bugün
- abber'ın ruh hastası olması11
- yazarların başarılı olduğu dersler11
- kürt kızlarının namuslu olduğu gerçeği16
- herkes fakirse neden avmler dolu12
- kendini hunharca teşhir eden liberal türk kızları15
- diamond tema11
- çinliler her şeyi üretebiliyor türklerin neyi var12
- buralarda dinsiz denen bir tarzan varmış14
- memati192310
- sevgiliyle aynı evde yaşamak8
- ismeti yazar yapan moderatör13
- anın görüntüsü16
- memati1923'ün gelişiyle başlayan süreç13
- gideon reid morgan jj45
- babalar günü15
- özge özacar'ın memeleri13
- kaka'nın eşinin boşanma gerekçesi8
- hoşlanılan kıza bayramda mesaj atmak11
- kurban eti dağıtmak mecburi mi10
- yatakta fırtına gibi esen erkek12
- inciden yazar nakli13
- güzel kadınların problemli olması19
- diyanetin türkleri araplara şikayet etmesi12
- yazın göt boyunda şort giyen kızlar9
- dünyanın en güzel kızlarının olduğu ülkeler9
- özgür özel11
- ups boobss nickli yazar29
- yazarlarin orgazm olurken kurduklari cumleler11
- 15 haziran 2024 macaristan isviçre maçı9
- kitap okuyan erkek11
- erkeklerin hiç iltifat almaması13
- 14 haziran 2024 almanya iskoçya maçı19
- 5 milyon tl verseler fatih ürekle sevişir misiniz17
- erkekte en seksi göz rengi hangisidir sorunsalı15
- moda iskelesi8
- yurtdışı çıkış harcı8
- iğneye iplik geçiremeyenlerin ioçk'yı eleştirmesi11
- insan olmaya ceyrek kala13
- hasan can kaya13
- kitapçıya gidip dakikalarca vakit geçiren dallama9
- turk kizlarinin rus kizlardan daha guzel olmasi15
- kızlar kilolu erkeklerle seksten zevk alırmı30
- istanbul da yaşayan yazarlara soru10
- bazen ekmek arası salça yiyorum9
- hasan can kaya'nın gözaltına alınması9
- epeydir sozluge fotomu atmamis olmam9
- tüm sözlük kölemdir12
rodin'in 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü'' dür.
hikayesi şöyledir:
1880 yılında rodin, henüz proje aşamasındaki bir süsleme sanatları müzesi için, dante'nin ilahi komedya'sindan esinlenen kabartmalarla bezenecek bir sipariş aldı. konuyu büyük olasılıkla rodin önermiş ve gelen her yeni siparişe duyduğu coşkuyla hemen, beş metreyi aşkın bir kapının yapım çalışmalarına girişmişti.
başlangıçta floransa'daki cennetin kapısı 'na benzer bölmeli kanatlar düşündü; ama daha sonra bölmeleri ortadan kaldırdı. konu olarak dante'nin eserinin en karanlık bölümü olan cehennem'i seçti. bir tanığa göre: ''her an doğaçtan küçük bir figür yaratıyor, bunlarla bir duygu, bir düşünce ya da bir biçimin ifadesini hızla heykele dönüştürüyor, onu alıp kapıdaki öbür figürlerin arasına koyuyor, daha sonra yerini değiştiriyor ve gerek görürse, parçalarını başka araştırmalarda kullanmak üzere kırıyordu.'' böylece tekrar tekrar değişen yapıt, bri tür dooğaçlama yöntemiyle gelişti. onun için tasarlanıp daha sonra bağımsız bir heykele dönüşen düşünen adam, öpüşme, ugolino ve çocukları gibi birçok ünlü heykelin de doğumuna yol açtı.
kapı'nın siparişini aldıktan bir süre sonra, 1882'de yaşamının en büyük aşklarından biri olacak olan camilla claudel 'le tanıştı rodin. ünlü şair paul claudel'in kızkardeşi olan camille, rodin'le tanıştığında on sekiz, heykeltraşsa kırk iki yaşındaydı. genç kadın, rodin'in önce öğrencisi, sonra modeli, sonra da esin kaynağı ve sevgilisi oldu. yaklaşık on iki yıl sürecek bu ateşli ilişki, 1894'te sonuçlanacak, bu tarihten sonra rodin'in etkisinden kurtularak kendine özgü yapıtlar üretmeyi sürdürecek olan camille, ailesinden de kopması sonucunda yavaş yavaş deliliğe doğru kayacak ve 1913 yılında kapatıldığı akıl hastanesinde otuz yıl kaldıktan sonra, 1943 yılında ölecektir.
yeniden 1880'lere dönersek, araya giren yeni siparişlerin bir süre sonra rodin'i kapı'dan uzaklaştırdığını görürüz. yapıta ancak yüzyıl sonunda yeniden dönebilmiş ve onu ilk kez 1900'de sergilemişti. ama bu arada, tüm çıkıntılı parçalarını söktürerek neredeyse tüm figürlerinden arındırmıştı onu. bir tür ''sadeleştirme'' ve mimarinin saflığına dönüş işlemiydi bu ve yapıtın önceki halini bilenleri çok şaşırtmıştı. sergiden sonra kapı atölyeye geri döndü; rodin'in ölümüne kadar, geçirdiği bazı değişikliklere karşın bu ''boşaltılmış'' halinde kaldı. bugün tanıdığımız biçimine de ancak 1917 yılında, sökülen parçaların, rodin'in isteği doğrultusunda yeniden yerlerine takılmasıyla ulaştı.
rodin'in aldığı ilk büyük sipariş olan ve hiçbir zaman bitiremediği cehennemin kapısı, sanatçının tüm yaşamının bir özeti gibidir. yaşamı boyunca ona eşlik etmiş, sayısız yapıtının üretimine yol açmış ve camilla mauclair'in ünlü tanımıyla, 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü' olmuştur rodin'in.*
sanatsevere özel not: rodin istanbul'da sergisine; cehennemin kapısı aynı boyutlarda bez üzerine resmiyle katılmıştı. ancak kapı'nın en ünlü eserlerinden, düşünen adam (le penseur) ve öpüşme(le baiser) eserlerini karşısında bulan bünye cehennemin kapısı'nın büyüsüne o anda kapılmıştır.
hikayesi şöyledir:
1880 yılında rodin, henüz proje aşamasındaki bir süsleme sanatları müzesi için, dante'nin ilahi komedya'sindan esinlenen kabartmalarla bezenecek bir sipariş aldı. konuyu büyük olasılıkla rodin önermiş ve gelen her yeni siparişe duyduğu coşkuyla hemen, beş metreyi aşkın bir kapının yapım çalışmalarına girişmişti.
başlangıçta floransa'daki cennetin kapısı 'na benzer bölmeli kanatlar düşündü; ama daha sonra bölmeleri ortadan kaldırdı. konu olarak dante'nin eserinin en karanlık bölümü olan cehennem'i seçti. bir tanığa göre: ''her an doğaçtan küçük bir figür yaratıyor, bunlarla bir duygu, bir düşünce ya da bir biçimin ifadesini hızla heykele dönüştürüyor, onu alıp kapıdaki öbür figürlerin arasına koyuyor, daha sonra yerini değiştiriyor ve gerek görürse, parçalarını başka araştırmalarda kullanmak üzere kırıyordu.'' böylece tekrar tekrar değişen yapıt, bri tür dooğaçlama yöntemiyle gelişti. onun için tasarlanıp daha sonra bağımsız bir heykele dönüşen düşünen adam, öpüşme, ugolino ve çocukları gibi birçok ünlü heykelin de doğumuna yol açtı.
kapı'nın siparişini aldıktan bir süre sonra, 1882'de yaşamının en büyük aşklarından biri olacak olan camilla claudel 'le tanıştı rodin. ünlü şair paul claudel'in kızkardeşi olan camille, rodin'le tanıştığında on sekiz, heykeltraşsa kırk iki yaşındaydı. genç kadın, rodin'in önce öğrencisi, sonra modeli, sonra da esin kaynağı ve sevgilisi oldu. yaklaşık on iki yıl sürecek bu ateşli ilişki, 1894'te sonuçlanacak, bu tarihten sonra rodin'in etkisinden kurtularak kendine özgü yapıtlar üretmeyi sürdürecek olan camille, ailesinden de kopması sonucunda yavaş yavaş deliliğe doğru kayacak ve 1913 yılında kapatıldığı akıl hastanesinde otuz yıl kaldıktan sonra, 1943 yılında ölecektir.
yeniden 1880'lere dönersek, araya giren yeni siparişlerin bir süre sonra rodin'i kapı'dan uzaklaştırdığını görürüz. yapıta ancak yüzyıl sonunda yeniden dönebilmiş ve onu ilk kez 1900'de sergilemişti. ama bu arada, tüm çıkıntılı parçalarını söktürerek neredeyse tüm figürlerinden arındırmıştı onu. bir tür ''sadeleştirme'' ve mimarinin saflığına dönüş işlemiydi bu ve yapıtın önceki halini bilenleri çok şaşırtmıştı. sergiden sonra kapı atölyeye geri döndü; rodin'in ölümüne kadar, geçirdiği bazı değişikliklere karşın bu ''boşaltılmış'' halinde kaldı. bugün tanıdığımız biçimine de ancak 1917 yılında, sökülen parçaların, rodin'in isteği doğrultusunda yeniden yerlerine takılmasıyla ulaştı.
rodin'in aldığı ilk büyük sipariş olan ve hiçbir zaman bitiremediği cehennemin kapısı, sanatçının tüm yaşamının bir özeti gibidir. yaşamı boyunca ona eşlik etmiş, sayısız yapıtının üretimine yol açmış ve camilla mauclair'in ünlü tanımıyla, 'yaşamının heykelleştirilmiş günlüğü' olmuştur rodin'in.*
sanatsevere özel not: rodin istanbul'da sergisine; cehennemin kapısı aynı boyutlarda bez üzerine resmiyle katılmıştı. ancak kapı'nın en ünlü eserlerinden, düşünen adam (le penseur) ve öpüşme(le baiser) eserlerini karşısında bulan bünye cehennemin kapısı'nın büyüsüne o anda kapılmıştır.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar