bugün
- bütün sözlük erkekleri alçaktır14
- jose mourinho22
- sözlük erkeklerinin sözlük kızlarına karşı tutumu10
- neden sürekli kabız oluyorum18
- 21 eylül 2024 fenerbahçe'ye verilen penaltı17
- anın görüntüsü31
- sudekiray16
- sari renkli seker15
- sabah başlayan baş ağrısı8
- victor osimhen9
- bik bik'in mutfağına konuk olmak15
- mert hakan yandaş12
- eve çağıran erko24
- bimde çalışanda akıl var mı16
- metin arolat46
- 21 eylül 2024 fenerbahçe galatasaray maçı109
- fenerbahçe taraftarı30
- ismail kartal9
- the crying one9
- okan buruk19
- fenerbahçe nasıl kurtulur10
- sözlükte nefret ettiğiniz yazarlar ve sebepleri18
- gabriel sara'ya 19 milyon veren mallar9
- fenerbahçe9
- siber güvenlik başkanlığı10
- arkadaşlar sizce bu bana yakışır mı10
- sözlük erkeklerinin arabaları10
- seks kasedinizi yaymakla tehdit edilse naparsınız10
- herkes uyudu mu8
- aranızda medyum olan var mı12
- narin güran18
- fb gs'yi yensin götüme rakı şişesi sokarım8
- cumartesi gecesi fenerli yazarlar kucağa oturacak8
- b'u r c u24
- ya tarkan da ölürse10
- fenerbahçe galatasaray derbi sonucu ne olur15
- amca diyen kasiyer kız8
- otobüste uyuyamamak8
- bugün bir değişiklik yapalım bilgi entrysi girelim25
- kocam ol diyen kadın9
- bel çevreniz kaç cm11
- hangi sözlük kızıyla ne yapmak isterdin22
- nickli başlık açanlar kucağa alınacak12
- sağ yan ağrıması8
- hasta olsam geçmiş olsun der misiniz9
- bursa da başı açık öğretmen istmeyen okul müdürü19
- geçmiş olsun menuet13
- arkadaşlar beni neden insta'dan takip etmiyorsunuz12
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz11
- notaların cinsel ilişkiye girmesi10
limni adasındaki türbesini yıkıp üzerine apartman yapmıştır rumlar.
hakkında güzel bir blog;
http://niyaziimisri.blogspot.com
hakkında güzel bir blog;
http://niyaziimisri.blogspot.com
(bkz: lise 2 edebiyat dersleri)
"lütf u kahrı şey-i vâhid bilmeyen çekti azab,
ol azabdan kurtulup sultan olan anlar bizi."
-niyazi mısri
ol azabdan kurtulup sultan olan anlar bizi."
-niyazi mısri
Dermân aradım derdime
Derdim bana dermân imiş
Bürhân aradım aslıma
Aslım bana bürhân imiş
Sağ u solum gözler idim
Dost yüzünü görsem deyû
Ben taşrada arar idim
Ol cân içinde cân imiş
Öyle sanırdım ayrıyam
Dost gayrıdır ben gayrıyam
Benden görüp işiteni
Bildim ki ol cânân imiş
Savm-u salât u hac ile
Sanma ki biter zâhid işin
insan-ı kâmil olmağa
Lâzım olan irfân imiş
Kande gelir yolun senin
Ya kande varır menzilin
Nerden gelip gittiğini
Anlamayan hayvân imiş
Mürşid gerektir bildire
Hakk’ı sana hakka’l-yakîn
Mürşîdi olmayanların
Bildikleri gümân imiş
Her mürşîde dil verme
Kim yolunu sarpa uğradır
Mürşîdi kâmil olanın
Gâyet yolu âsân imiş
Anla hemen bir sözdürür
Yokuş değildir düzdürür
Âlem kamu bir yüzdürür
Gören onu hayrân imiş
işte Niyâzî’nin sözün
Bir nesne örtmez Hak yüzün
Hak’tan âyân bir nesne yok
Gözsüzlere pinhân imiş
Niyazi Mısri.
Derdim bana dermân imiş
Bürhân aradım aslıma
Aslım bana bürhân imiş
Sağ u solum gözler idim
Dost yüzünü görsem deyû
Ben taşrada arar idim
Ol cân içinde cân imiş
Öyle sanırdım ayrıyam
Dost gayrıdır ben gayrıyam
Benden görüp işiteni
Bildim ki ol cânân imiş
Savm-u salât u hac ile
Sanma ki biter zâhid işin
insan-ı kâmil olmağa
Lâzım olan irfân imiş
Kande gelir yolun senin
Ya kande varır menzilin
Nerden gelip gittiğini
Anlamayan hayvân imiş
Mürşid gerektir bildire
Hakk’ı sana hakka’l-yakîn
Mürşîdi olmayanların
Bildikleri gümân imiş
Her mürşîde dil verme
Kim yolunu sarpa uğradır
Mürşîdi kâmil olanın
Gâyet yolu âsân imiş
Anla hemen bir sözdürür
Yokuş değildir düzdürür
Âlem kamu bir yüzdürür
Gören onu hayrân imiş
işte Niyâzî’nin sözün
Bir nesne örtmez Hak yüzün
Hak’tan âyân bir nesne yok
Gözsüzlere pinhân imiş
Niyazi Mısri.
bakma burdaki hergele 17 liklerin goygoy yaptığına. büyük adamdır.
Nadanı terk edenlere yaranı arzulatan adam gibi adam.
savm u sâlât u hac ile sanma biter zâhid işin,
insân-ı kâmil olmaya lâzım olan irfân imiş
(oruç, namaz ve hac ile sanma biter zâhid işin,
insân‐ı kâmil olmaya lâzım olan irfân imiş)
der niyazi mısri hazretleri. bu sözün sırrını her müslüman hakkıyla bilseydi bugün insanlar birbirlerine karşı öfke, nefret, şehvet, haset beslemezler ve iyi birer insan olurlardı.
zahiren(görünürde) bakıldığında herkes iyidir. ama iş batına yani iç dünyaya gelince asıl iyiliğin kaynağı orada başlıyor. ameller niyetlere göredir der peygamberi ekber(s.a.s) niyetin halis olsun ki irfan işte orada ortaya çıkar. insan-ı kamil olmak temiz bir niyetle başlar.
insân-ı kâmil olmaya lâzım olan irfân imiş
(oruç, namaz ve hac ile sanma biter zâhid işin,
insân‐ı kâmil olmaya lâzım olan irfân imiş)
der niyazi mısri hazretleri. bu sözün sırrını her müslüman hakkıyla bilseydi bugün insanlar birbirlerine karşı öfke, nefret, şehvet, haset beslemezler ve iyi birer insan olurlardı.
zahiren(görünürde) bakıldığında herkes iyidir. ama iş batına yani iç dünyaya gelince asıl iyiliğin kaynağı orada başlıyor. ameller niyetlere göredir der peygamberi ekber(s.a.s) niyetin halis olsun ki irfan işte orada ortaya çıkar. insan-ı kamil olmak temiz bir niyetle başlar.
Asıl adı Mehmettir. Emine Işınsu Öksüz tarafından bir roman şeklinde yazılan biyografisi Bukağı'da tanıdım ilk kez niyazi mısri'yi.
Evliyânın büyüklerinden. Halvetî yolunun Mısriyye kolunun şeyhidir. Adı Muhammed olup babasınınki Ali Çelebi'dir. Mahlası Niyâzî olup, uzun müddet Mısır'da kaldığı için de Mısrî denilmiştir. 1618 (H.1027) senesinde Malatya'nın Soğanlı köyünde doğdu. 1693 (H.1105) senesinde bir Çarşamba günü kuşluk vakti Limni adasında vefât etti.
"Zât-ı Hakda mahrem-i irfân olan anlar bizi,
ilm-i sırda bahr-ı bî-pâyân olan anlar bizi,
Ey Niyâzî katremiz deryâya saldık biz bugün,
Katre nice anlasın,ummân olan anlar bizi."
"Zât-ı Hakda mahrem-i irfân olan anlar bizi,
ilm-i sırda bahr-ı bî-pâyân olan anlar bizi,
Ey Niyâzî katremiz deryâya saldık biz bugün,
Katre nice anlasın,ummân olan anlar bizi."
Uyan gözün aç durma yalvar güzel Allah'a
Yolundan izin ayırma yalvar güzel Allah'a
Her geceyi kaaim ol her gündüzü saim ol
Hem zikr ile daim ol yalvar güzel Allah'a
Bir gün bu gözün görmez hem kulağın işitmez
Bu fırsat ele girmez yalvar güzel Allah'a
Aslığı ganimet bil her saati nimet bil
Gizlice ibadet kıl yalvar güzel Allah'a
Ömrünü hiçe sayma kendini oda yakma
Her şam u seher yatma yalvar güzel Allah'a
Hey nice yatırsun dur olma bu safadan dur
Bahr-ı keremi boldur yalvar güzel Allah'a
Her vakt-i seherde bir lütfu gelir Allah'ın
Ol vakt uyanır kalbin yalvar güzel Allah'a
Allah'ın adın yadet, can ile dili şâd et
Bülbül gibi feryat et yalvar güzel Allah'a
Gel imdi Niyaziyle Allah'a niyaz eyle
Hacatı dıraz eyle yalvar güzel Allah'a
Beyitleriyle kafes filmi'nde yüreklerimizi doyuran 17. yüzyıl şairlerindendir. Yunus Emre'den çokça etkilenmiş ancak Yunus Emre'nin aksine şiirlerinde aruz veznini kullanmıştır.
Yolundan izin ayırma yalvar güzel Allah'a
Her geceyi kaaim ol her gündüzü saim ol
Hem zikr ile daim ol yalvar güzel Allah'a
Bir gün bu gözün görmez hem kulağın işitmez
Bu fırsat ele girmez yalvar güzel Allah'a
Aslığı ganimet bil her saati nimet bil
Gizlice ibadet kıl yalvar güzel Allah'a
Ömrünü hiçe sayma kendini oda yakma
Her şam u seher yatma yalvar güzel Allah'a
Hey nice yatırsun dur olma bu safadan dur
Bahr-ı keremi boldur yalvar güzel Allah'a
Her vakt-i seherde bir lütfu gelir Allah'ın
Ol vakt uyanır kalbin yalvar güzel Allah'a
Allah'ın adın yadet, can ile dili şâd et
Bülbül gibi feryat et yalvar güzel Allah'a
Gel imdi Niyaziyle Allah'a niyaz eyle
Hacatı dıraz eyle yalvar güzel Allah'a
Beyitleriyle kafes filmi'nde yüreklerimizi doyuran 17. yüzyıl şairlerindendir. Yunus Emre'den çokça etkilenmiş ancak Yunus Emre'nin aksine şiirlerinde aruz veznini kullanmıştır.
sultanlar sultanıdır.
"men arefe nefsehu fegad arefe rabbehu" (nefsini bilen rabbini bilir)
"küçük çocuklar gibi binersin ağaç ata, tecrüben yok topun yok, Meydanı arzularsın"
"men arefe nefsehu fegad arefe rabbehu" (nefsini bilen rabbini bilir)
"küçük çocuklar gibi binersin ağaç ata, tecrüben yok topun yok, Meydanı arzularsın"
Emine Işınsu'nun Bukağı adlı romanında anlatılan şahsiyet.
yunus emre'den sonra şiirleri en fazla bestelenip ilahi olarak seslendirilmiş olan türk şairdir.
en sevdiğim şiiri: ben sanırdım
Ben sanırdım âlem içre bana hiç yâr kalmadı,
Ben beni terk eylerim bildim ki ağyâr kalmadı.
Cümle eşyâda görürdüm hâr var gülzâr yok,
Hep gülistân oldu âlem şimdi hiç hâr kalmadı.
Gece gündüz zâr u efgân eyleyüb inlerdi dil,
Bilmezem noldu kesildi âh ile zâr kalmadı.
Gitti kesret, geldi vahdet oldu halvet dost ile
Hep Hakk oldu cümle âlem çarşı pâzar kalmadı.
Dîn diyânet âdet ü şöhret kamu vardı yele,
Ey Niyâzî noldu sende kayd-ı dindâr kalmadı.
bu da latif bolat tarafından bestelenip, seslendirilmiş hali:
http://www.youtube.com/watch?v=6OGuTaQdkOY
en sevdiğim şiiri: ben sanırdım
Ben sanırdım âlem içre bana hiç yâr kalmadı,
Ben beni terk eylerim bildim ki ağyâr kalmadı.
Cümle eşyâda görürdüm hâr var gülzâr yok,
Hep gülistân oldu âlem şimdi hiç hâr kalmadı.
Gece gündüz zâr u efgân eyleyüb inlerdi dil,
Bilmezem noldu kesildi âh ile zâr kalmadı.
Gitti kesret, geldi vahdet oldu halvet dost ile
Hep Hakk oldu cümle âlem çarşı pâzar kalmadı.
Dîn diyânet âdet ü şöhret kamu vardı yele,
Ey Niyâzî noldu sende kayd-ı dindâr kalmadı.
bu da latif bolat tarafından bestelenip, seslendirilmiş hali:
http://www.youtube.com/watch?v=6OGuTaQdkOY
islam'ın utanç seromonisi tasavvuf zırvasına müptela bir sufist. şiirler vezinleri güzel anladık. gereksiz biri yani ayrıca hurufidir. zaten islam ne çektiyse şu tasavvufçu takımından çekti.
Zat-ı Hak'ta mahrem-i irfan olan anlar bizi,
ilm-i sırda bahri bipayan olan anlar bizi.
Bu fena gülzarına bülbül olanlar anlamaz,
Vech-i baki hüsnüne hayran olan anlar bizi.
Dünye-vü-ukbayı tamir eylemekten vaz geçmişiz,
Her taraftan yıkılıp viran olan anlar bizi.
Biz şol abdalız, bıraktık eğnimizden şalımız
Varlığı ndan soyunup uryan olan anlar bizi.
Kahr-u lutfu şey-i vahid bilmeyen çekti azap,
Ol azaptan kurtulup Sultan olan anlar bizi.
Zahide ayık dururken anlamazsın sen bizi,
Cür'ayı safi içip mestan olan anlar bizi.
Arifin her bir sözünü duymaya insan gerek
Bu cihanda sanmaki hayvan olan anlar bizi.
Ey Niyazi katremiz deryaya saldık biz bugün,
Katre nice anlasın umman olan anlar bizi.
ilm-i sırda bahri bipayan olan anlar bizi.
Bu fena gülzarına bülbül olanlar anlamaz,
Vech-i baki hüsnüne hayran olan anlar bizi.
Dünye-vü-ukbayı tamir eylemekten vaz geçmişiz,
Her taraftan yıkılıp viran olan anlar bizi.
Biz şol abdalız, bıraktık eğnimizden şalımız
Varlığı ndan soyunup uryan olan anlar bizi.
Kahr-u lutfu şey-i vahid bilmeyen çekti azap,
Ol azaptan kurtulup Sultan olan anlar bizi.
Zahide ayık dururken anlamazsın sen bizi,
Cür'ayı safi içip mestan olan anlar bizi.
Arifin her bir sözünü duymaya insan gerek
Bu cihanda sanmaki hayvan olan anlar bizi.
Ey Niyazi katremiz deryaya saldık biz bugün,
Katre nice anlasın umman olan anlar bizi.
(bkz: mehmet şemsettin)
bilhassa tefsir, hadis, fıkıh ve tasavvuf alanlarında sesini duyurmuştur.
1638'de memleketinden ayrılarak diyarbakır, mardin, bağdat ve kerbela'ya gitmiştir. daha sonra mısır'a gidip orada öğrenim görmüştür. lımni adasında öldüğü bilinir.
divan-ı ilahiyat, aruz ve hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini topladığı yapıttır.
bilhassa tefsir, hadis, fıkıh ve tasavvuf alanlarında sesini duyurmuştur.
1638'de memleketinden ayrılarak diyarbakır, mardin, bağdat ve kerbela'ya gitmiştir. daha sonra mısır'a gidip orada öğrenim görmüştür. lımni adasında öldüğü bilinir.
divan-ı ilahiyat, aruz ve hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini topladığı yapıttır.
tasavvuf şairi.. "mısri" künyesi mısır'da tahsil yaptığı için verilmiş, uzun yıllar Bursa'da yaşamıştır.. Mısri divanı isimli bir divanı vardır..
Şu ifadelere günümüz şairleri ne duygu olarak, ne ifade olarak yaklaşamıyorlar..
http://www.youtube.com/watch?v=xwlSeDVeyXUnull
--spoiler--
Nefsini terk etmeden Rabbini arzularsın,
Hayvanı sen geçmeden, insanı arzularsın.
Men arefe nefsehü, fakat arefe rabbeh,
Kendini sen bilmedin, Sübhanı arzularsın.
Sen bu evin kapısını, henüz bulup açmadın,
Maşuka kavuşacak, zamanı arzularsın.
Dışarı üfürmekle yakılır mı bu ocak,
Gönlün Hakka vermeden, ihsanı arzularsın.
Dağlar gibi kuşatmış, tenbellik kardeş seni,
Günahını bilmeden, gufranı arzularsın.
Konuk için evin yok, hiç hazırlığın da yok,
Issız dağın başında mihmanı arzularsın.
Bostanı bağı gezdim, meyvesin bulamadım,
Sen öğüt ağacından rummanı arzularsın.
Gece sayıklar gibi anlaşılmaz söz ile,
Sen de mi ey Niyazi, irfanı arzularsın.
Camı temizlemeden, aynayı arzularsın,
Zünnarı kesmeden, imanı arzularsın.
Küçük çocuklar gibi binersin ağaç ata,
Tecrüben yok, topun yok, meydanı arzularsın.
Karıncalar gibi sen, ufak ufak yürürsün,
Meleklerden ileri safranı arzularsın.
Topuğuna çıkmadan suyu deniz sanırsın,
Sen dereyi geçmeden ummanı arzularsın.
Haydi Niyazi yürü, atma okun ileri,
Derdiyle kul olmadan sultanı arzularsın.
--spoiler--
Şu ifadelere günümüz şairleri ne duygu olarak, ne ifade olarak yaklaşamıyorlar..
http://www.youtube.com/watch?v=xwlSeDVeyXUnull
--spoiler--
Nefsini terk etmeden Rabbini arzularsın,
Hayvanı sen geçmeden, insanı arzularsın.
Men arefe nefsehü, fakat arefe rabbeh,
Kendini sen bilmedin, Sübhanı arzularsın.
Sen bu evin kapısını, henüz bulup açmadın,
Maşuka kavuşacak, zamanı arzularsın.
Dışarı üfürmekle yakılır mı bu ocak,
Gönlün Hakka vermeden, ihsanı arzularsın.
Dağlar gibi kuşatmış, tenbellik kardeş seni,
Günahını bilmeden, gufranı arzularsın.
Konuk için evin yok, hiç hazırlığın da yok,
Issız dağın başında mihmanı arzularsın.
Bostanı bağı gezdim, meyvesin bulamadım,
Sen öğüt ağacından rummanı arzularsın.
Gece sayıklar gibi anlaşılmaz söz ile,
Sen de mi ey Niyazi, irfanı arzularsın.
Camı temizlemeden, aynayı arzularsın,
Zünnarı kesmeden, imanı arzularsın.
Küçük çocuklar gibi binersin ağaç ata,
Tecrüben yok, topun yok, meydanı arzularsın.
Karıncalar gibi sen, ufak ufak yürürsün,
Meleklerden ileri safranı arzularsın.
Topuğuna çıkmadan suyu deniz sanırsın,
Sen dereyi geçmeden ummanı arzularsın.
Haydi Niyazi yürü, atma okun ileri,
Derdiyle kul olmadan sultanı arzularsın.
--spoiler--
bizi anlayan isimli derinlikli şiirin şairidir. Kova burcudur, derindir.
divan edebiyatı şairlerinden olmasına rağmen konu olarak tekke edebiyatı anlayışına yakın eserler veren şair. ayrıca malatyalıdır.
[http://www.youtube.com/watch?v=a4ueN9IobmQ +]
Çün sana gönlüm mübtelâ düştü
Derd ü gam bana âşinâ düştü
Zühd ü takvâya yâr idim evvel
Aşk ile benden hep cüdâ düştü
Çün sana gönlüm mübtelâ düştü
Derd ü gam bana âşinâ düştü
Zühd ü takvâya yâr idim evvel
Aşk ile benden hep cüdâ düştü
malatya'da, çevre yolu üzerindeki bir caminin adı.
asıl adı mehmet'dir. Niyazi-i mısri ise mahlasıdır. tahsilini mısır'da yaptığından dolayı bu mahlayı almıştır. 1617 yılında Malatya'da işpozi'de(günümüzdeki adıyla Soğanlı)doğdu.Babası Nakşibendi tarikatının mensubu olsa da, o Halveti tarikatı şeyhi Malatyalı Hüseyin Efendi'ye bağlandı. Niyazi-i Mısri arapçasını geliştirmek ve sufilerle görüşmek üzere Bağdat'dan başlayarak arap yarımadasını dolaştı. Mısır'a gitti. Dört yıllık bir eğitimin ardından Anadolu'ya döndü. Önce istanbul'a geldi. Niyazii istanbul'daki bir Bektaşi tekkesinin başına geçince, `Sabetay Sevi'nin onu sık sık ziyaret ettiği ve buradaki ayinlere katıldığı biliniyor. sonra,çok ilgi gördüğü, Bursa, Uşak ve Kütahya'da bulundu. Vaazları nedeniyle (Mehdi olduğunu iddia ediyordu) Edirne ve Limni'ye sürgüne gönderildi. 1694'te Limni'de vefat etti.
(kyn:Türkiye Sabetaycılığı,Evet ben selanikliyim, Ilgaz Zorlu-1999)
(kyn:Türkiye Sabetaycılığı,Evet ben selanikliyim, Ilgaz Zorlu-1999)
17. yüzyıl şairlerindendir.
hoca ahmet yesevi ile başlayan tasavvuf şiiri geleneğini yaşadığı yüzyılda sürdürmüş, yunus emre hayranı bir şairdir.
hoca ahmet yesevi ile başlayan tasavvuf şiiri geleneğini yaşadığı yüzyılda sürdürmüş, yunus emre hayranı bir şairdir.
Can yine bülbül oldu har açılıp gül oldu
medet medet medet har açılıp gül oldu
Göz kulak oldu her yer
Her ne ki var olundu
Gönül o bahre daldı dilim tutuldu kaldı
Girdim Anın zikrine azalarım dil oldu
Ferhat bugün ben oldum varlık dağını deldim
Şirinime varmaya her canibim yol oldu
Geç ak ile karadan halkı bırak aradan
Niyazi dön buradan durma sana gel oldu
dizelerinin sahibidir.
medet medet medet har açılıp gül oldu
Göz kulak oldu her yer
Her ne ki var olundu
Gönül o bahre daldı dilim tutuldu kaldı
Girdim Anın zikrine azalarım dil oldu
Ferhat bugün ben oldum varlık dağını deldim
Şirinime varmaya her canibim yol oldu
Geç ak ile karadan halkı bırak aradan
Niyazi dön buradan durma sana gel oldu
dizelerinin sahibidir.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar