bugün

müslümanlığın nimetlerinden faydalanan istifade eden asalak tiptir. net
Benimdir.

Edit: küçükken de bütün harçlıkları ceplerdim.
kültürel müslümanlık nosyonundan habersiz olanların ne yazık ki anlayamadığı olay.

(...) bence ahmet hamdi tanpinar’in yapitinin butununden cikarilabilecek en onemli kavramlardan biri, “kültürel müslümanlık” kavramidir. ne demek “kültürel müslüman”? kendinizi musluman olarak tanimliyor musunuz? o halde namaz kilacaksiniz. namaz aslinda örgütlü duadir, sistematik bir duadir. neden namaz kilinir? vahiy, tanri’nin insanla ilgili iliski kurma cabasi ise, dua da insanin tanri’yla iliski kurma cabasidir. bu isin teolojik alfabesi. bir de isin kulturel boyutu var. bir ulkede, bu ulkede ateist olup yine “kültürel müslüman” olabiliriz. hepimizin “kültürel müslüman” oldugu anlar vardir gundelik hayatta. bayramda, cenazede, mezarlikta. “allah iyilik versin” demek icin allah’a inanmak gerekmez. her din bir yasama bicimi, bir gundelik hayat, bir kultur, bir zihniyet uretir. aslinda belki de cogul soylenmeliydi butun bunlar. yasama bicimleri, gundelik hayatlar, kulturler, zihniyetler. bunlarin dinle ne alakasi var, demeyin. her seyin her seyle alakasi var.

her insanin dinini kisisellestirmesi bir digerinden farkli olabilir. ne kadar musluman o kadar islam! ne kadar marksist o kadar marksizim! baska turlu zaten mezhepleri ve tarikatlari aciklayamayiz. tek bir musluman olma sekli yok. tanpinar’i bazilarina muhafazakar gosteren de zaten tam burada ortaya cikiyor.
tanpinar, dinle, gelenekle, onlarin toplumsallasma bicimleri arasindaki bir alandan, zihniyetin en verimli topragindan besleniyor. bunun icin dindar olmaya gerek yok. sosyolog olmaya da gerek yok. aslinda tanpinar’in kendi hayatina dair hicbir muslumanlik belirtisi yok. oldukca bohem bir hayat surmustur. chp milletvekilidir. hem de tek parti doneminde. o halde nicin gelenekle, dinle bu kadar ilgilidir. cunku bu ulkede toplumsal zihniyet oradan kaynaklanir agirlikli olarak. bu toplumu anlama gibi bir derdini varsa, bir entelektuel olarak gerekirse kendinizi asip bu alanlara merakla, ilgiyle yonelmek gerekir. dert edinmek gerek yani! aydinlanmaci ve pozitivist bir onyargiyla toplumu bir anlama konusu olarak degil ama daha cok bir muhendislik malzemesi olarak algilarsaniz, o zaman butun bunlara gerek yoktur zaten. bu memleketin modernlesmecileri genelde topluma bu bicimde bakmislardir.(...)

(bkz: besim dellaloğlu)-bir tanpınar fetişizmi- s.25-26 kitabın sözlükteki başlığı için (bkz: modernleşmenin zihniyet dünyası tanpınar fetişizmi)
bayramlar dini temelli olsalar da yaygın olarak kutlanmalarıyla birlikte kültürel bir olgu hâline gelirler. bundan dolayı ateistlerin bile bayram kutlamasında bir sakınca görmüyorum.
kavurma ve çukulata bayramı kutlanmaz mı hiç.
oruç tutup cumaya gitmeyen zındıklara dert olan kişidir.
oruç tutup, fesatlıktan kendini arındiramayanları görmemizi sağlamış olan başlık.

tanrı bile bağışlar onlar bağışlamazlar!