bugün

tango

Tango hayatin yansimasidir.
Tango kendini tanimanin ve ifade etmenin en guzel yoludur.
Tango kelimelerin bittigi yerde tutkunun, askin, isyanin, huznun, nesenin, iktidar kavgasinin kisaca her turlu duygunun muzik ve pistle bulustugu essiz bir iletisimdir.
Muzigi son derece dokunaklidir. Her insanin biraz yarali oldugu bu dunyada, vuruslariyla, insanin icini paralayan melodisiyle sizi kalbinizde biryerden yakalar, hayal alemlerine surukler.
Arjantin tango Buenos Airesteki genelevlerde dogmustur. iki erkegin kavgasindan turedigi soylenir. Bu soylenti asilsiz da sayilmaz. ilk evresi erkek erkege kavga-dans olan tangonun dogasinda iktidar savasi ve surekli gerilim mevcuttur. kokeninden oturu onceleri kucuk gorulmus ve reddedilmis, sonralari paristen baslayarak her turlu sinifca kabul edilmis ve tum dunyaya yayilmistir.
Turkiyede bu is gercekten hakkiyla yapilmakta, turk insani ruhundaki dramatik ogedenmi, macolugun kulturumuzdeki yerinden mi bilinmez, tangoya ilgi gostermekte ve danscilarin sayisi da hizla artmaktadir.
Sanilanin aksine tango dikey sevisme dansi degildir. tangoyu bu sekilde ozetlemek ruhuna ve geri planda yatan felsefesine haksizlik olur. tango dogal bir danstir. bireylere ozlerini hatirlatir:
Dansi erkek yonetir. her dans bir hikayedir ve bu hikayenin yazari erkektir. dolayisiyla erkege cok fazla is duser. ayni anda muzigi dinlemek, pisti kontrol etmek, partnerini anlamak ve bir sonraki adimi dusunmek gercekten bir hayli guctur (bu nedenle erkeklere anlayisli olunmalidir).
Mesaj unsuru erkegin gogus ve omuz bolgesidir. Kadin, erkegin gogsunu izleyerek mesajlari alir ve bir sonraki harekete yonelir. Erkek her daim soru soran bir centilmen konumundadir. Gogsu ile kadina ilettigi mesaja ya da sordugu soruya kibarca yanit bekler. Dansi erkegin yonetmesi kadini ezik ve silik yapmaz. Aksine kadin, pasif yonetici konumundadir.Verdigi yanitlarla dansi aslinda yoneten kadindir. Mesaji alsa yani soruyu anlasa bile yanit verip vermemekte ozgurdur (bu nedenle kadinlara anlayisli olunmasi ve harekete girmesi icin zorlanmamalari gerekir).
Kadin adimlarini cogunlukla geri atar. Simgesel olarak erkegi pesinden kosturdugu soylenebilir. Her adim guclu, kendinden emin uzun ve kararlidir. naz yaparcasina geri adimlarla erkekten kacarcasina hareket etse de gerektiginde erkege meydan okur. Sert hareketlerle**verilen yanitlar varligini hissettiren ve gerektiginde agirligini koyabilen kadin imgesine isarettir. erkegin yonettigi aslinda kadin degil yalnizca dansin alacagi sekil yada hikayenin bir sonraki paragrafidir. erkek ve kadin arasindaki cekisme, surtusme ve iktidar kavgasi asla son bulmaz.
Tango, latin danslarinin aksine son derece maco ve erkeksi bir danstir. bu nedenle, dansa burun kiviran "aman kivirtmak erkeklige yakisir mi" diye dusunen erkekler neler kacirdiklarini asla bilemezler. tangoda kalca hareketlerine, kivirtip sallamaya yer yoktur. tango agirdir. Tango macodur ancak maco kavrami ilk cagrisimi gibi lahmacun erkekligine isaret etmez. Tangonun dogasindaki guc ve iktidar ama ayni zamanda saygi ve anlayis macolugu ozetlemeye yeter. Tango erkegi gercekten cok degerlidir. ne yaptigini bilen ve iyi dans eden erkek dans camiasinda derhal unlenir ve pekcok kadin kollarina atilmaya hazirdir. Tango erkegi capkindir. Kadina asla "sonsuza kadar seninleyim" mesaji vermez. Ancak "macoluk" tango erkeginin en onemli ozelligidir. Dans eder, dansi yonetir, durusuyla, centilmenligi, saygisiyla ama kacip kurtulmaya izin vermeyen ama "gerekirse vururum yumrugu masaya indiririm", "yakarim dunyayi ama sana egilmem" mesaji veren ama en onemlisi "istedigini karsisindakine zorlayarak degil seve seve" yaptiran erkektir tango erkegi. ve zaten macoluk aslinda budur.
Denge cok onemlidir. Dans sirasinda herkes kendi dengesinden sorumludur. Partnere kendini "tasitmak" yalnizca dans esnasinda degil her turlu iliskide karsi tarafa sikinti veren bir saygisizliktan ibarettir. herkes oncelikle kendisinin ve kendi dengesinin farkinda olmali sonra da partnerinin dengesine saygi gostermelidir.Tangonun bir raconu vardir: dansi yoneten erkek olduguna ve isin zor kismini erkek yaptigina gore hikayenin basrolunu kime verecegine karar verme hakki erkegindir. kadinlarin erkegi dansa kaldirmasi racona aykiri sayilmaz ancak (bence) uygunsuz ve dansin dogasina aykiridir. bayan biriyle konusuyorsa ya da yaninda bir baskasi varsa erkek dans teklifinden once bu kisiden ya ozur dilemeli yada izin istemelidir. erkek nazikce egilerek ve avuc icini uzatarak bayani dansa davet eder. dans teklifini reddetmek kabaliktir. birine bir teklifle gitmek* ve o insanin sahsina, gorunusune yada tango icin konusursak dansina ilgi gosterdigini belli etmek bir erkek icin kolay degildir. dolayisiyla erkegi reddetmek cok gecerli bir neden yoksa yakisiksizdir. en azindan bir yada iki dansi tamamlamak ve ucuncu basladiginda izin isteyip oturmak yeterli bir mesaj olacaktir.
Piste cikildiktan sonra ise, bayanin elini kolunu erkege hooop diye dolamasi ve sarilmasi hic hos degildir. bayan bekler. erkek sag elini bayanin kol altindan gecirerek sirtinin kenarina dokunmak ile dokunmamak arasinda yaklastirir. daha sonra erkek sol kolunu dans pozisyonuna getirerek bekler. Bayan kibarca sag elini erkegin sol eliyle bulusturur. Bu noktada etki tepki cok onemlidir. iki taraf da ellerdeki direnci bos biraktiginda dansin gerilimi ve tutkusu kaybolur. iteklemeden aradaki hafifce itermis gibi denebilecek etkiyi sabit tutmak gerekir. Diger taraf buna cevap vermeli eller daima ciftin arasindaki boslugun hizasinda kalmalidir.
ve... dans baslar. pistte saat yonunun aksine donulur. orta bolge bos birakilmali mumkun mertebe pistin kenarlari tercih edilmelidir. erkegin bayani pistin ortasina suruklemesi (sov yapilmiyorsa) gorgusuzluktur. dans esnasinda diger ciftlere saygi gosterilmelidir* dans esnasinda bayan erkegin gogsunu izlemelidir. piste, saga sola bakmamali ve hatta erkekle goz goze gelmek icin ugrasmamalidir. goz goze dans yalnizca sovlarda yapilir. erkek ise pisti, kenarda oturan bayanlari kesebilir, goz kirpabilir ama bayana bakmamali ve uzuvlarini inceliyormus izlenimi verip bayani huzursuz etmemelidir. dansin ne zaman bitecegi bayana baglidir. erkegin tesekkur edip oturmasi hele hele pistin ortasinda birakmasi cok buyuk terbiyesizliktir. bayan tesekkur ettiginde kibarca yerine kadar eslik eder ve tesekkur eder.
Tango sonsuz bir tutkudur.
Tango kaniniza bir kez girdi mi ruhunuza isler.

Alıntıdır. ancak yazarın adı bulunmamaktadır.