14
- icardiyi tokat manyağı yapmak12
- suriyeliler suriye'ye dönsün9
- erkeğe ne hediye alınır31
- sırtınızı bir sözlük kızına dayar mısınız17
- uzağı göremeyen insan9
- millet açsa neden kafeler tıklım tıklım18
- 27 nisan 2024 fenerbahçe beşiktaş maçı24
- 26 nisan 2024 adana demirspor galatasaray maçı12
- kültürlü entelektüel alçak gönüllü güzel kadın9
- seni seviyoruz insan olmaya çeyrek kala8
- bik bik moderatör olunca bana kız ayarlar mı10
keşke aruz vezni ile küfredebilen birini duysak.
Şiirin içine etmeye yarar efendim.
Neymiş daha çok akılda kalmaya yararmış filan falan.
Neymiş daha çok akılda kalmaya yararmış filan falan.
vezinden öte vazelinle açıklanacak şiir ölçüsüdür. lale devri divan edebiyatının önemli isimlerinden cabbar kulampari'nin dizelerini kullananbiliriz örneklemek gerekirse.
''neyleyim am sikip de başıma alacağım bela
turup gibi göt sikerim bedene şifa''
''neyleyim am sikip de başıma alacağım bela
turup gibi göt sikerim bedene şifa''
"öğrendim ki, 'failatün failün ' yerine 'tiki tak tak tiki tak' deseymişiz, hiçbir şey fark etmiyormuş! iş ritimde bitiyormuş, 'failatün' sadece arapçasıymış. yani lady gaga nın 'po po po poker face , po po poker face' şarkısıyla bile vezinleri öğrenme imkanımız varmış! "
velev ki ciddiyim-gülse birsel
velev ki ciddiyim-gülse birsel
ölçünün şiire uydurulamadığı durumlarda 'çareler tükenmez vezni'dir. şiiri aruz ölçüsü kalıplarına uydurmak için çeşitli enstanteneler vardır:
kısa bir hecenin ölçü gereği uzun okunması imale (uzatma),
uzun bir hecenin ölçü gereği kısa okunması zihaf (kısaltma)...
kısa bir hecenin ölçü gereği uzun okunması imale (uzatma),
uzun bir hecenin ölçü gereği kısa okunması zihaf (kısaltma)...
1. şiir ezberini kolayaştırmak
2. şiirdeki hataları bulmak
3. okumayı daha hoş kılmak
4. eski şiirlerde eksik kalan hece veya sözcükleri bulmak
gibi faydaları olan muazzam bir vezindir.
aruz'u türkçe'de kullanılabilir şekle getiren şairimiz mehmet akif'tir.
2. şiirdeki hataları bulmak
3. okumayı daha hoş kılmak
4. eski şiirlerde eksik kalan hece veya sözcükleri bulmak
gibi faydaları olan muazzam bir vezindir.
aruz'u türkçe'de kullanılabilir şekle getiren şairimiz mehmet akif'tir.
(bkz: aruz vezni)
lisede de şimdi de ne olduğunu bir türlü anlayamadığım, ileride birgün de anlayabileceğimi pek sanmadığım garip bir şeydir sanki.
estetik bakımdan kulağa çok hoş gelen, ama yazması da bir o kadar zor ölçü kalıbı...
hecenin uzunluğu ve kısalığıesasına dayanan,özel ahengi olan ceşitli söz kalıplarından ibaret nazım ölçüsüdür.
temel olarak açık-kapalı hecelere dayanan bir vezindir bu...
hecenin son harfi sesliyse açık, sessizse kapalı olarak geçer. ama istisna mı desek, son hece ne olursa olsun kapalıdır. çok kısa ve sade bir şekilde anlatırsak eğer;
öncelikle imale ve zihaf olaylarından haberdar olmak lazım. bunlar da uygulanabildiği için pek zor gibi görünmüyor insanın gözüne ilk başta. yani şöyle mesela;
gönlüm sevilmek ister samimice...... kapalı/kapalı/açık/kapalı/kapalı/kapalı/kapalı/açık/açık/açık/kapalı
ama istersek arasından bir heceyi imale yardımıyla uzatabilir ve o heceyi kapalı heceye dönüştürebiliriz. bu kadar basittir yani!!
gelelim karışık yere.. (aslında hiç de karışık değil, gözünüz korkmasın!! valla bak...)
öncelikle bu kalıpların ikiye ayrıldığını söylemek lazım.
1- düz kalıplar: bu kalıplarda aynı kelime tekrar edilir ki bu dört defa olur.
örn: fâilün/fâilün/fâilün/fâilün...
2- karışık kalıplar: işte en önemlisi de bunlardır. tüm bu tefileler içiçe geçmiş de olabilir mesela.
örn: mefâilün/mefâilün/feûlün...
devam edelim...
aslında devam edecek birşey yok.. kapalı-açık olayını çözdükten sonra geriye kalan şey sadece ezber yapmak. bu da 300 kadar kalıbı ezberlemekten ibaret!! yani o kadar kolay ki gülüyorum şu an sinirden!! ha bir de şiiri gördükten sonra hemencecik söyleyivermelisiniz bunları. yukarıdaki uyduruk dizeyi bi söylemeye çalışalım bakalım hep beraber...
gönlüm sevilmek ister samimîce
mefûlü/müstefîlün/feilâtün (görüldüğü gibi samimice'nin ikinci -mi-sini uzatmış olduk...)
işte bu ölçüde gidilir bu vezinde. ama unutulmaması gereken birşey vardır ki, türkçe'de ulama denilen bir kural vardır. bu kural iki kelime arasında geçer, birinci kelimenin son harfi sessiz, ikincisinin son harfi sesliyse ulanıverir birbirine.. biz bu dizede bu kuralı uygulamayı unuttuğumuz için bir divan şairi bize götüyle gülebilir şu an. hemen düzeltelim..
gönlüm sevilmek ister samimîce...
mefûlü/fâilâtün/feilâtün... (yani noluyo? se-vil-me-kis-ter.... se-vil-mek-is-ter değil)
o dizeyi de tamamlayalım artık;
gönlüm sevilmek ister samimîce
dest bus edilmek ister samimîce
gel gör ki sevgi yoktur dimağında
kıymetli bilmek ister samimîce
mefûlü/fâilâtün/feilâtün. **
edit: sen burda bu kadar anlat, dersinin ortalaması 07 gelsin! evet evet, 100 üzerinden 07..
tanrının cezaları..!
hecenin son harfi sesliyse açık, sessizse kapalı olarak geçer. ama istisna mı desek, son hece ne olursa olsun kapalıdır. çok kısa ve sade bir şekilde anlatırsak eğer;
öncelikle imale ve zihaf olaylarından haberdar olmak lazım. bunlar da uygulanabildiği için pek zor gibi görünmüyor insanın gözüne ilk başta. yani şöyle mesela;
gönlüm sevilmek ister samimice...... kapalı/kapalı/açık/kapalı/kapalı/kapalı/kapalı/açık/açık/açık/kapalı
ama istersek arasından bir heceyi imale yardımıyla uzatabilir ve o heceyi kapalı heceye dönüştürebiliriz. bu kadar basittir yani!!
gelelim karışık yere.. (aslında hiç de karışık değil, gözünüz korkmasın!! valla bak...)
öncelikle bu kalıpların ikiye ayrıldığını söylemek lazım.
1- düz kalıplar: bu kalıplarda aynı kelime tekrar edilir ki bu dört defa olur.
örn: fâilün/fâilün/fâilün/fâilün...
2- karışık kalıplar: işte en önemlisi de bunlardır. tüm bu tefileler içiçe geçmiş de olabilir mesela.
örn: mefâilün/mefâilün/feûlün...
devam edelim...
aslında devam edecek birşey yok.. kapalı-açık olayını çözdükten sonra geriye kalan şey sadece ezber yapmak. bu da 300 kadar kalıbı ezberlemekten ibaret!! yani o kadar kolay ki gülüyorum şu an sinirden!! ha bir de şiiri gördükten sonra hemencecik söyleyivermelisiniz bunları. yukarıdaki uyduruk dizeyi bi söylemeye çalışalım bakalım hep beraber...
gönlüm sevilmek ister samimîce
mefûlü/müstefîlün/feilâtün (görüldüğü gibi samimice'nin ikinci -mi-sini uzatmış olduk...)
işte bu ölçüde gidilir bu vezinde. ama unutulmaması gereken birşey vardır ki, türkçe'de ulama denilen bir kural vardır. bu kural iki kelime arasında geçer, birinci kelimenin son harfi sessiz, ikincisinin son harfi sesliyse ulanıverir birbirine.. biz bu dizede bu kuralı uygulamayı unuttuğumuz için bir divan şairi bize götüyle gülebilir şu an. hemen düzeltelim..
gönlüm sevilmek ister samimîce...
mefûlü/fâilâtün/feilâtün... (yani noluyo? se-vil-me-kis-ter.... se-vil-mek-is-ter değil)
o dizeyi de tamamlayalım artık;
gönlüm sevilmek ister samimîce
dest bus edilmek ister samimîce
gel gör ki sevgi yoktur dimağında
kıymetli bilmek ister samimîce
mefûlü/fâilâtün/feilâtün. **
edit: sen burda bu kadar anlat, dersinin ortalaması 07 gelsin! evet evet, 100 üzerinden 07..
tanrının cezaları..!
lisede armut gibi kalıplarını ezberlemekten doğru düzgün örneğinin tahlil edilemedigi bir vezin türü..
hoca o kalıpları sıra sıra sayarken benim aklıma hep;
be beyli bala bula bamburleyli bap bup
ce ceyli cala cula camburleyli cap cup
de deyli dala dula damburleyli dap dup
f.......
şeklinde mükemmel tekerleme gelmektedir..*
hoca o kalıpları sıra sıra sayarken benim aklıma hep;
be beyli bala bula bamburleyli bap bup
ce ceyli cala cula camburleyli cap cup
de deyli dala dula damburleyli dap dup
f.......
şeklinde mükemmel tekerleme gelmektedir..*
türk edebiyatında kullanılan şiir ölçüsüdür.
Hecelerin uzunluk ve kısalık, kapalılık veya açıklık değerlerine göre türlü ses kalıplarından oluşan divan edebiyatı nazım ölçüsü.
güncel Önemli Başlıklar