bugün

rodrigo'nun 4 gitar için yazdığı konçerto. asıl adı, concierto andaluz. çalkantılı denizleri dindirir ama yelkenleri fora yaptırır.

http://www.youtube.com/watch?v=vfkOkLkKJCo
http://www.youtube.com/watch?v=PG5yplFts6M
http://www.youtube.com/watch?v=2fb3T8u3JTM

(bkz: concierto de aranjuez)
(bkz: fantasia para un gentilhombre)

rodrigo üçüncü gitar konçertosunun 1967’ de los romeros gitar dörtlüsü için baba celedonio romero’ nun ( 1918 – 1996 ) siparişi üzerine bestelemiştir. endülüs konçertosu, 18 kasım 1967’ de teksas’ ta san antonio’ da victor alessandro yönetimindeki san antonio senfoni orkestrası eşliğinde baba celedonio ile oğulları celin, pepe ve angel romero’ dan oluşan dörtlü tarafından ilk kez seslendirildi.
endülüs halk müziği temalarından esinlenerek yazılan konçertoda dört gitar konçertant bir grup oluşturur ve alışılmamış şekilde dört korno içeren orkestra ile sık sık diyaloga girerek renkli bir ortam yaratır. solistlerin virtüözlüğünü sergilemesine olanak sağlayan eserde bu parlak yoruma orkestra da katılır. rodrigo bu müziği, dilde ve geleneklerde soyluluk ve saflık sevgisinin yenilenmesi anlamına gelen neo – casticisma terimiyle açıklar.
birinci bölüm, bolero temposunda başlığıyla sevillana ve fandango benzeri motiflerle çok ritmik başlar; renkli endülüs tabloları çizilir. yine de rodrigo aranjuez konçertosu’ nun esintilerinden kurtulamamış gibidir. üçüncü tema gitarların tizlere yükselttikleri – en hızlı flamenko türü olan – bir buleria dansıdır…
i̇kinci bölüm, ağır tempoda hüzünlü bir yakınma havasındadır. gitarların pasajlarını üfleme çalgılar da tekrarlar; yine aranjuez konçertosu’ nun ikinci bölümünü anımsatan süs notasından oluşan tema belirir ve egemen olur. ancak çabuklaşan bölüme üfleme çalgıların çağrısıyla birden girer, havayı canlandırır. rodrigo dört gitara kadans yazmaktansa bu hareketli bölmeyi oluşturmuş gibidir. gitarlar da kromatik pasajlarla hareketi destekler, sonra yine ağır bölmeye dönülür. bölüm çok uzun tutulmuş bir akor üzerinde sakin sona erer…
üçüncü bölüm, çabukça tempoda oynak bir sevillana dansıyla dört gitarla birlikte başlar. orkestra da sevil kentine özgü bu dansa özellikle üflemelerle katılır. orta bölme ise çabuk tempoda ayak vurularak yapılan bir zapateado dansıdır; gitarlar birbirine eşlik eder. daha sonra; önce picolo, sonra tüm çalgılar bu virtüöz dansa katılır. finalin sonu yine sevillana toplu dansıyla girer. bitiş üç staccato notayla – tıpkı aranjuez’ deki gibi gerçekleşir.

bölümler:
tiempo de bolero ( allegro vivace )
adagio – allegro adagio
allegretto – allegro allegretto

kaynak: irkin aktüze

bu bilgilerin alındığı yer: http://wowturkey.com/foru...c.php?t=8130&start=75