bugün

Yavuz'a (bkz: sen de türk müsün be arap uşağı) diye seslenmiş, türkçeyi devlet dili yapmış şah hakkında kıçımla güldüğüm iddiamsı.
Vikipediden okuyup okuyup gelmeyin amk sözlüğüne.
kızmayın ağlamayın türk oğlu türktür.
de siktir lo diyerek söze başlıyorum. gerçi bunu daha önce (bkz: safevi devletinin kürt devleti olması) başlığına yazmıştım.

safvetü'-s safaya menkibelerden oluşmuştur gerçekliği tartışılır . safvetü'-s safa onun atalarından firuzşah zerrin külah'ın el kürdi nisbesi taşıdığını belirtip bunu şöyle izah eder.'' pirzun kürt nisbesine gelince bu durum şöyleydi. kürd askerleri tarikat erbabı şeyh ibrahim edhemin rahmetullahi aleyh evladından olan padişah ile birlik olup sincar tarafından hurüc ettiler . azerbaycanı bütünüyle fethedip ele geçirdiler . mugan bölgesinin ahalisinin hepsi zerdüş idi erran alivan ve memleket ahalisinin hepsi kafirdi. islam askerleri buraları istila edince bu beldeleri islama döndüler ve müslamanlaştırdılar. bu beldelerin ele geçirilmesi tamamlanınca erdebil vilayeti ve mülhakatı piruza verildi.bu piruz güçlü varklı ve servet sahibi biriydi ''

bu rivayet benzer olaylarla ama firuzşah'ın el kürdi nisbesine yer verilmeksizin pek çok eserde tekrar edilmektedir.

bu rivayetdeki en önemli problem aslında bir sufi olan ibrahim edhemin hükümdar olarak yansıtılması ve azerbaycanı islamlaşması konusunda bütünüyle gerçekle bağdaşmayan bir hikaye anlatılmasıdır. eser bu nisbenin izahından başka hiçbir yerde şeyh safiyüddin'in etnik kökenine dair herhangi bir imada bulunmaz. sisiletü'l-neseb-i safeviye'de ise firuzşahın sadece zengin dindar bir kişi olduğundan gilan'ın rengi adı verilen beldesinde yaşadığından ve ibrahim edhem'in soyundan gelen devrim hükümdarının erdebil ve çevresini ona bıraktığından söz eder. buna mükabil müellifi belli olamayan alem arayı-yı şah ismail adlı eserde ise şeyh'in babası seyddin cibril'in şiraz'a yaptığı yolculuk anlatılırken onun bir türk dervişi olduğuna vurgu yapılır.
keza şeyh safiyüddin'den bahserdeken '' türk oğlu'' ve türk genci ifadelerine yer verir.

şu halde şeyh safiyüddin'in enik kimliği husunda iki rivayet ile karşı karşıyayız. iran'da pehleviler ve döneminin politik tarihçisi . kesrevi safevi hanedanının etnik ve dini kökenine dair neşrettiği uzun makalesinde onu iranın yerli ahalisinden olabileceğini ileri sürmüş ve kürt nisbesinin sonradan verildiğine dikkat çekmiştir. buna mukabil azerbaycanlı tarihçi mirz abbaslı ise onun türklüğünü ispat için geniş bir değerlendirme yapmış kaynakları ortaya koymaya gayret göstermiştir.( mirz abbaslı safevilerin etnik kökenine dair)

her ne olursa olsun safiyüddin'in soyu ile ilgili anlatılar menkıbevi hikayelerin içine karıştığından gerçeği ortaya koymak oldukça zordur çünkü başlığı açan zatın kaynak gösterdiği odatvde ki yazı safvetü'-s safaya kaynak olarak sunmuş lakin safvetü'-s safaya'da şeyh safiyüddin'i hz.aliye ve 12 imama bağlarlar bu halde şeyh safiyüddin'in arap mıdır ? yine safvetü'-s safaya'da sünni inanışa dair yazılar vardır nasıl olur da şii biri hz ayşeye ebubekire saygı duyar ve hz ayşeye muminlerin anasıdır der açıklaması zordur.

her şeyi bir kenara bırakıp karşımıza çıkan en önemli gerçek devletin birinci unsur olarak türklere dayanması şah ismal'in duru bir türkçe ile şiirler yazması ve nihayet saray dilinin türkçe olması!
Kürtlerin herkesi kürt yapmaya çalışmasının ürünüdür. (Einstein'da kürt amk)
Dedesi kürt diye kendi de mi kürt oluyor eşek o zaman sasani imparatoru türkzade hürmüz den bizans ımparatoru 4. Leon a kadar hepsini sahiplenelim yarı türk diye.
Kürt faşistlerin ve alevileri sevmeyen araplaşmış türklerin uydurmasıdır.
güncel Önemli Başlıklar