bugün

pilatus

pişmanlık duyduğu konusunda hiçbir kesin delil bulunmayan dönemin Roma imparatorluğu'na bağlı Kudüs valisidir.

Dört incil de bu konu üzerinde uyuşamamaktadır. genel Hristiyan inancına göre o dönemin roma valisi pilatus, sözde hz.isa'nın katledilmesi kararından sorumlu olmadığını, bunu orda toplanmış, haham caiaphas'ın kışkırttığı yahudiler'in baskısıyla hz.isa'nın ölüm kararını aldığını ve dolayısıyla onun kanının ellerinde olmadığını göstermek adına "el yıkama" ritüelinde bulunmuştur. Bu inanılageliş tamamen incil yazralartının dönemin roma imparatorluğu idaresine yaranmak, daha fazla baskı altında kalmamak adına çıakrdığı bir uydurmadır. Dört incil'in de (özellikle hz.isa'nın çarmıha gerilişinden yaklaşık 93 yıl sonra yazılan yuhanna incilinin) roma imparatorluğu egemenliği'nde yazıldığını düşündüğümüzde bu hiç de mantıksız görünmemektedir. Bu hem Roma imparatorluğu'nun hristiyanlaşması için, hem de daha fazla baskıya uğramamak için yahudilerin üstüne suçun hepsini yıkmaktır. O zamanın Kudüs'ünde pek tabii hz.isa'dan rahatsız olan yahudiler (özellikle farisiler)vardı. Fakat Hz.isa'nın katlini pilatus'a telkin eden kişinin aynı zamanda vaftizci yahya'nın da düşmanı olan herod antipas olduğu ihtimali çok daha güçlüdür. Çünkü şehvete, israfa ve şatafata pek düşkün olan, idare yetkisini roma imparatorluğu'na borçlu olan antipas için eşitlikçi, ağır vergilere karşı halkı bilinçlendiren hz.isa tehlikeli birisiydi. kafasındaki planı gerçekleştirmeye en muktedir kişi ise hz.isa'nın celile'den vardığı kudüs'ün acımasız roma valisi pilatus'tu. Öyle ki pilatus halka yaptığı acımasız uygulamalar nedneiyle roma'ya geri çağrılarak, merkeze alınmıştı. O dönemin despot roma yönetim anlayışını göz önüne aldığımızda, pilatus'un merkeze alınacak derecede zalim bir yönetici olduğunu hayal etmek oldukça korkutucudur.