bugün
- anın görüntüsü14
- tezgahtarlık yapan doktora mezunu21
- saraca silsüpüroğlu12
- tatvan belediyesinde rte'nin resminin indirilmesi13
- hafta içi avm kafelerinde oturan menopoz karılar13
- uludağ sözlük köpek avlama timi17
- bik bik'in gece kapısına gidip serenat yapmak11
- kızılcık şerbeti 2 nci sezon finali11
- kıza iğne batıran türbanlı11
- erkek gibi kisa tirnakli kadinlar8
- erkek sünnetine 18 yaş sınırı getirilmesi12
- aktroll yazarları donuzlayıp umursamamak10
- evlendikten sonra çok daha iyisiyle karşılaşmak21
- kendini bir görsel ile anlat19
- xdearm10
- jose mourinho28
- herkesle iyi geçinmek18
- sözlükte kendinize yakın hissettiğiniz kişiler10
- sarılma ihtiyacı13
- zalbert ramstein8
- aşkım ben hiç osurmuyorum bizde genetik diyen kız16
- meral akşener17
- gizli samyelin moderatör olması13
- kuresel ikinma'nın sevgilisi19
- dünyanın en güzel kızını tarif et16
- gideon reid morgan jj9
- icardi190546
- sekse doymuş erkek12
- dem parti'nin tc kürdistan da işgalci açıklaması9
- en ilginç bilgiler11
- gizli samyel21
- küresel ıkınma9
- dinlilerin dinsizlere sürekli lakap takması12
- namaz kılmayan türk değildir12
- dem parti'nin valiyi ölümle tehdit etmesi8
- dünyanın en güzel kızıyla karşılaşmak8
- albay kemal14
- kadir mısıroğlu mezarı18
- en sevmediğiniz sözlük yazarları10
- kemalistler 15 temmuzda ne yapıyordu20
- ankarayı sel aldı25
- haysenin1210
- ey müslümanlar inananlar haydi cumaya allah yoluna8
- eksi ruyalar için diktiğim tulum12
- kocasına kahvaltı hazırlamayan kadın kusurludur13
- uludağ sözlük aktrollerinin uçurulması9
- içinde hiç'a harfi geçmeyen bir cümle yazınü10
- güçlü kadınların ortak özellikleri8
- yazarların en sevdikleri diziler11
- okula gidiyorum sözlük10
işari mana, bir kelamın doğrudan değil, işaret olarak ince anlamlar taşımasıdır. Mesela, katıldığı toplantıdan erken dönen birine, “niçin erken döndüğü” sorulduğunda “Hava soğuktu, fazla kalamadım.” dese, bununla hem maddi havanın soğukluğunu nazara verebilir, hem de toplantıdaki uygunsuz ortama dikkat çekebilir.
Fıkıh âlimleri kıyas yoluyla bazı neticelere varırlar. Mesela, "Ona (Kur’ana) ancak tertemiz olanlar dokunabilir." (Vakıa, 56/79) ayetini "Levh-i mahfuz" veya "Mushaf" şeklinde anlayıp, buradan "Nasıl ki Kur'ana ancak temiz beden dokunabilir. Onun gibi, Kur'anın manalarını da ancak müttaki insanların temiz kalbleri zevkedebilir." neticesine ulaşmak güzel bir manadır.
her ayet ve hadisten işari mana çıkarmaya çalışmak da doğru değildir. işi uzmanlarına bırakmak gerekir.
işari mana çıkarmaya iki örnek:
1. Allah'ın yardımı ve fetih geldiğinde insanların fevc fevc Allah'ın dinine gireceklerini haber veren "Nasr" suresi nazil olduğunda, artık Rasululllahın dünyadaki görevi bitmek üzere olduğunu hisseden Hz. Ömer ağlamaya başlar.
2. Hz. Peygamber ömrünün sonlarına doğru bir konuşmasında "Bir kul dünyada kalmakla Allah'a dönmek hususunda muhayyer bırakıldı. O, Allah katında olanı seçti." deyince, Hz. Ebubekir gözyaşlarını tutamaz. (Buhari, Menakıbu'l- Ensar, 45) Hâlbuki aynı hadisi duyan nice insan, o anda Hz. Ebubekirin hissettiğini hissetmez.
Hz. Ebubekir, Veda Haccında nazil olan "Bugün dininizi kemale erdirdim ve size olan nimetimi tamamladım." (Maide, 5/3) ayetini duyunca "Kemalden sonra ancak noksan vardır." der, Hz. Peygamberin vefatının yaklaştığını hisseder, ağlar.
ihvân-ı Safâ, Bâtınîler, felsefeciler ve bu gruplardan herhangi birine doğrudan
girmeyen başka müfessirler de pek çok âyeti zâhirî manasının dışında
temsîlî bir şekilde okuma ve yorumlama cihetine gitmişlerdir.
Mesela ibn Sînâ’ya (ö. 428/1037) göre Nur Suresi’nin 35. âyetinde
geçen mişkât, heyûlânî akıl; zücâce, bilmeleke akıl; zeytin ağacı, kuvve-i
müfekkire; misbâh, bilfiil akıl; ateş dokunmadan ayrılık, “kudsî kuvvet”;
ateş, “faal akıl”; nur üstüne nur, “müstefad akıl”dır.
Süleyman Ateş’in Bakara243’teki “ölüm”ü kölelik; “dirilme”yi ise özgürlük ile yorumlamaları da
sembolik okumaya örnektir. Esed’in, Hz. Yunus’un balık tarafından
yutulmasını, manevî çöküntünün derin karanlığını tasvir eden sembolik bir ifade olarak açıklaması,
Hz. isa’nın çamurdan kuş sureti yapıp üflemesi ve bu suretin Allah’ın izniyle canlı bir kuş haline gelmesini,
“israiloğulları’na hayatlarının sade balçığından kendileri için yükselen bir kader tasarımı geliştirmek ve Allah’tan kendisine gelen ilhamla bu tasarımı hayata geçirmek” şeklinde izah etmesi,
Yine aynı âyette Hz.isa’nın ölüleri yeniden hayata döndürdüğünü bildiren ifadeyi “muhtemelen ruhen ölmüş topluma yeniden hayat verişinin mecâzî ifadesidir” şeklinde yorumlaması;
Hz. Musa’nın asasının yılana dönüşmesini “görünüş ile gerçeklik arasındaki mahiyet farklılığına ve buna bağlı olarak Allah’ın bu farklılığı kavramak üzere seçilmiş kullarına bahşettiği manevî vukuf ve sezgiye işaret” olarak yorumlaması;
Sebe melikesi Belkıs’ın tahtının getirilmesini,11 insan ruhunun manevî değerler yönünde tedrîcî uyanışının temsîlî bir ifadesi olarak açıklaması daKur’an’ı sembolik okuma ve yorumlama örnekleridir.
Fıkıh âlimleri kıyas yoluyla bazı neticelere varırlar. Mesela, "Ona (Kur’ana) ancak tertemiz olanlar dokunabilir." (Vakıa, 56/79) ayetini "Levh-i mahfuz" veya "Mushaf" şeklinde anlayıp, buradan "Nasıl ki Kur'ana ancak temiz beden dokunabilir. Onun gibi, Kur'anın manalarını da ancak müttaki insanların temiz kalbleri zevkedebilir." neticesine ulaşmak güzel bir manadır.
her ayet ve hadisten işari mana çıkarmaya çalışmak da doğru değildir. işi uzmanlarına bırakmak gerekir.
işari mana çıkarmaya iki örnek:
1. Allah'ın yardımı ve fetih geldiğinde insanların fevc fevc Allah'ın dinine gireceklerini haber veren "Nasr" suresi nazil olduğunda, artık Rasululllahın dünyadaki görevi bitmek üzere olduğunu hisseden Hz. Ömer ağlamaya başlar.
2. Hz. Peygamber ömrünün sonlarına doğru bir konuşmasında "Bir kul dünyada kalmakla Allah'a dönmek hususunda muhayyer bırakıldı. O, Allah katında olanı seçti." deyince, Hz. Ebubekir gözyaşlarını tutamaz. (Buhari, Menakıbu'l- Ensar, 45) Hâlbuki aynı hadisi duyan nice insan, o anda Hz. Ebubekirin hissettiğini hissetmez.
Hz. Ebubekir, Veda Haccında nazil olan "Bugün dininizi kemale erdirdim ve size olan nimetimi tamamladım." (Maide, 5/3) ayetini duyunca "Kemalden sonra ancak noksan vardır." der, Hz. Peygamberin vefatının yaklaştığını hisseder, ağlar.
ihvân-ı Safâ, Bâtınîler, felsefeciler ve bu gruplardan herhangi birine doğrudan
girmeyen başka müfessirler de pek çok âyeti zâhirî manasının dışında
temsîlî bir şekilde okuma ve yorumlama cihetine gitmişlerdir.
Mesela ibn Sînâ’ya (ö. 428/1037) göre Nur Suresi’nin 35. âyetinde
geçen mişkât, heyûlânî akıl; zücâce, bilmeleke akıl; zeytin ağacı, kuvve-i
müfekkire; misbâh, bilfiil akıl; ateş dokunmadan ayrılık, “kudsî kuvvet”;
ateş, “faal akıl”; nur üstüne nur, “müstefad akıl”dır.
Süleyman Ateş’in Bakara243’teki “ölüm”ü kölelik; “dirilme”yi ise özgürlük ile yorumlamaları da
sembolik okumaya örnektir. Esed’in, Hz. Yunus’un balık tarafından
yutulmasını, manevî çöküntünün derin karanlığını tasvir eden sembolik bir ifade olarak açıklaması,
Hz. isa’nın çamurdan kuş sureti yapıp üflemesi ve bu suretin Allah’ın izniyle canlı bir kuş haline gelmesini,
“israiloğulları’na hayatlarının sade balçığından kendileri için yükselen bir kader tasarımı geliştirmek ve Allah’tan kendisine gelen ilhamla bu tasarımı hayata geçirmek” şeklinde izah etmesi,
Yine aynı âyette Hz.isa’nın ölüleri yeniden hayata döndürdüğünü bildiren ifadeyi “muhtemelen ruhen ölmüş topluma yeniden hayat verişinin mecâzî ifadesidir” şeklinde yorumlaması;
Hz. Musa’nın asasının yılana dönüşmesini “görünüş ile gerçeklik arasındaki mahiyet farklılığına ve buna bağlı olarak Allah’ın bu farklılığı kavramak üzere seçilmiş kullarına bahşettiği manevî vukuf ve sezgiye işaret” olarak yorumlaması;
Sebe melikesi Belkıs’ın tahtının getirilmesini,11 insan ruhunun manevî değerler yönünde tedrîcî uyanışının temsîlî bir ifadesi olarak açıklaması daKur’an’ı sembolik okuma ve yorumlama örnekleridir.
güncel Önemli Başlıklar