bugün
- mert hakan yandaş23
- kitap okumanın zararlı ve gereksiz olması22
- iran cumhurbaşkanının cennete girişi12
- bir kadın nasıl susturulur11
- biontech aşısı olan insan8
- türkiye fakirse halk neden obez28
- ankarayı öven tip20
- türk kızları neden gülümsemiyor21
- geldi yine deli9
- anın görüntüsü8
- sokak köpeklerini çin'e ihraç etmek12
- türk erkeklerindeki iğrenç detaylar15
- sokak hayvanları uyutulacak83
- escort ile evlenmek11
- zalbert kızsa kanıtlasın8
- iran'ın teşekkür mesajında türk bayrağı koymaması17
- 23 mayıs 2024 beşiktaş trabzonspor maçı25
- icardi190528
- e f e8
- aydinoglu bombala21
- bir erkek nasıl rahatlar15
- kocaeli de asansöre sıçan adam8
- 6 ayda yazılımcı olmak11
- ismail kartal19
- mecidiyeköy metrosunda intihar eden kız10
- 23 mayıs 2024 ali koç basın toplantısı11
- kızlar kendi aralarında ne konuşuyor11
- dünya türkiye'nin neyini kıskanıyor13
- sjsjsjsjsjsjsjsjsjsjsj sjs8
- bik bik için diktiğim etek17
- insan olmaya ceyrek kala8
- galatasaray17
- türkiyedeki rusların gövde gösterisi yapması12
- age of empires'in üstüne oyun var mı12
- afganistan yardımlaşma derneği başkanı16
- 22 mayıs 2024 atalanta bayer leverkusen maçı9
- rusların en iyi olduğu şeyler25
- erkeklerin hep fotoğraf istemesi9
- erkeklerin sözlükte durma nedeni10
- hangi sözlük erkeğiyle evlenmek istersin8
- spor salonuna gitsem erkekler popoma bakar mı26
- unutulan ünlüler11
- işid'in bütün yaptıkları meşrudur10
- karınızla gratise gider misiniz11
- sokak köpeklerini isteyen evinde baksın9
- fazla bilinmeyen harika şeyler8
- manyak olmaya karar verdim9
- kaza yerinin tespiti iran ihası tarafından yapıldı8
- bugün üike olarak resmi yastayız11
- icardi1905'i silip atmak19
Eski Yunan ve Latin tiyatroları için kullanılan terimdir. i.Ö. 5. yüzyılda olgunluk çağına ulaşan antik Yunan tiyatrosu, antik Yunan tragedyası (Aiskhylos, Sophokles, Euripedes) ve antik Yunan komedyası yanı sıra, Aristoteles ile tanınır. Antik Roma tiyatrosu ise, öncelikle antik Roma komedyası (Plautus, Terentius) ile tanınır. Batı tiyatrosunun temelini oluşturan Antik Tiyatro, aynı zamanda Batı drama sanatı ile drama kuramının da temelini oluşturur; gerek drama, gerek tiyatro olarak Antik Tiyatro, tüm tiyatro tarihinin ve tiyatro deneyiminin beşiğidir. Günümüze kadar etkilerini sürdürmüş ve sürdürmekte olan Antik Tiyatro, öncelikle şu özgün özellikleriyle tanımlanabilir: 1- Dinsel törensi kökenleri dolayısıyla, şenlik tiyatrosu oluşu; 2- Siyasal hak ve dini-ahlâksal yükümlülük olarak, yaklaşık tüm kent halkının izlemeye katılması dolayısıyla, kitle tiyatrosu oluşu; 3- Gerek doğal-toplumsal koşulları, gerek mimari yapısı dolayısıyla, açıkhava tiyatrosu oluşu; 4- Drama ve tiyatro gelenekleri dolayısıyla; göreneksel tiyatro oluşu.
Antik Tiyatro, tüm bu bütünleşik özellikleriyle, tiyatro tarihinin aynı zamanda en önemli tiyatro dönemidir. *
Antik Tiyatro, tüm bu bütünleşik özellikleriyle, tiyatro tarihinin aynı zamanda en önemli tiyatro dönemidir. *
helen ve roma dünyasında halkın en büyük eğlence kaynağıdır. sıklıkla amfitiyatro ile karıştırılır.
bir tiyatro olarak kabul edilen yapılarda yapılan gösteriler tarihte ilk kez attika bölgesi'nde mö. 6. yy.da (mö. 534) başladı. dionysos kültü'nde bağ bozumunu kutlamak ve yapılan ritüellere katılmaya gelen toplanan insanlar için zamanla oturma yerleri yapılmıştır. bağ bozumu şenliklerinde insanlar şarkılar söyler, hep beraber eğlenir ve o seneki hasatı kutlardı. daha sonra bu kutlamalara halkın ilgisi artarak devam edince skeçler, piyesler ve asıl oyunlar ve daha sonra masklar ön plana çıkar. anadolu'da bozulmamış bir tiyatroya girdiğimizde taşa oyulmuş maskları görebiliriz. üzüntülü, acılı, gülen, ağlayan, bıyıklı vb. masklar vardır.
antik tiyatrolar yapılış dönemine göre 2'ye ayrılır. helenistik dönem tiyatroları ve roma dönemi tiyatroları...
helenistik tiyatrolar:
* yamaca yaslıdır (helenistik çağ tiyatroları, o dönemde kemer sistemi bilinmediği için yamaca yaslı olsa da roma tiyatrolarının çok büyük bir kısmı yamaçlara yaslı değildir. ancak perge ve aspendos tiyatrosu, roma dönemi'ne ait olmasına rağmen yamaca yaslıdır. onda da kemer sistemi kullanılmıştır. ama yamaca yaslı olduğundan görünmez)
* orkestrası yarım daireden büyüktür, at nalı şeklindedir ve derin değildir.
* performanslar orkestrada yapılır.
* kentin en büyük idari amirinin oturduğu "prohedria" bu dönemde yoktur.
* izleyici dışarıyı görebilir. skene çok küçüktür ya da hiç yoktur.
* görme ağırlıklıdır yani theatron yapılıdır. (skene olmadığından gerekli akustik sağlanamaz)
roma tiyatroları:
* düz alana kemerler üzerinde oturtulabilir. (bu bir zorunluluk değildir. şehrin en müsait yeri olduğundan yamaca yaslı yapılan roma tiyatroları da vardır. ancak onlarda da yine kemer sistemi kullanılmıştır. aspendos tiyatrosu buna güzel bir örnektir.)
* orkestra yarım dairedir ve derindir. (derin olmasının sebebi; bu dönemde tiyatroların gladyatör ve hayvan dövüşlerinde de kullanılmış olmasıdır. hayvanların seyircilerin üzerine atlamasını engellemek için derin yapılır.)
* performanslar proskenede sahnelenir.
* prohedria vardır.
* skene ile cavea birleşiktir.
* işitme ağırlıklı yani oditoryum yapılıdır. (skene binası inşa edilmeye başlanmıştır)
tiyatronun bölümlerine bakacak olursak;
görsel
oturma yerlerine "cavea" denilmektedir. oturma yerlerini yatay olarak bölen yürüyüş yoluna "diazoma", dikey olarak bölen merdivenlere ise "kerkides" adı verilmektedir. müzik yapan sanatçıların bulunduğu ortadaki yuvarlak alana "orkestra", sahne binasının tamamına "skene", piyeslerin, tiyatro oyunlarının yapıldığı yere ise "proskene" adı verilmektedir. çıkış kapılarına da "parados" denilmektedir.
bir tiyatro olarak kabul edilen yapılarda yapılan gösteriler tarihte ilk kez attika bölgesi'nde mö. 6. yy.da (mö. 534) başladı. dionysos kültü'nde bağ bozumunu kutlamak ve yapılan ritüellere katılmaya gelen toplanan insanlar için zamanla oturma yerleri yapılmıştır. bağ bozumu şenliklerinde insanlar şarkılar söyler, hep beraber eğlenir ve o seneki hasatı kutlardı. daha sonra bu kutlamalara halkın ilgisi artarak devam edince skeçler, piyesler ve asıl oyunlar ve daha sonra masklar ön plana çıkar. anadolu'da bozulmamış bir tiyatroya girdiğimizde taşa oyulmuş maskları görebiliriz. üzüntülü, acılı, gülen, ağlayan, bıyıklı vb. masklar vardır.
antik tiyatrolar yapılış dönemine göre 2'ye ayrılır. helenistik dönem tiyatroları ve roma dönemi tiyatroları...
helenistik tiyatrolar:
* yamaca yaslıdır (helenistik çağ tiyatroları, o dönemde kemer sistemi bilinmediği için yamaca yaslı olsa da roma tiyatrolarının çok büyük bir kısmı yamaçlara yaslı değildir. ancak perge ve aspendos tiyatrosu, roma dönemi'ne ait olmasına rağmen yamaca yaslıdır. onda da kemer sistemi kullanılmıştır. ama yamaca yaslı olduğundan görünmez)
* orkestrası yarım daireden büyüktür, at nalı şeklindedir ve derin değildir.
* performanslar orkestrada yapılır.
* kentin en büyük idari amirinin oturduğu "prohedria" bu dönemde yoktur.
* izleyici dışarıyı görebilir. skene çok küçüktür ya da hiç yoktur.
* görme ağırlıklıdır yani theatron yapılıdır. (skene olmadığından gerekli akustik sağlanamaz)
roma tiyatroları:
* düz alana kemerler üzerinde oturtulabilir. (bu bir zorunluluk değildir. şehrin en müsait yeri olduğundan yamaca yaslı yapılan roma tiyatroları da vardır. ancak onlarda da yine kemer sistemi kullanılmıştır. aspendos tiyatrosu buna güzel bir örnektir.)
* orkestra yarım dairedir ve derindir. (derin olmasının sebebi; bu dönemde tiyatroların gladyatör ve hayvan dövüşlerinde de kullanılmış olmasıdır. hayvanların seyircilerin üzerine atlamasını engellemek için derin yapılır.)
* performanslar proskenede sahnelenir.
* prohedria vardır.
* skene ile cavea birleşiktir.
* işitme ağırlıklı yani oditoryum yapılıdır. (skene binası inşa edilmeye başlanmıştır)
tiyatronun bölümlerine bakacak olursak;
görsel
oturma yerlerine "cavea" denilmektedir. oturma yerlerini yatay olarak bölen yürüyüş yoluna "diazoma", dikey olarak bölen merdivenlere ise "kerkides" adı verilmektedir. müzik yapan sanatçıların bulunduğu ortadaki yuvarlak alana "orkestra", sahne binasının tamamına "skene", piyeslerin, tiyatro oyunlarının yapıldığı yere ise "proskene" adı verilmektedir. çıkış kapılarına da "parados" denilmektedir.
Tüm tiyatro tarihinin ve tiyatro deneyiminin beşiği olan, açıkhava tiyatrosu.
ankara'daki en güzel özel tiyatrolardan bir tanesi. (bkz: http://www.antiktiyatro.com/)
ankara'daki en güzel özel tiyatrolardan bir tanesi. (bkz: http://www.antiktiyatro.com/)
anadolu'da bir çok örneğine rastlanabilen, tiyatro yapılarıdır. aspendos benim gördüklerim içinde en sağlam kalanı idi. efes şehirle birlikte yaşattığı tiyatrosuyla hâlâ büyüleyici. Olympos neredeyse kaderine terkedilmiş, acilen ilgiye ihtiyacı var. phaselis ise rüya gibiydi. antik bir koy, ayakta duran tiyatro, tapınak...
güncel Önemli Başlıklar