bugün

çemberlitaş divan yolunda epeydir kalıbı dinlendiren torlak.
coğrayamızda yıllardır dönüp duran topların şeyidir(seyh'i diyecektim).
necidir bilmem ama ırkçı olduğu kesindir.
nazım hikmet'in destanını yazdığı ruhi su ve cem karaca gibi sanatçıların bestelediği adına şiirler efsaneler destanlar yazılan adam. tarih kitaplarına osmanlı'da ilk toplumsal ayaklanmayı çıkaran kişi olarak geçmiştir. tek suçu düşüncelerinin o dönemin çok ilerisinde olmasıdır.

edit:yazım yanlışı
"Tanrı'nın varlığı tüm evreni tamamlar. Evrenin varlığı yine Tanrı ile varoluşundandır. ibadetin koşulu ve kuralı yoktur. Tanrı her türlü ibadeti kabul eder." demişliği vardır.
ntv tarih dergisi ekim ayı (9.) sayısında genişçe yer verdiği tarihi şahsiyet.
Nazım Hikmet'in yazdığı şiir gelir insanın aklına ;

yağmur çiseliyor.
gecenin geç ve yıldızsız bir saatidir.
ve yağmurda ıslanan
yapraksız bir dalda sallanan şeyhimin
çırılçıplak etidir.

yağmur çiseliyor.
serez çarşısı dilsiz,
serez çarşısı kör.
havada konuşmamanın, görmemenin kahrolası hüznü
ve serez çarşısı kapatmış elleriyle yüzünü.

yağmur çiseliyor.
babası endülüsten anadolu'ya gelmiş ve kendisinin müslüman türk olarak tanıtmış bir islam uleması annesi ise rum olup sonradan müslüman olan bir kadındır. bedreddin' e kürt demek oğuz kağan' a kürt demek kadar abesle iştigal olup büyük bir iftiradır...

bedreddin yaşadığı çağda büyük islam alimlerinden aldığı derslerle öğrenimini tamamlayıp büyük bir otorite haline gelmiştir.

Bedreddin'in eserlerine baktığımızda, islam Hukukuna dair "Letaif ül-işarat" başta gelir. iznik'te göz hapsindeyken kaleme aldığı bu eser, "Hanefi" mezhebi ile alakalı mükemmel bir mukayeseli hukuk kitabıdır. Bunu "Camiul-Fusuleyn" adlı "Üstruşeni" ve "imadi" isimli büyük Hanefi hukukçularının kaleme aldığı "Fusul" isimli hukuk eserlerini birleştirerek ve asrın meselelerini de ilave ederek yazdığı mükemmel bir hukuk kitabı takip eder. Bu eserler tamamen "Sünni ve Hanefi" esaslarına göre kaleme alınmış eserlerdir. Bunlarda Batınilik, Alevilik veya materyalist bir "vahdet-ül mevcudculuk"la alakalı tek bir cümle yoktur.

alevilerin bedreddin'i sahiplenme çabası onun kişiliğinden pirim yapma çabasından başka bir şey değildir. alevilerin yaşam tarzı inanç sistemleriyle bedrettin'in öğretileri arasında hiç bir alaka yoktur. yoksa aleviler beddreddin'in izinden gidip özel mülkiyetçilikten vaz geçtiler de halkla mı paylaştılar ? bizim mi haberimiz yok * öyle olsa bile demek ki aleviler hanefi bir islam aliminin izinden gidiyor demektir...

bedrretin'e göre cennet ve cehennem hepsi burada bu dünyadadır ve tüm cennet-cehennem olarak anlatılan şeyler ona göre mecazi tasvirlerden öte bir şey değildir..

--spoiler--
Dönüldü Bedreddine.
Denildi: «Sen de konuş.»
Denildi: «Ver hesabını ilhadının.»

Bedreddin
baktı kemerlerden dışarı.
Dışarda güneş var.
Yeşermiş avluda bir ağacın dalları
ve bir akarsuyla oyulmaktadır taşlar.
Bedreddin gülümsedi.
Aydınlandı içi gözlerinin,

dedi:
"Mademki bu kerre mağlubuz
netsek, neylesek zaid.
Gayrı uzatman sözü.
Mademki fetva bize aid
verin ki basak bağrına mührümüzü..
--spoiler--
milli eğitimin sikimsonik tarih kitaplarında dini bir sebepten dolayı osmanlı ya isyan ettiğinin söylendiği, sosyalizmin esaslarını o zamandan hayata koymaya çalışmış bir lider. tarihsel, sosyal ve ekonomik şartların zaruri neticesi sonucu idam edilmiştir.
vatan hainliği suçlamasında bulunmuş ve bundan aklıyla yırtacagını düşünen yazar.
babası simavna kadısıdır. literatürde simavna kadısı oğlu şeyh bedreddin olarak geçer.
kendisinden çook uzun yıllar sonra yaşacak bir başka uzun sakallıdan önce ortak mülkiyet, eşitlik, yoldaşlık gibi kavramları anadolu topraklarında yaşatmaya çalışmış, ancak tarihsel süreç nedeniyle yenilgiye uğramış, çağının hatta belki günümüzün bile ilerisinde bir adam. kendime en yakın bulduğum din adamı. milli gurur.
kürtçüdür dediğim ama son zamanlarda yazılarını beğendiğim yazardır.
dedeleri rumeli fatihlerindendir. çok muazzam fıkıh bilgisine sahipken, bugün çıkardığı isyanıyla daha çok bilinir.
aslında buna küçük bir hasan sabbah diyebiliriz. müritlerini din yolu ile kolayca hareket ettirebilirdi isteseydi ama o bunda hasan sabbah kadar başarılı olamadı.
ateist miydi, deist miydi bilemem ama zeki bir adammış.
birilerinin ısrarla sosyalist yapmaya çalıştığı isyancı fetret devri kazaskeri ve mutasavvıf. yıldırım beyazıd'ın oğulları arasındaki saltanat kavgasında kazasker olarak yenilen kardeşin tarafında yer almış olması ve taraftarlarının kazanan kardeşe isyanı dışında siyasi veya sosyal bir örgütlenmesine ait torunları kaynaklı bir iki rivayet dışında kuvvetli bir delil yoktur. kendilerine bu topraklarda kök bulmak için en basit vergi ödememe münakaşasını bile sosyalist isyan sayanlar tarafından istismar edilmektedir. hikmet kıvılcımlı'nın belgeden çok yorumlarla dolu şeyh bedrettin konulu yazılarından başlayarak sosyalist hareket kendisine bambaşka bir şeyh bedrettin imajı oluşturmuştur. nazım hikmet'in şiiri de bu yöndedir.
hayatı hakkında bilinenler büyük oranda torunu hafız halil'in yazdığı menakıbname'ye
dayanır. günümüzde yunanistan topraklarında bulunan edirne yakınlarındaki simavna kasabasında doğmuştur. kesin doğum tarihi bilinmemekle beraber çeşitli kaynaklarda 1358 , 1359 veya 1365 olarak verilmektedir. büyükbabası abdülaziz selçuklu soyundandır. menakıbname'ye göre son selçuklu sultanı III.alaeddin keykubat'ın yeğeni ve veziridir. babası israil ise rumeli'yi fethe girişen ilk gazilerdendir. daha sonra simavna kadısı olmuştur. annesi rum asıllı bir hıristiyanken müslüman olan melek hatundur. edirne'nin osmanlılar tarafından alınmasından sonra buraya yerleşmiştir...

musa çelebi edirne'ye hakim olunca bedreddin'i kazasker yaptı. bu görev sayesinde bedreddin ,balkanlarda yaşayan halkla yakın ilişkiler kurdu. musa çelebi'nin kardeşi mehmet çelebi karşısında yenilmesi üzerine , 1413'te ailesiyle birlikte iznik'e sürgün edildi. bu sırada aydın ve manisa'da börklüce mustafa ve torlak kemal'in yönettiği isyanlar patlak verince , kaçarak isfendiyar beyliğine sığındı ve sinop üzerinden eflak'a gitti.daha sonra edirne'ye dönmeye karar verdi. isyanın elebaşı olduğu iddiasıyla padişahın emriyle yakalanmış ve edirne'ye varamadan serez'de asılmıştır. ölüm tarihi çeşitli kaynaklarda 1416 veya 1420 olarak verilmektedir.

kaynak : halil ibrahim inal - osmanlı tarihi sayfa 113 - 115.
osmanlı devleti'nde mantıklı olduğunu düşündüğüm zulme karşı direnme, özgürlük hareketidir. sonu herzamanki gibi anlayıp çözüm bulmak yerine kanlı şekilde bitmiştir. nazım hikmet'in dizeleriyle mükemmel bir şekilde tasvir edilmiştir.
birilerinin ısrarla sosyalist yapmaya çalıştığı değil sosyalizm kavramı daha ortaya çıkmadan bunu vareden direnişçidir.

"şu gördüğünüz ağaç allahın insanlara vergisidir gölgesinde herkes dinlenebilmeli yemişini herkes yiyebilmelidir" diyecek kadar halkçı "yarin yanağından gayrı her şeyde her yerde hep beraber" diyebilecek kadar paylaşımcıdır.

elbette o dönemde bildiğimiz anlamda sosyalizm yoktu ama bu sosyalizmin abecesidir.

ayrıca şeyh bedrettin dönemin dönemin mahkemesi tarafından yaptığının şeriata aykırı olmadığı kararı çıkmış ancak padişah tarafından idam edilmiştir.

şu an mezarı çemberlitaş ile sultanahmet arasındaki türkocağındadır.

börklüce mustafa ve torlak kemalde yoldaşlarıdır.

not: şeyh bedrettin'in sosyalistliğini kabul etmeyenlerin ütopik sosyalizm kavramını öğrenmeleri ve bunun üzerine yorum yapmaların şiddetle tavsiye edilir. tabii bununla birlikte bilimsel sosyalizmi dialektiği vb. de öğrenmeleri gerekir ancak bu biraz zahmetli bir iş olacağından birçokları amaaan sosyalist değildi işte diye kestirip atarlar ne de olsa devir ekonomi devri değil mi?
(#9751308) nick altıma hakaret kelimeleri yazarak haklı olmaya çalışan tip. sözlerini aynen kendisine iade ediyorum. kara cahil ve aşağılık sahtekar olan kendisidir..

aslında bu tayfayı hiç ciddiye almam da, adamı klavye başında kızdırıyorlar arasıra..
kendi görüşünden olmayan(kürt, pkk'lı, komunist, alevi ve bilimum benzer neşriyat) herkese hakaret edebilme cesaretini kimden aldığı merak edilen kullanıcı.
ha cesaret demişken klavye başı cesareti. başka da bir halt olmaz zaten.
6. seyh-ul islam'in idami konusunda verdigi karar "malı haramdır amma bunun kanı helâldır". seyh bedreddin bu soz ustune:
- mademki bu kere mağlubuz
netsek, neylesek zaid.
gayrı uzatman sözü.
mademki fetva bize aid
verin ki basak bağrına mührümüzü

demis ve kellesi vurulmustur.
kendi ölüm fetvasını kendi veren edirne kadısıdır.
"ilk sosyalistler adem ile havva idi, cennetten kovulduktan sonra birbirlerine destek olarak yaşadılar. herşeyi paylaştılar." benzeri bir yaklaşımla sosyalist ilan edilmeye çalışılan tarihi şahsiyet. şeyh bedreddin'in sosyalistler tarafından istismar edilmeye çalışılan görüşlerinin kaynağı islam'dır, tasavvufi yaklaşımlarıdr. hicret sonrası medinelilerin mekkeli müslümanlara verdiği destek de mi sosyalizm yani? paylaşımı savunmak sosyalizm değildir. buradan hareketle tarikatlar sosyalist örgütlerdir diyerek saçmalamayacaksanız gidin sosyalizminize bu topraklarda kök aramak için başka tarihi şahıs bulun. bu söyleminiz biraz fazla sırıtıyor.
tkp'nin örtüsü konusundaki yürüttüğü faşist mücadelenin sözlük ayağı.

böşörtüsünü "türban" diye tanımlamak inançlar konusunda "kişi kendisini nasıl tanımlıyorsa öyledir" ilkesine aykırıdr. bu durum "ben müslüman ve aleviyim cemevlerinde ivadet istiyorum" diyen bir aleviye "sen müslümansız camiye gel" diyen faşist bir sünni muhafazakarın tavrından asla farklı değildir. başörtü takan kişi kafasındakini ne olarak isimlendiriyor ve ne için taktığını söylüyorsa karşısındaki bunu kabul etmek durumundadır. kafasındaki başörtüsünü türban olarak tanımlamak alçaklıktır. ayrıca ister siyasi simge ister dini inanç gereği takılsın hiçkimse hiçkimseye kimliğinden kopması için zorlayamaz . kürtlerin anadilde eğitim mücadelesi başörtüsü mücadelesinden kimlik meselesi bakımndan ayrı değildir. bu faşist tavırlar bu faşist yazar gibi olan sözde özgürlük yanlılarına tarihi bir kapak olarak geri dönecektir. başörtülü kadınlar asla bu faşistlere boyun eğmeyecektir.

(bkz: hiç boyun eğer mi insan)