bugün
- 26 nisan 2024 adana demirspor galatasaray maçı38
- anın görüntüsü19
- türkiyede çok abartılan arabalar18
- nickini google da aratınca çıkan ilk görsel13
- avrupanın yarrağı yemesi yakındır20
- nervio'nun ellerinde cenneti koklamak9
- cumaya gidenlerin çok azalması13
- antalya'ya abartılmış şehir diyen göt10
- uzağı göremeyen insan10
- istanbul suriyenin başkentidir9
- pahalılıktan dolayı suriyeye dönen kadın8
- almanya8
- millet açsa neden kafeler tıklım tıklım11
- boşuna yaşıyorum hissi19
- icardi1905 silik olsun kampanyası38
- kekeme olan biri doktor olurmu8
- azerileri çok seviyorum ne yapmalıyım13
- genç kızlıktan teyzeliğe geçiş13
- yakışıklı erkeği çirkin gösterecek şeyler9
- sözlük kızlarının don renkleri20
- kanınıza rengini verir misiniz15
- aristoteles'in orta yolu10
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz12
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri15
- patiswiss14
- integralin müfredettan kaldırılması12
- bir sözlük kızı ile yakınlaşmak16
- manyak olmaya karar verdim silik olsun kampanyası14
- ak partiliyi çok fena döven chp belediye başkanı18
- bik bik moderatör olsun15
- 22 şubat 2024 sparta prag galatasaray maçı14
- birini donuzlayarak ceza vermek9
- kalbin sadece bir kişiyi seveceği saçmalığı10
- arkadaşlar biri var18
- karınıza range rover alır mısınız25
- kent lokantası niye bedava değil demek22
- evlilik17
- ali erbaş9
- escort fiyatlarının güncellenmesi12
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi11
- modern kadinin ucuz ve kolay ulasilabilir olmasi17
- nervio'ya aşık olmak10
- balayını italyada yapmak isteyen nişanlı14
- futbolcu ismiyle nick almak14
- chp'li o tekin'in öcalan'ın fotosu ile pozu19
- demet akalın'ın zeka seviyesi12
- gina carano9
- icardi19059
- türkiye işçi partisi9
- ellerim bos gonlum hos9
Alıntı
Ayetlerdeki hesap hatasını gün yüzüne çıkartan ilk fiilî durum ikinci halife Ömerin hilafeti döneminde vukû bulmuş. Ölen bir müslümanın malının varislere devlet eliyle bölüştürülmesi gerekmiş. Fakat ayetlerdeki belirlenen oranları vermeye çalışınca, (yukardaki örnekte olduğu gibi) pay paydadan büyük çıktığından bu mümkün olmamış. Ömer de durumu bir takım önde gelen sahabeyle istişare ettikten sonra şöyle bir çözüm yoluna gitmiş: Oranlardaki paydayı yükselterek paya eşitlemiş, yani hak sahibi mirasçılara ayetteki açık hükme göre verilmesi gereken oranları malın yeteceği şekilde eksiltmiş. Sahabelerden ibn Abbas ise bu uygulamaya itiraz edenlerden olmuş.
bkz.
el-Mavsili, el-ihtiyar, çeviren: Mehmet Keskin, Ümit Yayınları, Feraiz Bölümü, Avl Başlığı
Camisab Özbek, Dört Mezhebe Göre islam Fıkhı, Ravza Yayınları, 4. Cilt, 69. Bölüm: Feraiz.
ilk olarak Halife Ömer;in uyguladığı ve hanefi, şafii, maliki ve hanbeli mezbelerince (yani Ehl-i Sünnetin dört mezhebince de) kabul gören bu yöntemi yukardaki örneklere uygulayalım.
Örnek 1: Durum şöyleydi:
üç kız çocuğuna (toplam): 2/3 = 16/24
anneye: 1/6 = 4/24
babaya: 1/6 = 4/24
karısına: 1/8 = 3/24
toplam: 27/24
Ehl-i Sünnetin yöntemine göre bu durumda eksik kalan payda, çoğaltılarak paya eşitleniliyor (Bu yüzden bu işleme avliyedenmiş. avl, yükseltme, çoğaltma anlamına geliyor.) Yani 24 sayısı, 27ye dönüştürülüyor ve taksim 27 paydası üzerinden yapılıyor:
üç kız çocuğuna (toplam): 2/3 = 16/24 => 16/27
anneye: 1/6 = 4/24 => 4/27
babaya: 1/6 = 4/24 => 4/27
karısına: 1/8 = 3/24 => 3/27
toplam: 27/24 => 27/27
Böylece ayetteki açık hükme göre verilmesi gereken oranlar bütün mirasçılar için düşürülmüş oluyor. Yani yukardaki durumda meselâ anne 1/6 = 4/24 alması gerekirken, sadece 4/27 alıyor.
Örnek 2:
anneye: 1/3=2/6 => 2/8
kocaya: 1/2=3/6 => 3/8
öz kız kardeşe: 1/2=3/6 => 3/8
toplam: 8/6 => 8/8
Burda da aynen birinci örnekte olduğu gibi eksik kalan payda 6 yükseltilerek paya tamamlanmış ve bütün mirasçıların oranı düşürülmüş oldu. Örneğin anneye ayette üçte bir yazmasına rağmen, sekizde iki, yani dörtte bir kaldı.
`
alıntı`
Nisa sûresi 11 nci ve 12 nci ayette il ilgili olarak belirtilen Hz.ömer in avliye yöntemi hakkında açıklama bu şekilde bulunmaktadır.
Ayetlerdeki hesap hatasını gün yüzüne çıkartan ilk fiilî durum ikinci halife Ömerin hilafeti döneminde vukû bulmuş. Ölen bir müslümanın malının varislere devlet eliyle bölüştürülmesi gerekmiş. Fakat ayetlerdeki belirlenen oranları vermeye çalışınca, (yukardaki örnekte olduğu gibi) pay paydadan büyük çıktığından bu mümkün olmamış. Ömer de durumu bir takım önde gelen sahabeyle istişare ettikten sonra şöyle bir çözüm yoluna gitmiş: Oranlardaki paydayı yükselterek paya eşitlemiş, yani hak sahibi mirasçılara ayetteki açık hükme göre verilmesi gereken oranları malın yeteceği şekilde eksiltmiş. Sahabelerden ibn Abbas ise bu uygulamaya itiraz edenlerden olmuş.
bkz.
el-Mavsili, el-ihtiyar, çeviren: Mehmet Keskin, Ümit Yayınları, Feraiz Bölümü, Avl Başlığı
Camisab Özbek, Dört Mezhebe Göre islam Fıkhı, Ravza Yayınları, 4. Cilt, 69. Bölüm: Feraiz.
ilk olarak Halife Ömer;in uyguladığı ve hanefi, şafii, maliki ve hanbeli mezbelerince (yani Ehl-i Sünnetin dört mezhebince de) kabul gören bu yöntemi yukardaki örneklere uygulayalım.
Örnek 1: Durum şöyleydi:
üç kız çocuğuna (toplam): 2/3 = 16/24
anneye: 1/6 = 4/24
babaya: 1/6 = 4/24
karısına: 1/8 = 3/24
toplam: 27/24
Ehl-i Sünnetin yöntemine göre bu durumda eksik kalan payda, çoğaltılarak paya eşitleniliyor (Bu yüzden bu işleme avliyedenmiş. avl, yükseltme, çoğaltma anlamına geliyor.) Yani 24 sayısı, 27ye dönüştürülüyor ve taksim 27 paydası üzerinden yapılıyor:
üç kız çocuğuna (toplam): 2/3 = 16/24 => 16/27
anneye: 1/6 = 4/24 => 4/27
babaya: 1/6 = 4/24 => 4/27
karısına: 1/8 = 3/24 => 3/27
toplam: 27/24 => 27/27
Böylece ayetteki açık hükme göre verilmesi gereken oranlar bütün mirasçılar için düşürülmüş oluyor. Yani yukardaki durumda meselâ anne 1/6 = 4/24 alması gerekirken, sadece 4/27 alıyor.
Örnek 2:
anneye: 1/3=2/6 => 2/8
kocaya: 1/2=3/6 => 3/8
öz kız kardeşe: 1/2=3/6 => 3/8
toplam: 8/6 => 8/8
Burda da aynen birinci örnekte olduğu gibi eksik kalan payda 6 yükseltilerek paya tamamlanmış ve bütün mirasçıların oranı düşürülmüş oldu. Örneğin anneye ayette üçte bir yazmasına rağmen, sekizde iki, yani dörtte bir kaldı.
`
alıntı`
Nisa sûresi 11 nci ve 12 nci ayette il ilgili olarak belirtilen Hz.ömer in avliye yöntemi hakkında açıklama bu şekilde bulunmaktadır.
avliye işlemindeki "burası 24 olursa bazı varisler pay alamaz, o yüzden bu 24'ü 27'i yapmak lazım" dönüştürmesi neye dayanılarak yapılmıştır, samimi olarak öğrenmek istiyorum. hiçbir şekilde saldırgan bir üslup içerisinde de değilim. bu, "24 olmadı 27'ye yükseltelim"'in dayanağı neresidir? kur'anı kerim mi? eğer öyleyse hangi ayeti böyle bir dönüşüme cevaz veriyor? ya da peygamberin uygulamaları mı? hz.ömer avliyeyi uygulamadan önce paylaşım nasıl yapılıyordu? çünkü bu yükseltme ile mirasçıların mirastan alacakları pay düşürülüyor, ne hakla?
özelden de ulaşabilirsiniz.
özelden de ulaşabilirsiniz.
akp' nin yeniden kazanacağı seçimden sonra, yeni dönemde doğacak her iki çocuktan birine konacak isim olması muhtemeldir.
kelimenin alaysılama anlamı da aşağıda belirtilmiştir.
--spoiler--
Sözlükte "haktan ayrılmak, zulmetmek; yükselmek ve çoğalmak" anlamlarına gelen avl kökünden gelen avliye, fıkıh terimi olarak, bir mirasın taksiminde, belirli hisse sahiplerinin (eshab-ı ferâiz) terekeden alacakları payların toplamının ortak paydadan fazla çıkması halinde, payların toplamından elde edilen sayının ortak payda kabul edilerek mirasçıların hisselerinin belirlenmesine denir. (i.P.)
http://www.diyanet.gov.tr...BilgilerDetay.aspx?ID=866
--spoiler--
kelimenin alaysılama anlamı da aşağıda belirtilmiştir.
--spoiler--
Sözlükte "haktan ayrılmak, zulmetmek; yükselmek ve çoğalmak" anlamlarına gelen avl kökünden gelen avliye, fıkıh terimi olarak, bir mirasın taksiminde, belirli hisse sahiplerinin (eshab-ı ferâiz) terekeden alacakları payların toplamının ortak paydadan fazla çıkması halinde, payların toplamından elde edilen sayının ortak payda kabul edilerek mirasçıların hisselerinin belirlenmesine denir. (i.P.)
http://www.diyanet.gov.tr...BilgilerDetay.aspx?ID=866
--spoiler--
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar