türk müziğinde bir makamın ve bir perdenin ortak adı.
"o mahur beste calar, mujganla ben aglasiriz.."
birol yayla ve şenol filiz'in nadide eserlerinden biri...
göksel baktagir in doğu rüzgarı 2 albümünde yer alan eser.kanunun midenize işlendiğini hissedersiniz.
aynı zamanda güzel bir kız ismi olabilir.
en sevidiğim şarkılardan biri olabilir. hem ahmet kaya, hem de nazan öncel şarkıyı layıkıyla yorumlamayı bilmiştir.
Yazılma nedeni bilinince daha da bir sevilen şarkı. Attila ilhanın şiirlerinin Ahmet KAyanın muhteşem sesiyle daha da güzel hale geldiğinin bir kanıtıdır ama tek değildir.
karar sesi rast, güçlü sesi neva, tiz durak sesi gerdaniye, yeden sesi geveşt olan türk müziği makamıdır pestten tize doğru sesleri şöyedir: rast, dügah, buselik, çargah, neva, hüseyni, mahur, gerdaniye. tanburî cemil bey'in peşrevleri bence en güzel örnekleridir. daha iyi bilinen örnekleri ise beyoğlunda gezersin, yemenimde hâre var gibi şarkılardır.
şarkıdaki meşhur müjgan atilla ilhan'ın kedisidir.
(bkz: ahmet kaya)'nın okuduğu sözleri şu şekildedir.

Şenlik dağıldı bir acı yel kaldı bahçede yalnız
O mahur beste çalar müjganla ben ağlaşırız.
Gitti dostlar şölen bitti ne eski heyecan ne hız
Yalnız kederli yalnızlığımız da sıralı sırasız
O mahur beste çalar müjganla ben ağlaşırız.

Bir yangın ormanından püskürmüş genç fidanlardı
Güneşten ışık yontarlardı sert adamlardı
Hoyrattı gülüşleri aydınlığı çalkalardı
Gittiler akşam olmadan ortalık karardı
O mahur beste çalar müjganla ben ağlaşırız.

Bitmez sazların özlemi daha sonra, daha sonra
Sonranın bilinmezliği bir boyut katar ki onlara
Simsiyah bir teselli olur belki kalanlara
Geceler uzar hazırlık sonbahara
O mahur beste çalar müjganla ben ağlaşırız.
"o mahur beste çalar müjganla ben ağlaşırız". Kirpik yerine müjgan sözcüğünü kullanarak çok hoş bir edebi sanat yaptığı şarkıdır.
Mahur şarkısını Attila ilhan , Deniz gezmiş , yusuf arslan ve hüseyin inan'ın idamından sonra karşıyaka'dan izmir'e vapurla geçerken yazmaya başlamıştır yani şarkıyı deniz , yusuf ve hüseyin'e adamıştır. Ancak şimdi sokaklarda ülkücü gençler bile bu şarkıyı bir aşk şarkısı olarak dinliyorlar bu da şiirin kaliteli olduğunu gösteriyor...
ATTiLA iLHAN ESERi, AHMET KAYA BESTESi, NAZAN ÖNCEL DE GÜZEL SÖYLEMiŞ.
(bkz: ÜÇÜNCÜ ŞAHSIN ŞiiRi)
saatler gece yarısını gectikten sonra dinlenildiğinde daha da anlamlı hale gelen ahmet kaya şarkısı.
ahmet kaya'nın harika söylediği şarkıdır. yine akşam, yine efkarlıyım ...
çok hoş bir şarkıdır,insana sevdirir kendisini.
o mahur beste çalıyor ve ben ağlarım... şenlik dağıldı bir acı yel kaldı... çok başka bir şarkıdır.
(bkz: iran müziği)
kirpik demektir.
deniz gezmiş için yazılmış bir şarkıdır. zannedersem o mahur beste rodrigonun gitar konçertosudur.
bir sigara daha yaktırır, bir duble votka daha doldurtur, müjganla beni ağlatır her dinlediğimde...
Mahur beste vardır ki dinlemeye doyamazsınız. Bana çocukluğumu hatırlatır hep.
Müjganın kirpik olduğunu öğrendiğim şarkı.
attila ilhanın tüm içtenliğiyle yazdığı bir şiir , ahmet kayanın da tüm benliğiyle söylediği bir şarkıdır ; şarkı da ne zaman '' müjganla ağlamaya başlasa '' gözler illa ki dolmaktadır .
1993 tedirgin albümünden bir ahmet kaya parcasi. Şiir atilla ilhan'a ait.
Kelime anlamı itibariyle Osmanlıca'da kumarhane, meyhane olarak kullanılmıştır.
Genellikle ise Türk musikisinde rast perdesinde karar kılan bir makam adı kastedilir.
müjgan isimli aşkından ayrılmış olan ve onu asla unutamayacak olan bir çaresizin her duyduğunda boğazını düğümleten ahmet kaya şarkısıdır. acaba müjgan da bu şarkıyı duyduğunda ağlıyor mudur bilinmez ama napalım yolu açık olsun.
Mahur makamı, Arel-Ezgi-Uzdilek sistemindeki tarife göre Çargah makamının Rast perdesindeki inici şeddidir. Karar sesi Rast, güçlü sesi Neva, tiz durak sesi Gerdaniye, yeden sesi Geveşt'tir.
Pestten tize doğru sesleri şöyedir: Rast, Dügah, Buselik, Çargah, Neva, Hüseyni, Mahur, Gerdaniye.

Âşığa Bağdat sorulmaz ufukları aşar gider
Ayrılık rüzgârı gönlüme doluyor
Beyoğlunda gezersin (Mahur istanbul Türküsü)
Bu sevdâ ne tatlı ne tatlı yalan
Bu son şarkımda sen varsın ilk şarkımda yine sen vardın
Hicrânı açmıştır sînede yara(Sabret Gönül)
Katinanın elinde makina dikemez ah dikemez (Mahur Kanto)
Otomobil uçar gider
Vur Pençe-i Âlî'deki şemşîr aşkına
Yemenimde hare var (Mahur Türkü)
bitmez sazların özlemi daha sonra, daha sonra
sonranın bilinmezliği bir boyut katar ki onlara
simsiyah bir teselli olur belki kalanlara
geceler uzar hazırlık sonbahara
o mahur beste çalar müjgan'la ben ağlaşırız...

başladığı gibi bitiyor gün, fazladan birkaç tane bira ve fazladan birkaç tane yara ve fazladan eksik kalmış pek çok fazla şey...

o mahur beste çalar, müjgan'la ben ağlaşırız...