bugün
- yazarlardan akıl almak19
- anın görüntüsü11
- jose mourinho28
- fenerbahçe9
- islamcıların saç ile alıp veremediği nedir11
- gideon reid morgan jj34
- kürt milliyetçiliğinin çok komik olması9
- siradansiradisibiri8
- kuresele yavsayan gotler tam liste24
- sözlük erkeklerinin fotoğraf atmaması18
- meral akşener11
- küresel ısınmanın erkek kökünü kurutacak olması11
- rte türkiyenin geleceğinin garantisidir16
- galatasaray'ın ünlü bir hakemle anlaşması15
- türk kızlarının türk erkeklerinden nefret etmesi8
- yeşil pasaportlu koca arayan hanım abla13
- 4 israilli rehine için 274 filistinli ölmesi10
- arkadaşlar sizce bu bana yakışır mı10
- beyler moralim bozuk yardımcı olur musunuz9
- türbanlı bacımızın milletin ortasında öpüşmesi22
- bizi tanrı değil bilim kurtaracak23
- aydinoglu bombala22
- bik bik kiraz yerken siz fakirler ne yapıyorsunuz15
- erkeklerin çoğunun yalnız olması11
- bir kızın sizi sevip sevmediğini anlama yöntemleri9
- tebliğcilerin insanların giyimine karışması15
- üstteki yazar sevdiği ve sevmediği iki şey11
- allah'ı seven insan9
- vatanınızın kıymetini bilen diyen gurbetçi16
- ramazanda anne sütü içmeyen oruçlu bebek12
- atatürk'ün yabancılarla evliliği desteklememesi14
- tehlike içermeyen köpeği götüreni durdurmak15
- ellerim bos gonlum hos10
- ağzı göt gibi kokan erkek8
- 3 çarpı 3 çarpı 38
- lise mezuniyet törenleri11
- hapistekiler birbirine mi basıyor sorunsalı8
- sözlük bir tımarhane olsa doktoru kim olurdu12
- sokak köpekleri11
- magnum un 2 tl olduğu yıllar10
- erkekleri aşağılayan kadın9
- ali koç12
- sözlükten hatun kaldırmak24
- amerikan film klişeleri9
- magicovento14
- kuduz karantinası olan bölgeden 35 köpek almak13
- çağırılan yere gitmemek için bulunan bahaneler17
- en sevmediğiniz sözlük yazarları16
- herkesle iyi geçinmek13
- uzay pornosunun adı ne olmalı17
--spoiler--
bilimi bilmeyen cahiller için "aman allahım öleceğiz!" diye karşılanan ihtimaldir. öncelikle bilim hesap yapmaz, deney yapar. deney sonucunda olasılıkları ortaya koymaz, kesin hüküm verir. deney başarısızsa olasılıklar devreye girer. bilim kesin hükmü deneylerle ispatladıktan sonra verir, kahinler gibi götten sallayarak değil. bilimi ciddiye almamak tabi ki insana kalmıştır. mesela size iğne yapması gereken doktorunuzu "ben seni ciddiye almıyoooom." diyip tersleyebilirsiniz ama gebermeyi göze almanız lazım.
--spoiler--
ahirette falan degil, ama bu dunyada kimlerin aptalligin faturasini odeyeceginin resmidir.
Hesap kitapsiz deney ve olcum yapabilecegini; "deney yapma"yi amacsiz, hesap kitapsiz, plansiz programsiz bahceden armut toplar gibi gelisiguzel yapabilecegini zanneden insanlardan olusan topluluk bilim'in ne oldugunu ya anlamamis, ya da "ben ille hakli cikacagim" zevzekligi ile kasten bilim'i carpitan kisilerdir ve bunlarin bilimin bir sey derken ne demek istedigini anlayabilmeleri, ve dahi tedbir alabilmeleri mumkun degildir.
bilimin "kesin hukum" koydugunu iddia etmek ise, kendi tanri inanci ile bilimi karistiran aymazlarin bas cikmazidir. ayni kisiler elbette bunu soylerken ayni zamanda "bilim hesap yapmaz" diye honkurebiliyorsa, "e be evladim, soyle bakalim o kesin hukumleri koyarken legolardan mi yararlanacak yoksa matematikten mi" diye sorgulanmalari gerekir. bilimin en temel kontrol prensiplerinden biri olan "yanlislanabilirlik" prensibi bir amac icin orada durur: her yeni bilinen ile yeni bir bilinmeyenin kapisi acildigi icin, sonradan ogrenilebilecek yeni bilgi bicimi, eskinin hukmunu yikabilsin, eskinin "kesin hukmu" ariza yapamasin, ayetlesemesin diye.
igne yapip insan yasatan doktorlar kadar, igne yapip insan olduren doktorlar da gezegenimizde ve bilim tarihinde mevcuttur. ancak daha beteri, bilimin temel ilkesi olan suphecilikten habersiz bunyeler "hesabini bilmeyen cavuslar doner bokunu avuclar" derecesinde husrana ugramaya her halukarda mahkumdurlar; bunlari igne de kurtaramaz.
bilim kisisi hesabini yapar ve ortaya koyar. der ki; "bu nufus artisi ile su kullanimi, sehirlesme, ve saire ve saire olursa batariz, bir seyler degismezse dunyanin bu yuku kaldiracak suyu, havasi, kaynagi yoktur".. neye gore soyleyebilir bunu? deney mi yapacak otuz yil, veya kirk yil sonraki henuz yasanmamis olay ustune. "olmayan ile deney yapmak" bilimin kitabinda yazmaz. bilim kisisi, olan ve olmus hadiseleri goz onune alarak tuketimi, uremeyi vs. hesaba katarak bir ihtimal ortaya atar. "kesin hukum" veremez, cunku neler olabilecegini bilmiyor; belki insanlar yeni bir teknoloji bulacak, belki nufus artisi engellenecek, belki belki.
ancak kesin olan bir tek sey varsa, o da bilimin ne oldugunu gercekten idrak etmis insanlarin ve bu insanlardan olusan yapilarin tahmin yapma ve tedbir alma konusunda bilim'in sozluk anlamina bile bakmamis, buna ragmen saga sola tukurukler sacarak "cahiller" diye bagirabilen at gozluklu yaratiklarin ortamlarina gore daha avantajli olduklaridir.
o cavuslar gene boklarini avuclar. kimse bakmiyorsa agizlarina da bir parca atarlar ki "ben bir bok yedim galiba" diye huzunlenebilsinler diye.
bilimi bilmeyen cahiller için "aman allahım öleceğiz!" diye karşılanan ihtimaldir. öncelikle bilim hesap yapmaz, deney yapar. deney sonucunda olasılıkları ortaya koymaz, kesin hüküm verir. deney başarısızsa olasılıklar devreye girer. bilim kesin hükmü deneylerle ispatladıktan sonra verir, kahinler gibi götten sallayarak değil. bilimi ciddiye almamak tabi ki insana kalmıştır. mesela size iğne yapması gereken doktorunuzu "ben seni ciddiye almıyoooom." diyip tersleyebilirsiniz ama gebermeyi göze almanız lazım.
--spoiler--
ahirette falan degil, ama bu dunyada kimlerin aptalligin faturasini odeyeceginin resmidir.
Hesap kitapsiz deney ve olcum yapabilecegini; "deney yapma"yi amacsiz, hesap kitapsiz, plansiz programsiz bahceden armut toplar gibi gelisiguzel yapabilecegini zanneden insanlardan olusan topluluk bilim'in ne oldugunu ya anlamamis, ya da "ben ille hakli cikacagim" zevzekligi ile kasten bilim'i carpitan kisilerdir ve bunlarin bilimin bir sey derken ne demek istedigini anlayabilmeleri, ve dahi tedbir alabilmeleri mumkun degildir.
bilimin "kesin hukum" koydugunu iddia etmek ise, kendi tanri inanci ile bilimi karistiran aymazlarin bas cikmazidir. ayni kisiler elbette bunu soylerken ayni zamanda "bilim hesap yapmaz" diye honkurebiliyorsa, "e be evladim, soyle bakalim o kesin hukumleri koyarken legolardan mi yararlanacak yoksa matematikten mi" diye sorgulanmalari gerekir. bilimin en temel kontrol prensiplerinden biri olan "yanlislanabilirlik" prensibi bir amac icin orada durur: her yeni bilinen ile yeni bir bilinmeyenin kapisi acildigi icin, sonradan ogrenilebilecek yeni bilgi bicimi, eskinin hukmunu yikabilsin, eskinin "kesin hukmu" ariza yapamasin, ayetlesemesin diye.
igne yapip insan yasatan doktorlar kadar, igne yapip insan olduren doktorlar da gezegenimizde ve bilim tarihinde mevcuttur. ancak daha beteri, bilimin temel ilkesi olan suphecilikten habersiz bunyeler "hesabini bilmeyen cavuslar doner bokunu avuclar" derecesinde husrana ugramaya her halukarda mahkumdurlar; bunlari igne de kurtaramaz.
bilim kisisi hesabini yapar ve ortaya koyar. der ki; "bu nufus artisi ile su kullanimi, sehirlesme, ve saire ve saire olursa batariz, bir seyler degismezse dunyanin bu yuku kaldiracak suyu, havasi, kaynagi yoktur".. neye gore soyleyebilir bunu? deney mi yapacak otuz yil, veya kirk yil sonraki henuz yasanmamis olay ustune. "olmayan ile deney yapmak" bilimin kitabinda yazmaz. bilim kisisi, olan ve olmus hadiseleri goz onune alarak tuketimi, uremeyi vs. hesaba katarak bir ihtimal ortaya atar. "kesin hukum" veremez, cunku neler olabilecegini bilmiyor; belki insanlar yeni bir teknoloji bulacak, belki nufus artisi engellenecek, belki belki.
ancak kesin olan bir tek sey varsa, o da bilimin ne oldugunu gercekten idrak etmis insanlarin ve bu insanlardan olusan yapilarin tahmin yapma ve tedbir alma konusunda bilim'in sozluk anlamina bile bakmamis, buna ragmen saga sola tukurukler sacarak "cahiller" diye bagirabilen at gozluklu yaratiklarin ortamlarina gore daha avantajli olduklaridir.
o cavuslar gene boklarini avuclar. kimse bakmiyorsa agizlarina da bir parca atarlar ki "ben bir bok yedim galiba" diye huzunlenebilsinler diye.
güncel Önemli Başlıklar