bugün

(la porte)
fr. kapı
Türkçe'de DiZEK diye de adlandırılır.

müzikte:
1- yatay, paralel ve eşit aralıklı beş çizginin bir araya gelmesidir.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________

2- Diklik: Sesin tizlik, peslik boyutundaki konumu. Entonasyon. (Ör: tiz sesli çekirge ya da pes sesli aslan...gibi).
3- Gürlük: Sesin yoğunluğu. (Ör: fısıldayarak ya da bağırarak.)

Müzik portesi üzerine ilk denemeler 11'inci yüzyılda yapılmıştır: önce bir harfle belli bir referans notası
gösterilmiş ve tek bir çizgi kullanılmış, sonra DO ile FA'yı belirtmek üzere ayrı renkte iki çizgi
çizilmiş ve daha sonra dört çizgi kullanılmıştır (bu dört çizgi geleneği Gregoryen şarkının
notalanmasından oluşmuştur). 12 ve 14'üncü yüzyıllar arasında bu kullanım tarzı giderek Avrupa'da
yayılmıştır. 17'inci yüzyılın başına kadar porte üzerindeki çizgi sayısı dört ile altı arasında değişmiştir.
Porte beş çizgi ile sabit kalmıştır. Bu çizgi adedi, gözün algılama kapasitesi açısından en uygun
olanıdır.
müzik yazısında ana işaretlerden biri. ses yüksekliğini belirtmek için kullanılan yatay çizgiler.