bugün

başrolde forest whitaker in oynadıığı 1999 yapımı bir jim jarmush filmi...

dead man den sonra benzer temaları farklı bir boyuta taşıması insana keyif veriyor, dead man in ikilemesi gibi sanki, esas adamı sağlam seçmiş, senaryo sağlam, müzikler sağlam, izleyenin üzerinde bıraktığı etki sağlam, tıpkı dead man deki gibi;

hiç...

--spoiler--
Vücutlarımıza bir hiçliğin içinde hayat verilmiştir.

Hiç bir şeyin olmadığı yerde varolmak şu cümlenin anlamıdır;
"biçim boşluktur"

Hiçlikten sağlanan şeylerin anlamı, şu cümlenin anlamıdır;
"Boşluk biçimdir."

Bu ikisinin, iki farklı şey olduğunu düşünmemek gerekir.
--spoiler--

yine -sürekli tekrarlıyorum tıpkı dead man deki gibi- insanoğlunun doğayı ve kendilerinden olmayan insanları nasıl yokettiğine değinmiş, siyah ayıları -zaten nesilleri tükeniyor diye- vuran kaçak avcıların ghost dog tarafından öldürülmesi, ve -evet en çok keyif aldığım ve etkilendiğim sahne, dead man deki nobody adlı kızılderilinin * yine-sürekli tekrarlıyorum- bu filmde uzun saçlarının arkasında kalan gözlerini kısarak, güvercini durduk yere öldüren adama;" stupid fuckin white man" demesi...

film "episode" lardan oluşuyor, ghost dog bir zamanlar hayatını kurtaran bir italyan mafyasına kendini adıyor ve onun "takipçisi" olmaya karar veriyor; kendine yol göstermesi için bir samurai kitabı okuyor -ve episode ler işte bu kitaptaki paragraflardan alıntılar ile ayrılıyor birbirinden- ve savaş sanatlarında kendisini eğiterek profesyonel bir kiralık katile dönüşüyor... adını profesyonelliğinden alıyor, kimse nerede yaşadığını bilmiyor, arkasında hiç bir iz bırakmıyor, kendisine ait bir arabası bile olmadan -gözüne kestirdiği arabaları yine ustalıkla çalarak oradan oraya geziniyor ve varoş mahallelerden birinde, bir binanın çaatısında postacı güvercinlerle birlikte yaşıyor...

ve ortaya eski japon klanlarının savaşlarına benzer bir hikaye çıkıyor...

--spoiler--
Şimdiki zamanın tek amacının dışında kesinlikle bir şey yoktur.
Bir insanın bütün hayatı, anın, anları takip etmesinden ibarettir.
Eğer şimdiki zamanı tamamen anlayabilmişse,
yapacak başka hiçbir şey,
altında aranacak başka hiçbir neden yoktur.
--spoiler--

bir şey daha; filmdeki herkes -nedense- sürekli çizgi film izliyor ve o anki sahneyle alakalı çizgi fimler izliyorlar...

--spoiler--
assassinler kusursuz...
--spoiler--

bu iki filmle jim jarmush un şair ruhlu bir sanatçıı olduğunu görüyoruz; müzikler, hikayeler, şiirler ve sinema...

sanat adına daha ne katılabilir bir filme? pitoresk bir tablo mu? o da var... izleyin...
müziklerinin rza nın yaptığı, jim jarmush un en etkileyici filmi...
yavaş ilerleyişi kesinlikle rahatsız etmeyen, karakteristik bir jarmush filmi. yavaşlık ve aksiyon içeriği, tetikçilik ve hayvan dostluğu, mafya ama çizgi film sever gibi tezatlarla bezeli başarılı bir hikaye. filmin kaliteli müzikleri de ayrı bir artı.
bizim ghost dog, whitaker, vantage point'tekine nazaran oldukça genç lakin bir o kadar etine dolgun, en az o kadar hayko cepkin gözlü.