bugün
- bütün sözlük erkekleri alçaktır9
- jose mourinho22
- sözlük erkeklerinin sözlük kızlarına karşı tutumu10
- neden sürekli kabız oluyorum18
- 21 eylül 2024 fenerbahçe'ye verilen penaltı17
- anın görüntüsü31
- sudekiray16
- sari renkli seker15
- sabah başlayan baş ağrısı8
- victor osimhen9
- bik bik'in mutfağına konuk olmak15
- mert hakan yandaş12
- eve çağıran erko24
- bimde çalışanda akıl var mı17
- metin arolat46
- 21 eylül 2024 fenerbahçe galatasaray maçı109
- fenerbahçe taraftarı30
- ismail kartal9
- the crying one9
- okan buruk19
- fenerbahçe nasıl kurtulur10
- sözlükte nefret ettiğiniz yazarlar ve sebepleri18
- gabriel sara'ya 19 milyon veren mallar9
- fenerbahçe9
- siber güvenlik başkanlığı10
- arkadaşlar sizce bu bana yakışır mı11
- sözlük erkeklerinin arabaları10
- seks kasedinizi yaymakla tehdit edilse naparsınız10
- herkes uyudu mu8
- aranızda medyum olan var mı12
- narin güran18
- fb gs'yi yensin götüme rakı şişesi sokarım8
- cumartesi gecesi fenerli yazarlar kucağa oturacak8
- b'u r c u24
- ya tarkan da ölürse10
- fenerbahçe galatasaray derbi sonucu ne olur15
- amca diyen kasiyer kız8
- otobüste uyuyamamak8
- bugün bir değişiklik yapalım bilgi entrysi girelim25
- kocam ol diyen kadın9
- bel çevreniz kaç cm12
- hangi sözlük kızıyla ne yapmak isterdin22
- nickli başlık açanlar kucağa alınacak12
- sağ yan ağrıması8
- hasta olsam geçmiş olsun der misiniz9
- bursa da başı açık öğretmen istmeyen okul müdürü19
- geçmiş olsun menuet13
- arkadaşlar beni neden insta'dan takip etmiyorsunuz12
- arkadaşlar cumaya neden gelmediniz11
- notaların cinsel ilişkiye girmesi10
allah kelimesi köken itibariyle el-ilah kelimesinin türevidir. islam dinine göre başlıkta iddia edildigi gibi allah'ın 99 deil 100 ismi kuranı kerimde geçermiş; buna ek olarak (orjinal) tevrat, zebur ve incildeki toplam isim sayısı 1000 olarak söylenegelmiştir.
başlıktaki hata asıl itibariyle yazarın isim-müsemma (isimlendirilen) arasındaki bağlantıyı teolojik olarak ele almamasıdır.
islam inancına göre:
elilah/allah ilahlık sıfatına mutlak olarak sahip olan anlamına gelmektedir, yani kişi elilah/allah dedigi zaman teolojik olarak kast ettiği şey aynı zamanda geri kalan rahman;rahim vs gibi diğer isimleri de zikretmiş olur.
hristiyan ve yahudi inancında bu şekilde bir yaklaşımın varlıgından emin olmamakla beraber, yahudilerdeki elohim kelimesinin yehova ile beraber kullanılması akla elohim kelimesinin de el-ilah/allah benzeri bir yaklaşımının oldugunu gösterir.
zira elohim eril çoğul kelime özelliği gösterirken ifade ettigi anlam birden fazla niteliğe sahip (aynı anda adil bağışlayıcı güzel vs vs) bir tek şey (yehova) için kullanılmaktadır.
tasavvufi açıdan ise allah'ın birden fazla isminin olması kişinin ona manen yakınlaşması esnasında kullanması icab eden yolu (deyim yerinde ise) aydınlatır. zira şeyh salik'e (tasavvuf yoluna giren kimseye) manen gelişmesi için bir zikir verdiginde bu isimlerden birisini (veya bir kaçını) belirli zamanlarda ve adetlerde tekrar etmesini tembihler. burada zikirden kasıt televizyonlarda dizilerde izledigimiz haberlerde seyrettigimiz şekilde degildir tabi: (örnek olarak) şeyhin verdigi zikir "el-khâlık (herşeyi yaratan)" olsun. salik bu ismi zikrederken aynı zamanda onun yaratılıştaki mukemmelik; denge; uyum vs vs düşünülmelidir ve böylelikle salik elilah/allah'ı anlama yolunda (deyim yerinde ise) tümevarım bir yol izleyebilir.
diğer dinlerdeki tasavvufi/ruhani boyut için de uzun uzadıya bilgi vermek isterdim ancak yahudilikteki kabbalist yaklaşım ve hristiyanlardaki çile çekme mevzusu haricinde çok bir birikimim yok ve bu ikisi de maalesef (bence) islamdaki tasavvufi yaklaşıma çok fazla benzemiyorlar. ancak putların çıkışları ile alakalı olarak bu konu üzerine çok fazla kafa patlatmış (ve adını hatırlamadıgım bir ordinaryusun da öğrencisi olan) bir hocam "islam öncesi dönemlerde ilah'ın bir olduğu unutulmaya başlayınca ona atfedilen isim ve sıfatlar karşımıza putlar olarak çıkmıştır" diye bir yorumda bulunmuştu, buna atıfla islam öncesi (semavi diye tabir edilen) diger dinlerde de tasavvufi bir yaklasımın oldugu iddiasında bulunuyordu.
özetle: ilah rab yehuda vs hangisine inanıyorsan inan sen kendinden yardım umabilecegin kaç ismini biliyorsun, bunu düşün.
başlıktaki hata asıl itibariyle yazarın isim-müsemma (isimlendirilen) arasındaki bağlantıyı teolojik olarak ele almamasıdır.
islam inancına göre:
elilah/allah ilahlık sıfatına mutlak olarak sahip olan anlamına gelmektedir, yani kişi elilah/allah dedigi zaman teolojik olarak kast ettiği şey aynı zamanda geri kalan rahman;rahim vs gibi diğer isimleri de zikretmiş olur.
hristiyan ve yahudi inancında bu şekilde bir yaklaşımın varlıgından emin olmamakla beraber, yahudilerdeki elohim kelimesinin yehova ile beraber kullanılması akla elohim kelimesinin de el-ilah/allah benzeri bir yaklaşımının oldugunu gösterir.
zira elohim eril çoğul kelime özelliği gösterirken ifade ettigi anlam birden fazla niteliğe sahip (aynı anda adil bağışlayıcı güzel vs vs) bir tek şey (yehova) için kullanılmaktadır.
tasavvufi açıdan ise allah'ın birden fazla isminin olması kişinin ona manen yakınlaşması esnasında kullanması icab eden yolu (deyim yerinde ise) aydınlatır. zira şeyh salik'e (tasavvuf yoluna giren kimseye) manen gelişmesi için bir zikir verdiginde bu isimlerden birisini (veya bir kaçını) belirli zamanlarda ve adetlerde tekrar etmesini tembihler. burada zikirden kasıt televizyonlarda dizilerde izledigimiz haberlerde seyrettigimiz şekilde degildir tabi: (örnek olarak) şeyhin verdigi zikir "el-khâlık (herşeyi yaratan)" olsun. salik bu ismi zikrederken aynı zamanda onun yaratılıştaki mukemmelik; denge; uyum vs vs düşünülmelidir ve böylelikle salik elilah/allah'ı anlama yolunda (deyim yerinde ise) tümevarım bir yol izleyebilir.
diğer dinlerdeki tasavvufi/ruhani boyut için de uzun uzadıya bilgi vermek isterdim ancak yahudilikteki kabbalist yaklaşım ve hristiyanlardaki çile çekme mevzusu haricinde çok bir birikimim yok ve bu ikisi de maalesef (bence) islamdaki tasavvufi yaklaşıma çok fazla benzemiyorlar. ancak putların çıkışları ile alakalı olarak bu konu üzerine çok fazla kafa patlatmış (ve adını hatırlamadıgım bir ordinaryusun da öğrencisi olan) bir hocam "islam öncesi dönemlerde ilah'ın bir olduğu unutulmaya başlayınca ona atfedilen isim ve sıfatlar karşımıza putlar olarak çıkmıştır" diye bir yorumda bulunmuştu, buna atıfla islam öncesi (semavi diye tabir edilen) diger dinlerde de tasavvufi bir yaklasımın oldugu iddiasında bulunuyordu.
özetle: ilah rab yehuda vs hangisine inanıyorsan inan sen kendinden yardım umabilecegin kaç ismini biliyorsun, bunu düşün.
Gündemdeki Haberler
güncel Önemli Başlıklar