bugün
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi22
- 27 nisan 2024 fenerbahçe beşiktaş maçı23
- ideal duş alma sıklığı12
- icardi190511
- anın görüntüsü20
- integralin müfredettan kaldırılması15
- evlilik14
- patiswiss9
- millet açsa neden kafeler tıklım tıklım24
- artificialintelligence11
- ak partiliyi çok fena döven chp belediye başkanı22
- 26 nisan 2024 adana demirspor galatasaray maçı51
- kültürlü entelektüel alçak gönüllü güzel kadın13
- sitede birine sövseniz entry 3 gün kalıyor8
- erkeğe ne hediye alınır13
- kekeme olan biri doktor olurmu11
- futbolcu ismiyle nick almak9
- uzağı göremeyen insan18
- bir şarkı sözü der ki10
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz14
- nickini google da aratınca çıkan ilk görsel16
- sırtınızı bir sözlük kızına dayar mısınız9
- seni seviyoruz insan olmaya çeyrek kala8
- ali erbaş12
- bik bik moderatör olsun19
- bik bik moderatör olunca bana kız ayarlar mı10
- kent lokantası niye bedava değil demek24
- antalya'ya abartılmış şehir diyen göt11
- avrupanın yarrağı yemesi yakındır21
- istanbul suriyenin başkentidir12
- türkiyede çok abartılan arabalar18
- nervio'nun ellerinde cenneti koklamak9
- cumaya gidenlerin çok azalması13
- pahalılıktan dolayı suriyeye dönen kadın8
- almanya8
- icardi1905 silik olsun kampanyası26
- azerileri çok seviyorum ne yapmalıyım13
- genç kızlıktan teyzeliğe geçiş13
- kanınıza rengini verir misiniz14
- aristoteles'in orta yolu10
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri12
- bir sözlük kızı ile yakınlaşmak16
- manyak olmaya karar verdim silik olsun kampanyası14
- 22 şubat 2024 sparta prag galatasaray maçı14
- birini donuzlayarak ceza vermek9
- arkadaşlar biri var18
- karınıza range rover alır mısınız8
- modern kadinin ucuz ve kolay ulasilabilir olmasi9
- nervio'ya aşık olmak10
- balayını italyada yapmak isteyen nişanlı8
tam anlamıyla bir ege-balkan türküsüdür. türkü, sözleri(güftesi) bakımından incelendiğinde karşılaşılan ilk olay ezan sesiyle ifade edilen ölümdür. bu ölümün hemen ardından yarım kalmış bir sevda öyküsüyle buluşulmaktadır. (aşk kelimesinin bu soyutluğu kapsama yetisi olmadığından bu durumu anlatmada yeri yoktur.)
türküde anneye sesleniş çok farklı yerlerde mânâ bulabilir ancak bu da genel olarak eserin içeriğindeki acıyı katlamaktadır. "tabutumdan al kan akar, cümle alem bana bakar, genç ölümün yürek yakar, dayan sevdiğim dayan." dizelerinde ise ölüm olayının ya da haberinin yeni duyulduğu, hane ve civar halkına yeni ulaştığı anlatılmaktadır. genç ölümün çağrıştıracağı genel içerikler askerlikte ölme, hastalığe tutulma vb. başlıklardır. türküyü penceresinden dinlediğimiz kişi kendi ölümünü anlattığından iki ihtimali karşımıza çıkarmaktadır. burada kişi ölümünü öngörerek bunu anlatmış olabilir ya da ölüm olayından sonra başka bir gözlemci tarafından bu olay içselleştirilmiş ve esere dökülmüş olabilir.
birimlerin tümünde bahsedilen ya da seslenilen sevgili ise bu türküdeki ölümün bir esere sığdırılmış özünü bize yüreğinde taşıyarak ulaştıran, türküde bahsedilen ölümü yaşayan kişiyle beraber en çok acıyı çeken kişidir. "ezan sesi değil be annem, sevdiğimin yası var." dizeleriyle tasvir edilen olay ezan sesiyle karışan bir ağlama sesidir. burada türkünün şiirsel değerinin ne kadar üst düzeyde olduğunu görmekteyiz. dizelerdeki söz sanatlarıyla sevgilinin cenaze namazında ağlayışı böylesine üstün bir ifadeyle anlatılmaktadır. somut bakışla bakıp burada bir sesin diğerini bastırması gibi sığ bir sezgiyle yetinmek yerine daha soyut halde düşünüp tabutun içinde yatan cansız bir bedenin kendisine edilen dualar (ezan ve dualar) yerine sevdiğinin yasını duymasını (önemsemesini) görebilir ve anlatılan sevdanın gerçekliğini algılayabiliriz.
sevgilide olduğu gibi dizeler boyunca kendisine seslenilen annenin "kara yazma" bağlaması yasın boyutunu göstermekte, seslenen kişinin "eller bana ağlamaz be anne, kara yazma bağlama" demesi ise adanmışlık hissiyatının bir diğer göstergesidir. "bir sevdiğim bir de güzel annem, buna yürek dayanmaz." dizelerinde ise ölümün üzüntüsünü tüm boyutlarıyla yaşayan iki kişinin hallerinden bahsedilmektedir. "dayan sevdiğim dayan" diyen sevgilinin yarinin ağlamasına üzülmesi ise onun hala canlı bir yürek taşıdığına işaret etmektedir. tabutun içindeki yüce ruhun bir şehit olduğu buradan belirli belirsiz sezilmektedir.
sonuç olarak denebilir ki "ezan sesi değil be annem, sevdiğimin yası var" diyip cennetini, ahiretteki rütbesini ve kendisine verilen tüm güzellikleri umursamayıp ölümüne sebep olmuş savaşların verildiği, insanların göçlere zorlandığı, lanetli, adi ve acı dolu dünyadaki sevdiğini düşünüp yalnız onu önemseyen, her şeyden vazgeçip geri dönmeyi göze alabilen yüce bir ruhun dilinden demlenen bu türkü süzüldüğü yürek kadar yüce ve sonsuzdur.
türküde anneye sesleniş çok farklı yerlerde mânâ bulabilir ancak bu da genel olarak eserin içeriğindeki acıyı katlamaktadır. "tabutumdan al kan akar, cümle alem bana bakar, genç ölümün yürek yakar, dayan sevdiğim dayan." dizelerinde ise ölüm olayının ya da haberinin yeni duyulduğu, hane ve civar halkına yeni ulaştığı anlatılmaktadır. genç ölümün çağrıştıracağı genel içerikler askerlikte ölme, hastalığe tutulma vb. başlıklardır. türküyü penceresinden dinlediğimiz kişi kendi ölümünü anlattığından iki ihtimali karşımıza çıkarmaktadır. burada kişi ölümünü öngörerek bunu anlatmış olabilir ya da ölüm olayından sonra başka bir gözlemci tarafından bu olay içselleştirilmiş ve esere dökülmüş olabilir.
birimlerin tümünde bahsedilen ya da seslenilen sevgili ise bu türküdeki ölümün bir esere sığdırılmış özünü bize yüreğinde taşıyarak ulaştıran, türküde bahsedilen ölümü yaşayan kişiyle beraber en çok acıyı çeken kişidir. "ezan sesi değil be annem, sevdiğimin yası var." dizeleriyle tasvir edilen olay ezan sesiyle karışan bir ağlama sesidir. burada türkünün şiirsel değerinin ne kadar üst düzeyde olduğunu görmekteyiz. dizelerdeki söz sanatlarıyla sevgilinin cenaze namazında ağlayışı böylesine üstün bir ifadeyle anlatılmaktadır. somut bakışla bakıp burada bir sesin diğerini bastırması gibi sığ bir sezgiyle yetinmek yerine daha soyut halde düşünüp tabutun içinde yatan cansız bir bedenin kendisine edilen dualar (ezan ve dualar) yerine sevdiğinin yasını duymasını (önemsemesini) görebilir ve anlatılan sevdanın gerçekliğini algılayabiliriz.
sevgilide olduğu gibi dizeler boyunca kendisine seslenilen annenin "kara yazma" bağlaması yasın boyutunu göstermekte, seslenen kişinin "eller bana ağlamaz be anne, kara yazma bağlama" demesi ise adanmışlık hissiyatının bir diğer göstergesidir. "bir sevdiğim bir de güzel annem, buna yürek dayanmaz." dizelerinde ise ölümün üzüntüsünü tüm boyutlarıyla yaşayan iki kişinin hallerinden bahsedilmektedir. "dayan sevdiğim dayan" diyen sevgilinin yarinin ağlamasına üzülmesi ise onun hala canlı bir yürek taşıdığına işaret etmektedir. tabutun içindeki yüce ruhun bir şehit olduğu buradan belirli belirsiz sezilmektedir.
sonuç olarak denebilir ki "ezan sesi değil be annem, sevdiğimin yası var" diyip cennetini, ahiretteki rütbesini ve kendisine verilen tüm güzellikleri umursamayıp ölümüne sebep olmuş savaşların verildiği, insanların göçlere zorlandığı, lanetli, adi ve acı dolu dünyadaki sevdiğini düşünüp yalnız onu önemseyen, her şeyden vazgeçip geri dönmeyi göze alabilen yüce bir ruhun dilinden demlenen bu türkü süzüldüğü yürek kadar yüce ve sonsuzdur.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar