bugün

ünlü islam filozofu. işrakiyye akımının kurucusu. bilgiye keşf ve mücahede yoluyla varılacağını savunur. meşşailik akımından sonra islam felsefesi nin en önemli akımını kurmuştur. henüz 37 yaşındayken halep te selahaddin eyyubi nin oğlu tarafından öldürülmüştür.
Şahabeddin Sühreverdî Maktûl veya tüm isim ve künyesiyle Ebu'l-Fütûh Şahabeddin Yahya bin Habeş bin Emîrek Sühreverdî Maktûl (1115-1191), ünlü islam filozofu ve işrakilik isimli fikrî akımın kurucusu.
*
37 yaşında öldürülmesine rağmen kısa hayatına onlarca kitap sığdırmayı başaran islam tarihinde tasavvuf ve felsefeyi sentezleyerek kurduğu işrakiyyun akımıyla iz bırakan aşmış islam alimi.

gazali ve ibn arabi'den sonra yaşamasına rağmen gazali ve arabi kitaplarının aksine latinceye çevrilmiş tek bir kitabı bulunmamaktadır.
islam filozofu ve işrakilik isimli fikrî akımın kurucusu. selahaddin eyübi'nin oğlu taarafından felsefeye daldığı gerekçesiyle idam ettirilmiştir.
islam tarihinin tartışmasız en büyük filozoflarından biridir. Fars veya Kürttür.

Ahmed-i Hani ve Feqiye Teyran gibi büyük kürt edebiyatçıları derinden etkilemiştir.

Ayrıca kurduğu akım olan işrakilik islam tarihinde meşşailikten sonraki en büyük felsefe akımıdır.

Akımının önemi islamdan çıkmış olan tasavvuf ile neoplatonizmi birleştirmesi ve hikmeti akıldan öne almasıdır.

Aristo öncesi felsefe hikmetten bağımsız değildi. Ama aristo sonrası felsefe hikmeti merkeze alan disiplinlerde aklı merkeze aldığı gerekçesiyle bozulma olarak görülür.

Akıl elbette gereklidir Sühreverdiye göre. Ama hakikatı sadece akılla kavrayamayız. Bilgelikin yolu hikmetten geçer.

Gerçek felsefe hermes yani Hz. idrisin öğretileridir. Felsefe Yunana geçtikten sonra bitmiştir.

Sühreverdi daha gençken Selahaddin Eyyubi tarafından verilen emirle şehit edilmiştir.
O zamanın ulemaları sühreverdiyi dini bozmakla ve sünnilike aykırı hareket etmekle suçlamıştır.

Sühreverdinin eserleri latinceye çevrilmediği için sadece islam dünyasını etkilemekle sınırlı kalmıştır.