bugün

chp genel başkanı kemal kılıçdaroğlu'nun mensubu bulunduğu aşiret.
alevi-türkmen aşiretidir.
kılıçdaroğlu'nun kürt kökenli olduğu yorumları yapanların araştırmaları gereken aşirettir.
isminde de anlaşılabileceği gibi kureyşi aşiretinin kürtçeye çevrilmiş versiyonu. kürtçe de yabancı dilden gelen yadan yeni bir kelime türetileceği zaman kelimeye göre -an, en eki gelir veya fiilin kökü değiştirilir. köken olarak aşiret arap. fakat günümüz de mensuplarının kendini ne hissettikleri bilemem. "gandhi"nin başkan olmasıyla beraber umarım değişmemiştir. *
ilk entry'de belirtildiğine üzere konuşurksa:
hem türkmen aşireti olması hem de 12 imamlardan 7.sinin soyundan gelmesi çok şaşırtıcı bir özelliktir.*
ne içiyorsunuz söyleyin yahu.
buz gibi kürt aşiretidir. lamı cimi yok.
türkmen aşiretidir, açık ve net. aşiretin atası olan seyyid mahmud hayrani'nin türbesi akşehir'dedir. dersim alevilerinin kutsadığı düzgün baba da bizzat akşehirli seyyid mahmud hayrani'nin oğludur.

köken olarak; ali'nin kerbela'dan kurtulan torunlarının, horasan'a gitmesi ve burada kendileriyle emevi düşmanlığı ortak paydasında buluşan türk ve fars aşiretleri ile karışması sonucu ortaya çıkmışlardır. ali soyundan gelenler, türkmenlerle evlenerek türkleşmişler, daha sonra anadolu'ya göç etmişler ve özellikle türkiye selçuklu devletinin başkenti olan konya çevresinde yoğunlaşmışlardır. fakat babai ayaklanması neticesinde bu türkmenler dört bir yana dağılmış bir kısmı da dersim yöresine kaçmıştır. bu yörenin hakimi olan palu'lu ve bingöl'lü zaza aşiretlerinin egemenliği altında yaşamak zorunda kalmışlar ve zazacayı konuşmaya başlamışlardır.

kürt aşiretidir düşüncesinin elle tutulur yanı yoktur, zira aşiret zazaca konuşur. hiç değilse zaza aşiretidir deyin ki, dayanağınız olsun. *
bir kısmı kurmanci, bir kısmı kırmancki konuşan kürt aşiretidir. bütün aşiretin zazaki konuştuğunu sanan cahiller tarafından türkmen aşireti zannedilir. aşiretin atası seyyid mahmud hayrani değildir. atası baba kureyş'tir. hayır işin ilginci buna türkmen aşireti diyenler palulu ve bingöllü zazaların 300 yıl öncesine kadar alevi olduğunu bilmezler. cehalet işte.
büyük kısmı zazaca, bazı mensupları ise kurmançça konuşur. kurmançça konuşan mensupları diyarbakır-elazığ-bingöl üçgeninden, şafii-kürt baskısından dolayı kaçan kürt dilli türkmen oymaklarının yadigarıdırlar. bu kürt dilli oymaklar öncelikle dersim yöresine sığınmışlar burada anlaşmazlıklar yaşanınca sivas'ın zara ve imranlı yörelerine göçürülmüşlerdir. *

ayrıca bir kısım cahiller aşirete kürt ve zaza hüviyeti vermek için civardaki diğer zazaların da eskiden alevi olduğunu iddia ederek kendilerine güldürmektedirler. halbuki bilinmektedir ki özellikle palu, karakoçan ve bingöl zazaları evveli ezelden sünni'dir, hatta yavuz sultan selim'e bağlılık bildirip dersim'i yakıp yıkmışlar, kendilerine köle etmişler ve zazalaştırmışlardır.

yine bu cahiller bilmezler ki, baba kureyş de seyyid mahmud hayrani'nin öz be öz evladıdır.
mevlevi dervişi, hayatında dersim'e ayak basmamış mahmud hayrani'yi baba kureyş'in pederi sanan cahilleri ortaya seren kızılbaş kürt aşiretidir. bu cahiller o kadar bilgisizlerdir ki palu kentindeki bir avuç türkmen beyiyle o civarda köylerde yaşayan onbinlerce kızılbaş zazayı birbirine karıştırır. bunlar üstelik palu ve bingöl'ün sünnileşme sürecini de bilmezler. bu cahillere sorarsan zaten kızılderililer bile türktür. içlerine sindiremezler, zorlarına gider alevi kürtlerin varlığı. tek dertleri kürtleri tarihten silmektir. önce bunlar türkmen derler; bakarlar olmuyor, sonra bunlar zaza derler; yine olmuyor; sonra bunlar ne kürt ne türk bunlar alevidir sadece derler. dersim halkı bunların ciğerini bilir.
kendi makatlarından tarih uyduranların kürt aşireti sandığı alevi-türkmen aşiretidir. aşiretin en tanınan ismi olan kemal kılıçdaroğlu kökeninin seyyid mahmud hayrani'ye dayandığını ve türkmen olduklarını belgeleriyle kanıtlamıştır. zaten aşiretin mensubları da her yıl kafilerle akşehir'e cedlerinin ziyaretine giderler.

ayrıca kürtçü cahiller bilmezler ki palu ve bingöl(merkez)de hiç türkmen aşireti yoktur. binlerce kızılbaşı katleden palu beyi cemşid de sünni-zaza'dır.
horasan kökenli aşirettir. daha eskisinde araplık olduğu, ancak zamanla türkleştiği tahmin edilmektedir. çünkü aşiretin reisi seyyid mahmud hayrani , bildiğin seyyiddir.

öte yandan, seyyid mahmud hayrani, alevi değildir. mevlevi olmuş mudur, onu da bilmiyorum. ancak mevlana'nın çağdaşı ve onun tarafından çok sevilen, saygı gören biridir. sarı saltuk, barak baba gibi evliyanın da şeyhidir.

bunlara aynı kökenden oldukları için aleviler de saygı gösterirler. yalnız alevilik, daha sonra hurufiler ve safeviler eliyle iki büyük karışım geçirmiştir. hacı bektaş-ı veli döneminde "alevi" kelimesi yoktu, bu kelime daha sonra safeviler zamanında literatüre girdi.

bazı görüşlere göre, bugün nasreddin hoca olarak bildiğimiz kimse gerçekte seyyid mahmud'dur. bazıları da onun talebesi olduğun düşünürler. tabii tarihi olarak tespit etmek zor.
Benim de mensubu olduğum aşirettir.
Kızılbaş olayıyla beraber atalarımız bu topraklara göç etmiştir.
Düzgün baba yani şah haydar aşiretin bir zamanlar ki önderi ve seyyid Mahmud hayrani nin oğludur.
ataları olan seyyid mahmud hayrani mevlevi değildir. mevlanın çağdaşı ve sevdiği bir şahsiyettir.
kureyş ocağı adını kureyş işimli pir den alır. mekke’de en kalabalık, en eski tarihçeye sahip olan asil bir kabiledir. islam peygamberi hz. muhammed ve hem damadı hem de amcasının oğlu hz. ali, kureyş kabilesinin mesuplarıdır. kureyş, hz. muhammed’in ve hz. ali’nin 11 göbek öteden atasıdır. kerbeladan sonra hz .ali’nin ailesinden, soyundan geriye kalanlar hayata tutunmak için horosan bölgesine göç etmişlerdir. uzun yıllar sonra ailenin bir kısmı anadoluya dersim bölgesine göçmüştür ve burayı mesken etmişlerdir. dersim bölgesine yapılan göçte ailenin ileri gelenlerinden seyyid hacı kureyş baba’dir. fakat kureyş ocağının iki mensubu yani dersime göç eden seyyid hacı kureyş baba’yla mekke’de rahmetli olan ocağın asıl piri kureyş karıştırılıyor bu hadise soyun devamındaki isim benzerliğidir.
dersime ailesiyle gelen kureyş baba, soyuna yakışır bir şekilde alevi geleneklerini göreneklerini yaşatmıştır ve bölgede büyük saygınlık kazanmıştır. Soydan geldiği için halen ocağın kendini bu yola adayan aile büyükleri alevi dedeliği yapmaktadır.
mekke’den kalkıp tarihle birlikte yaşam savaşı veren
hz. ali’nin ailesi, peygamber soyu, yani arap kökenlidir. Ayrıca Kureyş kabilesi için inmiş sure vardır, adı bizzat kureyş suresidir. içeriği ise kısaca “sizi koruyan rabbinize kulluk edinizdir”. horosan ardından dersim’de daha da kalabalıklaşan ve 7-8 ayrı koldan aşiret yapısını alan bir alevi ocağıdır. kureyşanlılar 12. imamlar soyundan gelen seyyid'lerdir, ocakzadedirler. çoğunluk olarak aile içi evlilik yapmışlardır fakat bölge kürtleriyle kız alıp verip kürtleşmişlerdir. dersim kürtçesi ana lisanlarıdır. ana lisanından dolayı, kureyş ocağına zamanla şiveyle kureyşan demeye başlamışlardır. Dersim/Nazımiye’de eskiden yaşadığı ve orayı türbe haline getirdikleri seyyid hacı kureyş baba türbesi vardır. Kureyş baba’nın eldiveni ve çarığı sandıklarda saklanıyor. Ve asla kurban kesilmeden sandık açılmıyor. Ayrıca Kureyş baba, Dersim halkının en önemli evliyalarından Düzgün baba’nın öz babasıdır.

bu sülalenin türkmenlikle hiçbir alakası yoktur. Tek iddaa kureyşan’lı Seyyit Mahmut hayrani zamanında memleketinden kalkıp mevlana’nın huzuruna konya’ya gitmiştir ve dergahına katılmıştır. vefatından sonra konya’da türbesi yapılmıştır. Buna istinaden asimile uygulamak isteyenler ve asimile olanlar türbe konya’da diye tüm kureyşan’lıları konya’lı Türkmen damgası vurmuştur bunlar tamamen yalandır. ve seyit Mahmut hayrani’yi kendilerince kanıt göstermişlerdir, yanlış anlaşılmamalıdır bizim hiçbir kökene düşmanlığımız, kinimiz yoktur tek derdimiz aslımızı, özümüzü kökenimizi korumaktır. maalesef ki bizleri asimile etmek isteyenler taraflı bir şekilde yalan tarih aktarmaktadır. en eski secere kureyşan ailesine ait olduğundan, okuduğum kitaplar, belgeler doğrultusunda ve bölgedeki aile büyüklerimle konuştuktan sonra bir kureyşan’lı olarak size bu aktardıklarımı yoğun bir araştırma ardından yazıyorum. ailenin geçmişi anlattığım özet gibidir. bizim gibi tarihte dışlanmış, katledilmişlerin tarihini düşmanlarımız yazmaya çalıştığı için lütfen geçmişimizi, özümüzü unutmayalım. yalanları tek yürek olup göğüsleyelim. bizden olup asimile olan kişilere bir söz var; “aslını inkar eden haramzadedir.”
ve son sözle sizlere selam olsun değerli canlar.
pir sultan abdal ‘ın da dediği gibi “dönen dönsün ben dönmezem yolumdan.”