bugün
- islamı tartışamamak17
- cehaletle mücadele etmek16
- oktay kaynarca'nın türkiyeliyim açıklaması23
- kıbrıs ismailağa cemaati sayesinde alındı10
- antalya daki engelli çocuğa toplu tecavüz18
- michy batshuayi15
- bik bik'in kurban etlerini buzdolabında saklaması9
- dekolte memeye bakan kişinin aklından geçen15
- anın görüntüsü22
- manyak olmaya karar verdim17
- ne zaman evleneceksin diye soran akraba13
- salda gölü'nün son hali13
- sağlığı etkileyen en temel faktör13
- sözlükteki en iyi 15 yazar9
- 10 ayda evlenen insanlar8
- izmirli sude vs karslı rojda10
- çinliler her şeyi üretebiliyor türklerin neyi var20
- arda güler14
- nervionun kedisi9
- erkeklerde meme ne işe yarıyor sorunsalı10
- sözlüğün en iyi iki kadın yazarı17
- türkiyeyi mülteci kampına dönüştüren abd17
- geniş kalçalı kadın ahlaklıdır25
- bı erkeğin sevdiğini anlamanın yolları10
- karizma10
- sözlükteki elit yazarlar20
- türk mü türkiyeli mi sorunsalı9
- okula gitmeden yüzlük karne alan afgan ve suriler18
- evlenmeyenlerin seks yapmadan ölüp gitmesi12
- atatürk kafir cumhuriyetini ilan etti11
- ups boobs beni favladı'ne yapmalıyım17
- knowledge13
- 18 haziran 2024 türkiye gürcistan maçı36
- rus sovyet düşmanı amerikancı kemalistler11
- kocam boşalacağı esnada geliyorum bacanak dedi16
- diamond tema28
- kimsenin saraca'nın doğum gününü kutlamaması21
- diyanetin türkleri araplara şikayet etmesi8
- kabataş yalanı9
- içsel yolculuk enerji frekans 69 bin lira19
- vladimir putin11
- diamond tema için yakalama kararı17
- ben bu yazıyı sana yazdım9
- millet öğle yemeğine çıkarken yeni uyanan tipler9
- true bir martı olsa olacaklar9
- thusneldaa12
- saraca silsüpüroğlu15
- diamond tema'nın arnavutluğa kaçması9
- ülkesi savaştayken başka ülkede keyif süren kansız9
- kayseri de atatürk heykeline baltalı saldırı13
Bugüne kadar, varlığın özden önce geldiğini söyleyen varoluşçuluğu kuran ilk kişinin j.p. sartre olduğunu zannediyordum. oysa durum böyle değilmiş.
varlığın özden önce geldiğini ilk yazan kişi sartre'dan yaklaşık 400 yıl önce yaşamış fars kökenli müslüman hekim ve filozof olan molla sadra nam-ı diğer sadreddin şirazi imiş...
günümüzde hala etkisini sürdüren çok önemli bir felsefi akım olan varoluşçuluğun gerçek kökleri meğer iran toprakları imiş.
molla sadra akılcılıkla sezgiciliği bir araya getirerek "aşkın hikmet" ekolünü kurmuştur. molla sadra; ibn-i sina, sühreverdi, muhyiddin arabi , gibi islam filozoflarından etkilenmiştir. eserlerinde islam düşünce dünyasındaki akılcı, sezgici ve nakil ekollerini farklı bir sentezde bir araya getirmeye çalışmıştır.
molla sadra’nın varlık merkezli felsefesi varlık, varlığın hakikati ve varlık hiyerarşisi gibi konular üzerinedir. sadra’nın ‘varlık’ı anlatan temel ifadesi, onun "asil"(asıl, esas anlamında) oluşudur. sadra ‘asalet’ kelimesi ile yegane hakikat olmayı, kendinde var olmayı/bir sebebe bağlı olmadan var olmayı ve zihni olmamayı kastetmektedir. sistemde ikincil kılınan ‘mahiyet’ yani "öz" ise genelde bu sıfatların aksini yüklenmektedir. sadra’nın sisteminde varlık, tek bir hakikattir. dinamik bir tabiata sahiptir ve kendi özünü açığa vurur. saf varlık dışındaki her varlık, sahip olduğu varlık derecesine göre varlık ve öz karışımı görünümündedir. bu durum, sadra’nın sistemine varlığın dereceli yoğunluğu her varlığın sürekli cevherinde hareket halinde olması (cevherî hareket) ve varlığın birlik ve çokluk ilkesi olması şeklinde yansımıştır. o’nun felsefesinde “zorunlu varlık”; "saf varlıktır"; onun dışındaki her şey varlık ve öz oluşur. varlık, her şeyi kapsar.
varlık ve öz ile tümel(bütünsel, kapsamı bakımından kendinden başka sınırlandırması olmayan)ler konusunun anlaşılması açısından önemli bir ayrım zihni ve dışsal varlık ayrımıdır. sadra’ya göre öz, hakiki bir varlığa sahip değildir, zihnidir.
akli bir analiz sonucu ve varlığa bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. sadra’nın sisteminde öz bir doğal tümeldir, böylece zihindeki ortak-anlamı ifade eder. varlık ve öz ile irtibatlı diğer bir husus, ayrım ilkesinin ne olduğudur. klasik olarak şeylerin birbirinden ayrılması ilkesi olarak öz öne sürülmekte iken, sadra (birlik ve çokluğun ilkesi olarak ortaya koyduğu) varlığın kendisinin öncelik-sonralık, (varlıklarındaki) kuvvet ve zayıflık ile ayrım ilkesi olduğunu ortaya koyar.
varlığın özden önce geldiğini ilk yazan kişi sartre'dan yaklaşık 400 yıl önce yaşamış fars kökenli müslüman hekim ve filozof olan molla sadra nam-ı diğer sadreddin şirazi imiş...
günümüzde hala etkisini sürdüren çok önemli bir felsefi akım olan varoluşçuluğun gerçek kökleri meğer iran toprakları imiş.
molla sadra akılcılıkla sezgiciliği bir araya getirerek "aşkın hikmet" ekolünü kurmuştur. molla sadra; ibn-i sina, sühreverdi, muhyiddin arabi , gibi islam filozoflarından etkilenmiştir. eserlerinde islam düşünce dünyasındaki akılcı, sezgici ve nakil ekollerini farklı bir sentezde bir araya getirmeye çalışmıştır.
molla sadra’nın varlık merkezli felsefesi varlık, varlığın hakikati ve varlık hiyerarşisi gibi konular üzerinedir. sadra’nın ‘varlık’ı anlatan temel ifadesi, onun "asil"(asıl, esas anlamında) oluşudur. sadra ‘asalet’ kelimesi ile yegane hakikat olmayı, kendinde var olmayı/bir sebebe bağlı olmadan var olmayı ve zihni olmamayı kastetmektedir. sistemde ikincil kılınan ‘mahiyet’ yani "öz" ise genelde bu sıfatların aksini yüklenmektedir. sadra’nın sisteminde varlık, tek bir hakikattir. dinamik bir tabiata sahiptir ve kendi özünü açığa vurur. saf varlık dışındaki her varlık, sahip olduğu varlık derecesine göre varlık ve öz karışımı görünümündedir. bu durum, sadra’nın sistemine varlığın dereceli yoğunluğu her varlığın sürekli cevherinde hareket halinde olması (cevherî hareket) ve varlığın birlik ve çokluk ilkesi olması şeklinde yansımıştır. o’nun felsefesinde “zorunlu varlık”; "saf varlıktır"; onun dışındaki her şey varlık ve öz oluşur. varlık, her şeyi kapsar.
varlık ve öz ile tümel(bütünsel, kapsamı bakımından kendinden başka sınırlandırması olmayan)ler konusunun anlaşılması açısından önemli bir ayrım zihni ve dışsal varlık ayrımıdır. sadra’ya göre öz, hakiki bir varlığa sahip değildir, zihnidir.
akli bir analiz sonucu ve varlığa bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. sadra’nın sisteminde öz bir doğal tümeldir, böylece zihindeki ortak-anlamı ifade eder. varlık ve öz ile irtibatlı diğer bir husus, ayrım ilkesinin ne olduğudur. klasik olarak şeylerin birbirinden ayrılması ilkesi olarak öz öne sürülmekte iken, sadra (birlik ve çokluğun ilkesi olarak ortaya koyduğu) varlığın kendisinin öncelik-sonralık, (varlıklarındaki) kuvvet ve zayıflık ile ayrım ilkesi olduğunu ortaya koyar.
güncel Önemli Başlıklar