bugün
- yalnızlığın anlaşıldığı anlar14
- true'nin gay olması10
- arkadaşlar sizce bu gömlek nasıl9
- kızıl saç vs siyah saç13
- kıymanın kilosunun 90 tl olması10
- gece yazıp gündüz yazmayan erkek33
- tacikistan'da başörtü takılması tamamen yasaklandı29
- nervio'nun kartoncu çocuğun ellerini kıskanması9
- insan olmaya ceyrek kala16
- karton toplayan çocuğun elleri17
- erkek dediğin efendi olmalı9
- anın görüntüsü19
- bir kadının bir erkeğe arkanda ben varım demesi12
- hangi sözlük yazarının tipini merak ediyorsunuz29
- samet akaydın17
- abdülkerim bardakçı15
- ülkesi abd ce işgal edilsin isteyen mal cemaatçi8
- larisalisa24
- iran'ın pkk'ya eğitim verdiği iddiası8
- manyak olmaya karar verdim11
- stanley termos16
- yazarların en büyük dilekleri14
- yaşamak için geçerli sebepler19
- gecenin şarkısı12
- köşeyi dönmek için yapılacaklar10
- kadınlar tipe bakmaz11
- ilim vs bilim9
- 22 haziran 2024 türkiye-portekiz maçı82
- arkadaşlar sınava çalışıyorum birşey diyor musunuz14
- incil çok uzun'ya okurken sıkılıyorum12
- gideon reid morgan jj27
- 4 karısı 2 kız arkadaşı olan işsiz adam8
- hacda aşırı sıcaktan 500 den fazla kişinin ölmesi12
- çıkma teklifi etmek24
- duşta işemek8
- kürtlerin dünya lideri olduğu gerçeği17
- sözlük yazarları nasıl eğleniyor13
- nihavend longa9
- michy batshuayi11
- ona bilmediği bir vergi önerisi yap14
- en kaliteli türk kahvesi markaları10
- karşı cinste aranan özellikler15
- hangi şarkı seni ağlatıyor22
- ucuz escort17
- donuz listesindekilerin yazdıklarının görünmemesi8
- milliyetçi olmamak14
- kürtlerin siklerinin daha büyük olması gerçeği16
- özlenen sözlük yazarları38
- mika raun ile sevişir misiniz11
- xdream12
islam'da yalan büyük günahtır. ancak gerekli yerlerde söylenmesi caiz, hatta vacip olur.
imam nevevî kitabı el-azkar'da der ki: ''eğer bir şahıs zalim bir kişiden kaçıyorsa, diğer kişinin onu öldüreceği zannına kapılırsanız, o kişiyi korumak için 'nereye gitti görmedim' demeniz vaciptir.'' burada sen bir tribe girip, ''ben doğru sözlüyüm lan'' moduna girersen, olayların müsebbibi sen olursun.
veya bir kişide emanet varsa, bir hırsız orada ondan emaneti istese, yalan söyleyerek yerini bilmediğini söylemesi vaciptir. nitekim o mal hem onun değil, onun olsa bile zaruret var. fıkhın şu kaidesi meşhurdur: ''zaruret, haramı helal yapar.'' bu işte kafir, müslüman ayrımı yapılmaz.
şimdi bir örnek verelim, sen bir müslümansın. karınla yemek yiyorsun, evde misafirler var. evde şen şakran bir ortam var. yemek güzel değil ancak. karın sana sordu, ''yemek nasıl kocacığım?''. şimdi 'ben müslümanım, yalan söylemem caiz değil' tribine giren bir müslüman yalan söylemeyerek, ''çok kötü olmuş'' derse, o kadıncağız o kadar kişi içinde kötü duruma düşer. itibarı sarsılır. burada ''eline sağlık'' deyip susmak bediüzzaman'a göre vaciptir. imam nevevî gibi bir kısım islam alimleri de, ''tevriyeli konuşarak'' yalan söylemenin caiz olduğunu ifade ederler. hatta tevriye olsa da olmasa da bu caizdir görüşü hakimdir.
imam gazzalî, iyi-kötü mefhumunu şöyle açıklar: ''yapıldığında güzel bir şey vuku bulacaksa ve o iş şeriata aykırı değilse, o iş iyidir. yapıldığında kötü şey vuku bulacaksa, o iş şeriata uygun da olsa, kötüdür.'' yukarıda örnekten hareketle bir düşünelim; yalan söyleyerek 'güzel olmuş' demek mi daha büyük bir kötülüğe neden olur, yoksa 'kötü olmuş' diyerek doğruyu söylemek mi daha büyük kötülüğe neden olur?
meseleye buradan bakıldığında islam'ın yalanı kötü gördüğü, ancak birkaç durumla caiz bıraktığı rahatça belli olur. hadislerdeki ''yalan olmaz'' ifadesi; ''yalan olur, ancak bundan dolayı günah olmaz'' şeklinde anlaşılmakta olup, muhammed-ül emin adıyla anılan bir peygamberin bu şartlarda yalan söylemeye cevaz vermesi, insafla ve saygıyla karşılanmalıdır diye düşünüyorum.
imam nevevî kitabı el-azkar'da der ki: ''eğer bir şahıs zalim bir kişiden kaçıyorsa, diğer kişinin onu öldüreceği zannına kapılırsanız, o kişiyi korumak için 'nereye gitti görmedim' demeniz vaciptir.'' burada sen bir tribe girip, ''ben doğru sözlüyüm lan'' moduna girersen, olayların müsebbibi sen olursun.
veya bir kişide emanet varsa, bir hırsız orada ondan emaneti istese, yalan söyleyerek yerini bilmediğini söylemesi vaciptir. nitekim o mal hem onun değil, onun olsa bile zaruret var. fıkhın şu kaidesi meşhurdur: ''zaruret, haramı helal yapar.'' bu işte kafir, müslüman ayrımı yapılmaz.
şimdi bir örnek verelim, sen bir müslümansın. karınla yemek yiyorsun, evde misafirler var. evde şen şakran bir ortam var. yemek güzel değil ancak. karın sana sordu, ''yemek nasıl kocacığım?''. şimdi 'ben müslümanım, yalan söylemem caiz değil' tribine giren bir müslüman yalan söylemeyerek, ''çok kötü olmuş'' derse, o kadıncağız o kadar kişi içinde kötü duruma düşer. itibarı sarsılır. burada ''eline sağlık'' deyip susmak bediüzzaman'a göre vaciptir. imam nevevî gibi bir kısım islam alimleri de, ''tevriyeli konuşarak'' yalan söylemenin caiz olduğunu ifade ederler. hatta tevriye olsa da olmasa da bu caizdir görüşü hakimdir.
imam gazzalî, iyi-kötü mefhumunu şöyle açıklar: ''yapıldığında güzel bir şey vuku bulacaksa ve o iş şeriata aykırı değilse, o iş iyidir. yapıldığında kötü şey vuku bulacaksa, o iş şeriata uygun da olsa, kötüdür.'' yukarıda örnekten hareketle bir düşünelim; yalan söyleyerek 'güzel olmuş' demek mi daha büyük bir kötülüğe neden olur, yoksa 'kötü olmuş' diyerek doğruyu söylemek mi daha büyük kötülüğe neden olur?
meseleye buradan bakıldığında islam'ın yalanı kötü gördüğü, ancak birkaç durumla caiz bıraktığı rahatça belli olur. hadislerdeki ''yalan olmaz'' ifadesi; ''yalan olur, ancak bundan dolayı günah olmaz'' şeklinde anlaşılmakta olup, muhammed-ül emin adıyla anılan bir peygamberin bu şartlarda yalan söylemeye cevaz vermesi, insafla ve saygıyla karşılanmalıdır diye düşünüyorum.
güncel Önemli Başlıklar