bugün
- kanınıza rengini verir misiniz15
- yakışıklı erkeği çirkin gösterecek şeyler17
- 26 nisan 2024 adana demirspor galatasaray maçı32
- türkiyede çok abartılan arabalar12
- azerileri çok seviyorum ne yapmalıyım9
- sözlük kızlarının don renkleri16
- anın görüntüsü17
- uzağı göremeyen insan8
- aristoteles'in orta yolu10
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz12
- bir sözlük kızı ile yakınlaşmak16
- manyak olmaya karar verdim silik olsun kampanyası14
- ak partiliyi çok fena döven chp belediye başkanı19
- akrep burcu9
- sözlük erkeklerinin bugünkü kombinleri16
- bik bik moderatör olsun15
- 22 şubat 2024 sparta prag galatasaray maçı14
- birini donuzlayarak ceza vermek9
- patiswiss16
- kalbin sadece bir kişiyi seveceği saçmalığı10
- arkadaşlar biri var18
- karınıza range rover alır mısınız25
- kent lokantası niye bedava değil demek22
- boşuna yaşıyorum hissi18
- avrupanın yarrağı yemesi yakındır19
- evlilik17
- akp seçmeni9
- ali erbaş17
- escort fiyatlarının güncellenmesi12
- diyanet işleri başkanına audi 6 tahsis edilmesi11
- modern kadinin ucuz ve kolay ulasilabilir olmasi17
- icardi1905 silik olsun kampanyası27
- nervio'ya aşık olmak10
- balayını italyada yapmak isteyen nişanlı14
- futbolcu ismiyle nick almak14
- chp'li o tekin'in öcalan'ın fotosu ile pozu37
- demet akalın'ın zeka seviyesi12
- gina carano9
- icardi19059
- türkiye işçi partisi9
- çin halk cumhuriyeti8
- ellerim bos gonlum hos9
- bir kadında ilk baktığınız yer neresi9
- 31 mart 2024 cumhuriyet halk partisinin zaferi8
- aynı dizileri tekrar tekrar izlemek8
- karımın çok mutlu olacağı gerçeği13
- kadınların boşanmış erkeğe bakışı9
- merfulu8
- sözlük kızlarının ayakkabıları18
- eloande'ye koca buluyoruz kampanyası8
Aşık Edebiyatı dediğimiz söz sanatı ürünlerinin iki önemli kaynağı vardır:
1 Sözlü Kaynaklar: Bu edebiyatı öğrenip, kuşaktan kuşağa, bür yerden bir yere yaymak gorerâîi üzerlerine almış bulunan âşıkların bellekleri.
2 Yazılı Kaynaklar: Okuma, yazma bilen âşıkların, ya da rasgele meraklıların sevdikleri, beyendikleri şiirleri, kısaltılmış, ya da tam halk hikâyelerini yazdıkları defterler. Bu defterlerin eskilerine «cönk» denir.
Aşıkların yaratıp dinleyici çevrelerine aktardıkları eserler, başlıca iki büyük türe ayrılır: 1) Hikâye; 2) Şiir.
1 Hîkaye: Aşıkların anlattıkları hikâyelere, Türk halk edebiyatı incelemelerinde, «Halk hikâyesi» adı veriiir. Bunlar, na- zımnestr karışımı özel bir tarzda meydana getirilmiş eserlerdir. Yapıcıları da âşıklardır. Oldukça yeni birtakım hikâyelerin yazarları bellidir. Daha eskilerin (aşağı-yukarı yüz yıl öncesinden eskilerin) -yazarlar? ise belli değildir. Bu çeşidin başlıca türleri kahramanlık hikâyeleri, aşk hikâyeleri, belli halk şairlerinin hayatlarını, maceralarını anlatan hikâyelerdir.
2 Şiir: Aşıklar, şiir türünü hem yaratıcı, hem de aktarıcı olarak, çifte görevle dinleyici çevrelerine sunarlar. Bu türde, şiir kadar müziği de temsil ederler. Halk edebiyatını kendi öz şiirleriyle zenginleştirdikleri gibi, besteleriyle eski eserlere getirdikleri yeni üslûp ve makam değişiklikleriyle halk müziğinin gelişmesinde de önemli bir rol oynamışlardır.
Aşık edebiyatı şiiri, konu bakımından, şu türlere bölünür:
a Destanlar: Bir olay üzerine söylenmiş uzunca manzumelerdir.
b Güzellemeler: Lirik değeri olan manzumelerdir.
c Taşlamalar: Yergilerle toplumsal eleştiri şiirleridir.
ç Koçaklamalar: Kahramanlık, kabadayılık, cenk, kavga şiirleridir.
d Ağıtlar: Ölüm dolayısıyla söylenmiş şiirlerdir.
e Muammalar: Çözümlenmesi zekâ yeteneğine dayanan, söyleyen âşıklar için de belli bir küftür, bilgi düzeyini gerektiren manzumelerdir. Bilmeceyi andıran sorularla bunların karşılıklarından meydana gelirler.
f Her türlü öğüt, yergi, yakınma, iyilik telkini, talihin kötü cilveleri karşiSinda kendini de çevresini de avutma, mihnet karşısında tevekkül gibi ahlâkî konuları işleyen manzumelerdir.
Her çeşit konudaki manzume, halk hikâyelerinin çevresi içinde de yer alabilir. Anlat t lan olaylar elverdikçe, bu manzumeler hikâyenin uygun yerlerine serpiştirilir.
Kaynak: http://www.yeniansikloped...-edebiyati/#ixzz2OPC3yWDx
1 Sözlü Kaynaklar: Bu edebiyatı öğrenip, kuşaktan kuşağa, bür yerden bir yere yaymak gorerâîi üzerlerine almış bulunan âşıkların bellekleri.
2 Yazılı Kaynaklar: Okuma, yazma bilen âşıkların, ya da rasgele meraklıların sevdikleri, beyendikleri şiirleri, kısaltılmış, ya da tam halk hikâyelerini yazdıkları defterler. Bu defterlerin eskilerine «cönk» denir.
Aşıkların yaratıp dinleyici çevrelerine aktardıkları eserler, başlıca iki büyük türe ayrılır: 1) Hikâye; 2) Şiir.
1 Hîkaye: Aşıkların anlattıkları hikâyelere, Türk halk edebiyatı incelemelerinde, «Halk hikâyesi» adı veriiir. Bunlar, na- zımnestr karışımı özel bir tarzda meydana getirilmiş eserlerdir. Yapıcıları da âşıklardır. Oldukça yeni birtakım hikâyelerin yazarları bellidir. Daha eskilerin (aşağı-yukarı yüz yıl öncesinden eskilerin) -yazarlar? ise belli değildir. Bu çeşidin başlıca türleri kahramanlık hikâyeleri, aşk hikâyeleri, belli halk şairlerinin hayatlarını, maceralarını anlatan hikâyelerdir.
2 Şiir: Aşıklar, şiir türünü hem yaratıcı, hem de aktarıcı olarak, çifte görevle dinleyici çevrelerine sunarlar. Bu türde, şiir kadar müziği de temsil ederler. Halk edebiyatını kendi öz şiirleriyle zenginleştirdikleri gibi, besteleriyle eski eserlere getirdikleri yeni üslûp ve makam değişiklikleriyle halk müziğinin gelişmesinde de önemli bir rol oynamışlardır.
Aşık edebiyatı şiiri, konu bakımından, şu türlere bölünür:
a Destanlar: Bir olay üzerine söylenmiş uzunca manzumelerdir.
b Güzellemeler: Lirik değeri olan manzumelerdir.
c Taşlamalar: Yergilerle toplumsal eleştiri şiirleridir.
ç Koçaklamalar: Kahramanlık, kabadayılık, cenk, kavga şiirleridir.
d Ağıtlar: Ölüm dolayısıyla söylenmiş şiirlerdir.
e Muammalar: Çözümlenmesi zekâ yeteneğine dayanan, söyleyen âşıklar için de belli bir küftür, bilgi düzeyini gerektiren manzumelerdir. Bilmeceyi andıran sorularla bunların karşılıklarından meydana gelirler.
f Her türlü öğüt, yergi, yakınma, iyilik telkini, talihin kötü cilveleri karşiSinda kendini de çevresini de avutma, mihnet karşısında tevekkül gibi ahlâkî konuları işleyen manzumelerdir.
Her çeşit konudaki manzume, halk hikâyelerinin çevresi içinde de yer alabilir. Anlat t lan olaylar elverdikçe, bu manzumeler hikâyenin uygun yerlerine serpiştirilir.
Kaynak: http://www.yeniansikloped...-edebiyati/#ixzz2OPC3yWDx
güncel Önemli Başlıklar