bugün

türk sanat müziğinde bir makamdır.
(bkz: ada sahillerinde bekliyorum)
la-si bemol-do diyez-re seslerini kullanarak ulasılabılecek makam.
Klasik Türk müziğinde dügâh perdesinde karar kılan bir makam.
farabinin makamların ruha etkisini sınıflandırmasında bu makama da tevazü yani alçak gönüllülüğü yüklemiş.
rast makami ile pespese pek bir guzel giden makamdir.
(bkz: nasil gecti habersiz)
do diyez 2 ve do diyez 1 arızaları almak üzere iki türü olan ve esasen fa diyez 1 veya fa diyez 2 arızaları da alan bir makamdır.
sifali turk muzigi makamlarindandir.
ates tabiatlidir, sicak ozellik tasir.
tevazu yani alcakgonulluluk verir.
yatsidan sabaha kadar olan zamanlarda etkisi fazladir.
idrar zorluguna iyi gelir.
cinsel yoneden uyaricidir.
dusuk nabiz atisini yukseltir.
bu makam daha cok dervisler meclisine etki eder.
*
genellikle koma ses kullanımayan makamlardan birisidir. gitarda dolaşımı ise la-sibemol-dodiez-re-mi-fa-sol-la dizilimidir, yeden ses olarak sol alır yeden dizisi ise la-sol-fa-mi-re-dodiez-sibemol-la dır.
örnek olarak ise urfanın etrafı türküsü veya fosforlu cevriye'yi örnek verebiliriz.
ikindi ezanının makamıdır.
lamb of god'un gitar rifflerine kullandığı makamdır. *
Farabi, Türk müziği makamlarının ruha olan etkileri konusunda hicaz makamının insana tevazu(alçakgönüllülük)verdiğini ifade eder.
--spoiler--
Hicaz makamı

kelime anlami : mekke ve medine'yi kapsayan bölgenin adıdır.
açiklama : ilk defa 14.yy. da urmevi’nin eserlerinde rastlanılmaktadır. yerinde hicaz dörtlüsüne neva perdesinde rast beşlisinin eklenmesinden meydana gelir. hicaz makamı kendi içerisinde hicaz , humayun , uzzal ve zirgüleli hicaz olmak üzere dörde ayrılmaktadır. en eski makamlardandır. zengüle ve zirgüle makamları ile yakınlık gösterir. basit makamdır. la dügah perdesinde karar verir.

psikolojik etkisi : insana tevazu,güzel,hüzün,hicran duygusu verme gibi özellikleri vardır.

sağliğa etkisi : kuru- soğuk nedenli hastalıklar için faydalıdır. kemiklere, beyne ve çocuk hastalıklarına tedavi edici etkisi vardır. ürogenital sisteme ve böbreklere etki gücü fazladır. düşük nabız atımını yükseltir ve göğüs bölgesi diğer önemli etki alanıdır.

astrolojik etkisi : yay burcu. ateş tabiatlı. sıcak özellik gösterir. jüpiter bağlantılıdır.

zamana etkisi : ikindi vakti etkili,iki ezan arasında etkili,yatsıdan sabaha kadar olan zamanda etkili (genellikle gece 22:00 den sonra), öğle ile ikindi vakitleri arasında etkilidir.

meclis adamlarına etkisi : dervişler meclisi’ne etkilidir.

örnek eserler : o ağacın altı,ben gamlı hazan,artık bu solan bahçede,nasıl geçti habersiz,ne gelen ne soran var,bir ateşim yanarım külüm yok dumanım yok,dediler zamanla hep azalırmış sevgiler,bir bahar akşamı rastladım size,ayrılık ateşten bir ok,muhabbet bağı,hiçbir şeyde gözüm yok,seni ben unutmak i̇stemedim ki,senede bir gün,yeşil gözlerinden muhabbet kaptım...
--spoiler--

http://tsmnota.com/detail...d63515dbaccad4ab9e5640356
Klasik Türk müziğinde do diyez notasını andıran perdedir.
Yerinde Hicaz dörtlüsü'ne, Neva perdesinde Rast beşlisi'nin eklenmesiyle meydana gelir.
makamların kralı.

http://www.youtube.com/watch?v=PBW1V5uyfMQ
kendi içerisinde Hicaz, Humayun, Uzzal ve Zirgüleli Hicaz olmak üzere dörde ayrılan makam.
Makamların kralıdır. anadolu insanının kulağını en çabuk ve kolay bir şekilde kavrayıp Yakalayan tınılara sahip makamdır hicaz. yavaş şarkıda da, hızlı poplarda da, alaturkada da hicaz makamı olan şarkılar hemen dillere dolanır.
La re do re do si la sol la- la si do re mi- mi re do re mi- mi re do- re do- re do si- do si la sol- do si la la seklinde 5 lisi yapilabilir. Donanimda Do diyez si bemol olarak yerini alir. Klasuk duyumun disinda Turk muziginde bu makamin en baba orneklerini bence orhan gencebay vermistir. Gitti de gitti eseri buna ornektir.
tsm repertuvarında yaklaşık 2300 ün üzerinde eserle en çok beste yapılan makamıdır. Repertuvarda sayısal olarak en çok kullanılan ikinci makam Nihavend makamıdır.
inici–çıkıcı seyre sahip olan Hicaz Makaminin seyrine genellikle güçlü sesi olan Neva perdesinden baslanir. Bazen dizinin alt ve üst tarafindan baslayan eserler yapilmissa da, bu diziler de hemen orta seslere geçmislerdir. Hicaz dörtlüsünün sesleri verilerek güçlü sesi olan Neva perdesinde kalis yapilir. Sonra dizinin üst tarafinda bulunan Rast beslisinin seslerine geçilir. Tiz duraktan güçlüye dogru inilirken genellikle Evç perdesi (Fa bakiye diyez) bekar yapilarak Acem perdesi haline getirilir. Bu sekilde inici olarak Neva’da bir Buselik beslişi meydana gelmis olur. Güçlü sesi olan Neva perdesinde kalış gösterilerek, Hicaz dörtlüsünde gezinilir. ve Dügah perdesinde karar verilir.
Arel-Dr.Ezgi Sisteminde Hicaz Makamı mülayimdir. Seslerin isimleri pestten tize doğru; dügâh, dik kürdî, nim hicaz, neva, hüseynî, eviç, gerdaniye, muhayyerdir; nota isimleri ise, la, bakiyye bemollü si, bakiyye diyezlisi do, re, mi, bakıyye diyezli fa, sol, la, dır.

Hicaz makamının dizisi, pest tarafta bir hicaz beşlisine tiz tarafta bir uşşak dörtlüsünün iltihakından müşekkeldir.
ulvî bir hüzün telkin eden makam. Musikî ile tedavide en fazla kullanılan makamlardandır. Fârâbi, Hicaz makâmının insan rûhuna tevâzû verdiğini belitmektedir. Osmanlı devri hekimlerinden Şuûrî, Tâdil-i Emzîce adlı eserinde Hicaz makamının dervişler meclisinde daha tesirli olduğunu ve tesirinin öğle ile ikindi ezanları arasında daha fazla olduğunu belirtmektedir.
Moruk makamı diye de geçer halk arasında, benim torunlar öyle diyor oradan biliyorum.
iyi gelir, insanla hasbihal eden dostun sesi gibi gelir uddan. Öyle her zaman değil, ara ara kış kış güzel gelir.
Bu da ezanıdır.
https://www.youtube.com/watch?v=QK-D5ja7onQ