bugün
- suriyeliler suriye'ye dönsün12
- vatandaşlık farkı alan otel24
- bir kadının yemek ısmarlaması15
- erkeğe ne hediye alınır34
- icardi190525
- 1 m dolara bu bebeğe sertçe tokat atar mısınız19
- anın görüntüsü14
- icardi1905 silik olsun kampanyası19
- şehirler arası aşk yaşamak9
- hamas bir terör örgütüdür14
- true'nin porno arşivi kaç gb8
- sözlükte ateist gibi takılan yahudiler10
- aleyna tilki10
- sözlük kızından gelin olmaz21
- herkes güncel fiyatını yazabilir mi9
- arkadaşlar sizden bir şey rica edebilir miyim22
- ağaç gövdesi gibi bacakları olan kadın14
- sözlük yazarlarının tatlıları8
- alınan en güzel iltifat14
- kızımın kiminle yatıp kalktığıyla ilgilenmezdim9
- cumaya gidenlerin çok azalması10
- futbolcu ismiyle nick almak12
- bik bik'in balona binmesi34
- en yaşlı özelliğiniz9
- 170 boyunda olduğum için hep reddedildim23
- sabah aç karnına içilen bira13
- ideal duş alma sıklığı14
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi13
- artificialintelligence9
- kız mı erkek mi belli olmayan yazarlar8
- adanada polisin saldırganın ayağına sıkması14
- icardiyi tokat manyağı yapmak12
- sırtınızı bir sözlük kızına dayar mısınız10
- uzağı göremeyen insan8
- millet açsa neden kafeler tıklım tıklım16
- 27 nisan 2024 fenerbahçe beşiktaş maçı24
sadece nietzsche ve schopenhauer ile kısıtlı değildir. nietzsche göre insanlık tarihi bir bilinçlenme tarihidir, bu noktada insanlık bilinç özgürlüğü ile birlikte gittikçe güç istemine odaklanmaktadır, tabi bu nokta idealizmin tarih anlayışını zedeler niteliktedir.
nietzsche güç istencini uzun uzun tanımlamasına rağmen üstün insan ile ilgili çok sınırlı bilgi vermiştir. ölmeden önce yazdığı notlarda bir kaç sayfayı geçmez üstün insan hakkındaki kısım. gücü ele geçirenin üstün insan olacağını savunmaz dolayısıyla. belki daha uzun yaşasaydı savunabilirdi, şuan bilemiyoruz.
@3 ünde bahsettiği dinin, insanın güdülerini kısıtlayarak -kendince- doğru bireyi oluşturma çabası, hitler'de patlak vermiştir. hitler hitabet yeteneği olan bir faşit liderden çok daha fazlasıdır. hitler, nietzsche'yi okumuştur ve kısmen doğru algılamıştır. o bu şavaşımını, öncelikle kendi güç istencini karşılamak için yapmıştır. bunun bilincindedir. hitler, hindenburg karşısında eğilmiştir, her türlü zorbalık ve fiziksel, psikolojik güç ile istencine ulaşmıştır. hitler tatmin olmuştur. savaşını kaybetmesinin nedeni ise işte nietzsche'yi yanlış anladığı kısıma giriyor. o üstinsanın tek bir ırkta olduğunu ve bu ırkın alman ırkı olduğunu zannetmiştir. aslında kısmen bu da doğrudur. tarihte almanların çok büyük felsefik ve materyalist inşaası mevcuttur. fakat ne olursa olsun üstinsan sadece "insan"'dan çıkan bir olgudur, sadece bir ırktan çıkmaz. bir yahudi de üstinsan olabilirdi. ama hitler'in yahudilere olan ve çocukluğundan gelen düşmanlığı, bu durumun farkında dahi olsa onu yahudileri katletmekten alıkoyamamıştır. bugün arturo ui'nin önlenebilir tırmanışı oyununu sergiliyorum tiyatro topluluğum ile ve bu olguları görmezden gelemem. aksi takdirde ben de diyalektik çerçeveden çıkarım ki bu oynadığım oyunun kaynaklandığı felsefeye ve kendi düşünce yapıma ters.
nietzsche'ye göre insanoğlu'nun bugüne değin müspet ya da menfi; iyi ya da kötü ürettiği herşeyin temelinde idealizm değil güç istenci yatmaktadır. nietzsche'ye göre tek bir hakikat yoktur. "hakikat, seyyar metaforlar ordusudur" ve sürekli değişir. dolayısıyla iyi ve kötü kavramı da değişir. örneğin geleneksel ve gelenek öncesi dönemde itaat edden insan olumlanırken, günümüzde eleştiren ve sorgulayan insan yeğdir. düşünüre göre savaşkan insanın(iyi yiyen, içen, sevişen ve uyuyan...yani güçlü) özellikleri törpülendiği ölçüde iyi insandan uzaklaşılmıştır. semavi dinler kendi iyilerini inşa edebilmek için tüm bu temel güdülerden diyette bulunulması gerektiğini salık vermiştir ki bu durum bir iktidar değişikliğini de beraberinde getirmiştir. kısacası yeni iktidar, yeni "iyi" ve "kötü"....
friedrich nietzsche'nin felsefesinin merkezidir.
nietzsche'ye göre evrenin her türlü devinimindeki en temel istenç olmakla beraber; tüm detayları kozmolar kaplar. tüm değişim ve dönüşümler, bu istencin farklı kisvelere bürünmüş halidir. her detayda bu istencin izlerini yakalamak mümkündür.
"Sizin için de bir ışık ister misiniz siz en gizli olanlar, en güçlüler, en korkusuzlar, en yarıgecemsiler? Bu dünya güce yönelik iradedir. Bunun dışında hiçbir şey değildir. Bizzat siz de güce yönelik olan bu iradesiniz. Bunun dışında hiçbir şey değilsiniz!"
nietzsche'ye göre evrenin her türlü devinimindeki en temel istenç olmakla beraber; tüm detayları kozmolar kaplar. tüm değişim ve dönüşümler, bu istencin farklı kisvelere bürünmüş halidir. her detayda bu istencin izlerini yakalamak mümkündür.
"Sizin için de bir ışık ister misiniz siz en gizli olanlar, en güçlüler, en korkusuzlar, en yarıgecemsiler? Bu dünya güce yönelik iradedir. Bunun dışında hiçbir şey değildir. Bizzat siz de güce yönelik olan bu iradesiniz. Bunun dışında hiçbir şey değilsiniz!"
Nietzsche'nin Schopenhauer ortaya attığı istenç'ini yani ''irede''sini alıp yeni bir şekle sokması ile orataya attığı felsefi düşünce. Nietzsche'ye göre insan güçlü olmak için yaşamaktadır. Zaten bunu da ''sert olun''(zerdüşt böyle söyledi) gibi bir sözle belitmiştir. Ona göre üstüninsan sert ve güçlü olmalı. Üstüninsan zeki olmalıdır. insan zeki ise ister istemez güçlü de olmuş olur. Bu yüzden insan içten içe bir güç isteğiyle doludur-ki zeki olmayı istiyorsa. işte buna da güç istenci denir. Sanırım...
1. (bkz: also sprach zarathustra)
1. (bkz: also sprach zarathustra)
güncel Önemli Başlıklar