bugün

iran da meşhed bölgesinde yaşayan nüfusları 2 milyonu bulan kürtler. nadir şah zamanında türkiye sınırına yakın bölgelerden alınıp türkmenistan sınırına yerleştirilmişlerdir. araya kattıkları farsça kelimeler dışında türkiye kürtleri nin lehçesi kurmançi yi konuşurlar.
iranlılar ya da azeriler gibi şiiliklerini değil de kürt oluşlarını ön plana çıkaran kürtlerdir ama sadece iran'da, ırak hariç. çünkü ırak'ta herkes mezhebi varlığı ile kendini garantiye alabilir. saddam sonrası dönem fazlaca istikrarsızlaştığı için.
bunun haricinde islam dünyasındaki şafii kürt ve ehli hakçı kürtlerin yanında hiçbir etkileri yoktur olamaz da. gerçi ehli hakçılar da pasiftir ancak en güçlü kürt inanç grubu şafii kürtlerdir.

bu vatandaşların atalarının osmanlı safevi döneminde osmanlı tarafına geçemedikleri o kadar bariz bir gerçek ki. dolayısı ile kızılbaş kılıcı kendilerini kallavi birer şii yapmıştır. yoksa kürtlerde ortodoks şii anlayışı hiçbir zaman var olmamıştır safevi öncesinde bile. imam şafii'nin anlayışına yönelmişler ya da ehli hakçı olarak kalmışlardır. nadir şah her ne kadar sünni biri olsa da mezhepleri yakınlaştırma konusunda ciddi adımlar atmış biridir tarihte. ama bu vatandaşları şafii kürtlerin çoğunlukta olduğu batı sınırından iran'ın en doğusuna götürmesindeki amaç etnik kaygılardır. osmanlı ile iyi ilişkiler kuran nadir şah bunların bozulmasını elbette istemezdi. çünkü iki kürt unsurun bir arada olması her zaman tehlikeliydi o dönemde.

şii kürtler akıllıdır, şii türkler ve araplar gibi kendilerini iran'a asla kullandırmazlar. bu bakımdan takdir ediyorum kendilerini. çünkü ileri de bir gün onları şiilik damarından yakalamak isteyen iran'a karşı şiiliği bir gömlek gibi üzerilerinden çıkaracaklardır. çünkü kürdistan-ı iran onların her şeyi.