bugün

iki cümle başlamak isterim;

"her şey zıttı ile kaimdir!"
kaim: Ayakta duran. Mevcut. Baki.

"her şey ziddiyla mümkün ve maruftur!"
ahmet hamdi tanpınar'ın bir romanında geçen cümle.

islam açısından konuya yaklaşırsak,
allah şeytanı yarattıktan sonra, kontrolsüz bir şekilde şeytan kendisine isyan etmiş,
kötülüğü yaratmış, allah'ın mutlak iyiliğini zedeleyecek bir durum ortaya çıkmıştır.
allah mutlak iyi ise, kötülüğü engellemelidir. aksi taktirde, mutlak iyi olma vasfı ortadan kalkacaktır.

lakin iyilik, kötülüğün yokluğu durumunda bilinemeyecektir.
bu sebeple allah, kötülüğün var olmasına gözyummaktadır.

şeytanı yaratan tanrı,
tanrıyı yaratan şeytandır
sonucu ortaya çıkar.
olsa da bu kadar popüler olmazdı.
(bkz: tersten entry girmek)
Eğer tanrı herşeyi yarattıysa, şeytanı da yaratmıştır. Tanrı kim ki insanlara günahkar diyor? ile farklı bir bakış açısı getirdiğim yargı.
kısmen doğrudur. dünya üzerinde kötülüğün olmadığını düşünsenize, her yer iyi insanlarla dolu; hortumcu yok, hırsız yok vs. bu sefer hayat sanılanın aksine daha sıkıcı olacaktı. çünkü insanlar bir şeyin değerini, tam tersini görünce anlar. iyiliği övmelerin sebebi kötülüğün olmasıdır. mesela filmler neden hep filmlerde iyi ve kötü karakterler vardır ve çoğu zaman kötü karakterler ölmez. çünkü kahramanın kahraman olma sebebi kötünün, kötülüğün var olmasıdır. kötülük olmadığı için insanlar kahramanı sahipleniyor. yoksa kim takar batman'i. *
(bkz: düşman yokken kahraman bir hiçtir)
uludağ sözlükte fermat olmadan olmazdı ile eş değer durumdur.
yaratıcı bir güç vardır diye farz edelim;
bu durumda şeytanın tanrıdan ayrı bir güç olduğundan bahsedilemez. yani, tanrı hem iyiliğin hem de kötülüğün yaratıcısıdır; öyle olmasaydı her şeye muktedir olmazdı. zira, kendisine ait olmayan bir düşünce, güç nasıl var olabilir onun haricinde..? velhasıl şeytan, tanrının sadece arkasına saklandığı bir maskeden ibarettir.
islam açısından değil, daha çok hristiyanlık açısından yaklaşılmış konu.

islam açısından konuya yaklaşırsak, islam şeytanını baz alabiliriz.

islam anlayışındaki mutlak tanrı iradesine göre onun kontrolu dışında bir şey olmaz. şeytanın isyanıda onun iradesi kapsamında olduğu için ne iyiliği(!) zedelenmiş ne de engellemesi gereken, kaynağı o olmayan bir kötülük vardır. iyiliğin de kötülüğün de kaynağını kendisi olarak gösterir; insanın başına gelen kötülükleri ise, emirlerine uyulmadığı vs. için kendisi getirir. islama göre şeytan herhangi bir şeyin kaynağı değildir. hileleri vardır ve oldukça zayıftır.
kısaca iyi allaha zıt olarak kötü şeytan alınamaz. herşey allahtır.

(bkz: hristiyan şeytanı)
kavuklu olmadan pişekar olurmuydu.karagöz olmadan hacivat olurmuydu.peki ya kaynana olmadan gelin olurmuydu.
tahir olmadan zühre ayh o oluyor pardon tüm mesele yürekte de neyse konu dağıldı.
ama bunlar arasında bir varetme ilişkisi yok.

niye olmasın ki tanrı şeytanı yaratmasaydı.bunu tartışmazdık kullarım beyin jimnastiği yapsın benim varoluşumu tartışsın diye yaratmış.yani şöyle açıklayayım bir annenin yavrusu ona karşı gelip kafa tutarsa o anne olmuyormu artık.

of peki ya ikiside yoksa.yani gayet sonuçsuz bir önerme demekki.