bugün

işleyen demir ışıldar.
insan yedisinde neyse yetmişinde de odur.
ayagını yorganına göre uzat.
borc yigidin kamcısıdır.
bir elin nesi var iki elin sesi var.
el elden üstündür.*
acele işe şeytan karışır.
sona kalan dona kalır.
iyi insan lafın üzerine gelir
iti ağan çomağı hazırla (burada gelen kişi için istediğini kullan artık hangisini tercih edersen kişiye bağlı.)
atasözü,sadece durup bir daha düşünmenizi sağlar.
Sebebinin; çelişen atasözlerinin, zamanında aynı kişiler tarafından söylenmemesi olabileceği durum.
(bkz: sürüden ayrılanı kurt kapar)
(bkz: her koyun kendi bacağından asılır)

hem sürüden ayrılma, hem kendi bacağından asıl! bu nasıl iş?

ahh ah nerede o eski sürü psikolojisi...
(bkz: iti an comagini hazirla)
(bkz: iyi adam lafinin uzerine gelir)
(bkz: atalarımız bizimle taşak mı geçiyor)
''bir elin nesi var iki elin sesi var'' buna karşılık '' nerede cokluk orada bokluk''.
her atasözünü aynı ata'nın söylememesinden kaynaklanan durumdur. kimisine doğru gelen diğerine yanlış gelebilmektedir.
(bkz: iki çıplak bir hamama yaraşır)
(bkz: iki gönül bir olursa samanlık seyran olur)
içki bütün kötülüklerin anasıdır.
ana gibi yar, bağdat gibi diyar olmaz.*
atalarımız fuzzy logic'i çok eskiden bilirlermiş, sadece herşeye isim koymak küstahlığı göstermezlermiş.

insana dair hiçbir şeyin "siyah-beyaz" "1-0" olmadığını bildiklerinden öyle yapmışlardır. veya "iki gönül bir olunca samanlık seyran olur" diyen atanın entrysi altına "iki çıplak bir hamama yakışır" ayar entrysi girilmiş de olabilir, tam bilemiyorum. her şey saçaklı, her şey muğlak.
atalarımızın da fikir ayrılığına düştüğünü gösteren, atasözlerini yılların deneyiminden geçtiği için doğru kabul eden torunların kafasını karıştıran çelişkilerdir.

(bkz: iyilik yap denize at balık bilmezse halik bilir)
(bkz: merhametten maraz doğar)