bugün
- 19 yaşında kızla yatmak12
- ilişkiye bir süre ara vermek8
- deniz göktaş'ın 3 günde 4 milyon izlenmesi7
- elon musk2
- pazar günü sözlükte takılan asosyal ezik yazar3
- unutulmayan sadakat örnekleri4
- giresun da otobüs durağında bekleyen turist kız10
- ankara nın en güzel yanı5
- kucaklaşma günü2
- tamar tanrıyar4
- su içmek2
- ilkin aydın2
- abd'nin iran'ı sıfırlaması3
- tamar tanrıyar'ın berat albayrak'ı tehdit etmesi6
- mola4
- anın görüntüsü23
- üniversitelerin gereksiz olması17
- ankara3
- fait bey birader diamond biraderdir hedesi3
- dünyaya artık gök taşı çarpmaması4
- 1 temmuz kabotaj bayramı5
- akepe neden kültürel hegemonyayı ele geçiremedi19
- genç olmanın en güzel yanı6
- tüm çıplaklığımla burdayım3
- ilgi manyağı4
- herkes eski nikini yazsın bitsin bu eziyet19
- ona bir şey söyle11
- eski eşle tekrar evlenmek5
- kadir inanır22
- 26 haziran 2026 türkiye abd maçı31
- içtim şarabı13
- genç görünmeye çalışmak7
- 28 haziran 2026 hırvatistan gana maçı5
- kemalist dünya24
- 28 haziran 2026 demokratik kongo özbekistan maçı4
- sözlükteki gizli düşmanım10
- bir şeyler söyle4
- özgürlük ve zorunlu eğitim paradoksu5
- bisikletlilerin trafikteki meşruiyeti sorunsalı2
- insanın geçmişinin karanlık olması9
- 28 haziran 2026 panama ingiltere maçı4
- velvet28
- gitme diye yalvarmak6
- sözlük kızlarını harika yapan detaylar9
- true'nun çaylak olması16
- sözlüğe kız girince telefona bildirim gelmesi5
- versuch2
- demokratik kongo cumhuriyeti5
- eski işyerine tekrar başlamak4
- her insanın bir cini olması8
Oyun Teorisi Hakkında herhalde bildiğimiz en önemli bilgi "John Nash' in Oyun Teorisi" dir.
Adam Smith' in teorisinde geçen "En iyi sonucu almak için bir grupta herkes kendisi için en iyi olanı yapmalı" ifadesinin eksikliği "En iyi sonucu almak için bir grupta herkes kendisi ve gruptaki herkes için en iyi olanı yapmalı" olarak giderildi.
Oyun Teoremlerini iyi kötü biliyoruz ama,
Peki "Oyun" hakkında ne biliyoruz?
Oyunun zevkli yanı nedir? Bebek neden zevkten bağırır? Oyuncunun neden hırstan gözü döner, neden binlerce kişi kalabalık futbol maçında çılgınlığa varan bir heyecan yaşar? Oyunun yoğunluğu hiçbir biyolojik çözümleme tarafından açıklanabilmiş değildir. Ve zaten oyunun özü, tamamen onun kökeninde yer alan yanı, tam da bu yoğunlukta, bu aşırı tahrik etme gücünde bulunmaktadır.
Jean Paul “Oyun insanın ilk sanatıdır” diyor. Ferdinand Stangel’ göre ise oyun hayatın kuvvetlendirilmesi ve tamamlanmasıdır.
Oyun, bilgelik ile aptallık arasındaki bağlantısızlığın dışında yer aldığı kadar; doğru ile yanlış arasındaki zıtlıktan da uzaktır. Aynı şekilde, iyi ile kötü arasındaki zıtlığın da uzağındadır. Oyun bir zihin faaliyeti meydana getirse de, ahlâki işlev taşımaz, yani ne erdem ne de günah içerir.
Huizinga şunu söylüyor: "Kültür oyun biçiminde doğar, başlangıçtan itibaren oynanan bir şeydir" derken insanlığın evrimini şöyle sıralıyor "Homo Sapiens- Normal Akıllı insan, Homo Faber- Üreten insan sonrasında ise Homo Ludes (Oyun Oynayan insan)"
Huizinga’ya göre; her müsabaka, yalnızca bir şey için yapılmaz, aynı zamanda bir şeye ilişkin ve onun yardımı sayesinde de yapılır. Güce veya beceriye, bilgiye, ustalığa, şana veya zenginliğe, iyi kalpliliğe veya mutluluğa, doğuma veya çocuk sayısına ilişkin birinci olabilmek için mücadele edilmektedir.
Huizinga’ nın kavrayışı; hile ve aldatmacanın, müsabakanın oyunsal karakterini bozduğu ve ortadan kaldırdığı yönündedir. Oyunbozan, topluluğun büyülü dünyasını bozmaktadır, bu nedenle haindir ve atılması gerekir.
Adam Smith' in teorisinde geçen "En iyi sonucu almak için bir grupta herkes kendisi için en iyi olanı yapmalı" ifadesinin eksikliği "En iyi sonucu almak için bir grupta herkes kendisi ve gruptaki herkes için en iyi olanı yapmalı" olarak giderildi.
Oyun Teoremlerini iyi kötü biliyoruz ama,
Peki "Oyun" hakkında ne biliyoruz?
Oyunun zevkli yanı nedir? Bebek neden zevkten bağırır? Oyuncunun neden hırstan gözü döner, neden binlerce kişi kalabalık futbol maçında çılgınlığa varan bir heyecan yaşar? Oyunun yoğunluğu hiçbir biyolojik çözümleme tarafından açıklanabilmiş değildir. Ve zaten oyunun özü, tamamen onun kökeninde yer alan yanı, tam da bu yoğunlukta, bu aşırı tahrik etme gücünde bulunmaktadır.
Jean Paul “Oyun insanın ilk sanatıdır” diyor. Ferdinand Stangel’ göre ise oyun hayatın kuvvetlendirilmesi ve tamamlanmasıdır.
Oyun, bilgelik ile aptallık arasındaki bağlantısızlığın dışında yer aldığı kadar; doğru ile yanlış arasındaki zıtlıktan da uzaktır. Aynı şekilde, iyi ile kötü arasındaki zıtlığın da uzağındadır. Oyun bir zihin faaliyeti meydana getirse de, ahlâki işlev taşımaz, yani ne erdem ne de günah içerir.
Huizinga şunu söylüyor: "Kültür oyun biçiminde doğar, başlangıçtan itibaren oynanan bir şeydir" derken insanlığın evrimini şöyle sıralıyor "Homo Sapiens- Normal Akıllı insan, Homo Faber- Üreten insan sonrasında ise Homo Ludes (Oyun Oynayan insan)"
Huizinga’ya göre; her müsabaka, yalnızca bir şey için yapılmaz, aynı zamanda bir şeye ilişkin ve onun yardımı sayesinde de yapılır. Güce veya beceriye, bilgiye, ustalığa, şana veya zenginliğe, iyi kalpliliğe veya mutluluğa, doğuma veya çocuk sayısına ilişkin birinci olabilmek için mücadele edilmektedir.
Huizinga’ nın kavrayışı; hile ve aldatmacanın, müsabakanın oyunsal karakterini bozduğu ve ortadan kaldırdığı yönündedir. Oyunbozan, topluluğun büyülü dünyasını bozmaktadır, bu nedenle haindir ve atılması gerekir.
Gündemdeki Haberler