bugün

keman ailesinin alto olanıdir.boyu kemandan büyükçe,ses tonu ise kemandan 5 ses daha pestir.telleri do-sol-re-la olarak akort edilir.senfoni ve oda orkestralarında, yaylı çalgılar dörtlülerinde yer alır.
eger kardesiniz böyle bir ensturuman kullanıyorsa ögrenene kadar evden uzaklaşın dediğim alet.
müzikle uğraşmayan insanların neredeyse hiçbirinin bilmediği,kemanın büyüğü denince haaaaa tepkisi gösterilen,çoğu kişiye göre de gereksiz görülen müthiş enstruman...
hüzünlü bir sesi vardır. piyano eğitiminin tersine başlangıçta çok zordur ama ilerledikçe kolaylaşır. hakkını veremedim. dört yıllık birlikteliği bir yana koyup yüksek lisansta kendisine ihanet edip piyanoya geçmiştim. beni affetsin.
yaylı çalgılar ailesinin**** gelişimini en erken tamamlamış üyesidir. bu da demek oluyor ki aslında en eskisi. bundan önce tarihte viola da gamba adlı hem viyoladan biraz daha büyük hemde viyolonsel gibi çalınan başka bir türü vardı, ve ya keman bugün ki ebatlarında ve teknik sorunlarının bol olduğu dönemindeydi. ardından viyolanın gelişmesiyle ebat, büyüklük ve ağırlık olarak kurallar benimsenmiş ve ardından keman ve viyolonsel gelmiştir. bu yüzdendir ki viyola iki kardeşinin özelliklerini barındırır. keman tekniği ile çalınır ancak viyolonsel akordunu kullanır. arada kalan bir saz olduğu içinde repertuvar olarak asla keman ve viyolonsel ile yarışamamıştır. ancak tüm oda müziği ve orkestrada onsuz bir eser düşünelemez. çünkü sahip olduğu alto sesi sayesinde yeri gelir kemanlara* yeri gelir viyolonsel ve kontrabasa* eşlik eder.

ayrıca enstrumanlar alemi içinde esprisi ve fıkrası en bol olanıdır. barok, klasik ve hatta modern dönemlerde orkestra eserlerinde kendisine çok iş düşmeyen partiler yazıldığı iddiası ile ortaya çıkan bu fıkralar, genel bir kanı olan keman çalamayan müzisyenin 'aman canım viyola işte' diyerek viyolacı yapılmasıyla tavan yapar.

ülkemizde klasik müzik kültürü sağolsun, en az tanınan enstrumanlardan bir tanesidir. kesinlikle yolda size soru soranlara 'ben viyolacıyım' demezsiniz. çünkü bir süre sonra anlatmaktan yorulur ve 'keman çalıyorum' dersiniz, işin içinden sıyrılırsınız. aslında almanya'da bile viyola'nın ne olduğunu bilmeyen bir kişi gördükten sonra bu 'türkiye'de viyolacı olmak' konu başlıklı derdim bir nebze azalmıştı.

hakkında anlatılacak birçok hikayeye, fıkraya ve tarihe sahip olan bu güzel enstrumanı hakkını vererek çalan türkiye'den ve dünya'dan birkaç isim;

(bkz: ruşen güneş)
(bkz: çetin aydar)
(bkz: yuri bashmet)
(bkz: kim kashkashian)
kemandan çok daha duygulu ve tok bir sesi olan enstruman. görünüşleri çok benzer ama viyola biraz daha büyüktür. solosu pek yoktur o yüzden az tanınır. türk müziğinde benzer duyguları verebilen enstruman ise klasik kemençedir.
schindlerin listesi filminde genel olarak kullanılan müzik aletidir.
ayrıca;
http://www.youtube.com/watch?v=-alqiGll2UM
(bkz: antonio vivaldi)
görsel
brahms'a ait güzel bir viyola piyano sonatı:

http://www.youtube.com/watch?v=3SQK9wwEmWM

http://www.youtube.com/watch?v=1xbQEAAGrEQ

http://www.youtube.com/watch?v=bkoEYF6O4iY

http://www.youtube.com/watch?v=GVzmHCey2ug

http://www.youtube.com/watch?v=qCa6qctSt1o
en bilinen lakabı ile dizel keman.
#13676053 numaralı yazısından anlayabileceğimiz gibi...

sekizinci nesil yazardır kendileri... *
ne seninle ne sensiz derler ya viyola öyle bir enstrümandır. orkestrada şefi delirtebilitesi en yüksek olan gruptur. *
http://www.youtube.com/watch?v=plpqb4jqHkU
mükemmel bir müzik aletidir. sesi kafa yapar.
Forum chat tarzı entry giren yazar.
kemandan çok daha güzel olan o ağlamaklı sesi içinde duygu barındıran her insanı alır götürür uzaklara.
boyu kemandan 9 cm büyük olan çalgı. teknik açıdan kemana çok benzer. Parmak ve yay tekniği, pozisyonlar ve değişik ses renklerini elde etme yöntemleri kemandan farksızdır. ama viyolanın derin ve can alıcı bir sesi vardır.
Viyolistleri klasik müzik camiasında sürekli anlamsız esprilere maruz bırakan enstrümandır.
- Ahmet nerde? Prova başlayacak.
- Trafiğe kalmış
- Viyolacı ya ondandır
-Puaağğüüööğğğ
Gibi ....