bugün

hükümdara bazı durumlarda akıl veren, yol açan, öngörüde bulunan ve onu uyarmakla yetkili tek makam.
kraliçedir. parmağı da güzeldir. tatlıdır.
efendim bu melet 9 puanlık taştır,gambiti vardır (bkz: vezir gambiti) oyunda ilk 15 hamle kadar yapılan açılış türüne göre çıkmak sakıncalı ve hamle kaybı olabilir.kesinlikle sanıldığı gibi bir hücum taşı değil aksine bir savunma taşıdır denebilir ama satrancı benim bu şekilde kalıplara koymam yanlıştır.
satrançta önü kapalı ise hiçbir boka yaramayan taş. ama at öyle mi? ama at öyle mi?
satrançta şahtan sonraki en önemli taş.

osmanlı devletinde padişah yardımcısı gibi bir şey.
(bkz: tayyibin veziri)
satrançta, oldukça güçlü bir taştır. kale ve filin hareketlerini yapabilir.
bu kelime vizr kökünden olup günahkar demektir. hatta vezir olan kimseler ülkelerinde ki her haksızlıktan ve işlenen günahtan sorumlu tutuldukları ve günahlan yüklenen kişi oldukları için bu makam vezin yani günahkar kelimesiyle tesmiye olunmuştur.
satrançta en fazla vasfı haiz olan taş. bu taş, avrupa toplumunda kraliçe adını almaktayken türk satranç terminolojisine vezir olarak geçmiştir. bu basit bir termolojik nüanstan öte toplumlar/kültürler arasındaki yaklaşım farklılıklarının her türlü olguda bir yansımasının görülebildiğinin çarpıcı bir örneğidir. doğu toplumu ataerkil yapısını her türlü muhafaza etmekte ve "güya" devlet yönetimine kadın eli değdirmemekteyken; batı toplumu şeklen hakimiyet erkekte de olsa asıl yönetici erkin kraliçe olduğunu satranç dolayısıyla açıkça ifade etmektedir.
sadrazamın kendisine verdigi gorevleri yerıne getirir.