bugün
- kocasına kahvaltı hazırlamayan kadın kusurludur11
- yazarların cinsel tercihi15
- içinde hiç'a harfi geçmeyen bir cümle yazınü17
- hangi sözlükçüyü dövmek istersiniz21
- uludağ sözlük aktrollerinin uçurulması8
- peygamberlerin yahudi olması9
- zalbert ramstein18
- güçlü kadınların ortak özellikleri19
- herkesle iyi geçinmek10
- bugün yaşadığınız en üzücü olay13
- anın görüntüsü11
- dini eleştirmeyi dün düşmanlığı ile bir tutmak8
- elini cebine atınca en az 5000 lira olmalı14
- meral akşener14
- kadir mısıroğlu mezarı13
- albay kemal21
- karıncaları öldürmeden evden uzaklaştırma yöntemi15
- sokak ortasında ilişkiye giren muhafazakar çift22
- kablosuz sütyen20
- icardi190537
- arkadaşlar sizce yakışıklı mıyım31
- müge anlı ile anadolu irfanı8
- seni allaha şikayet ediyorum erdoğan8
- meral akşener'in sarı saçları10
- gizli samyel23
- 6 haziran 2024 meb ile ilgili skandal iddia25
- kuresel ikinma'nın sözlüğe dönüşü10
- aşkım ben hiç osurmuyorum bizde genetik diyen kız11
- estetikle 30 yaşına dönen teyze8
- belediye otobüsüne kaçak binme yöntemleri10
- türklere peygamber gönderilmemiş olması19
- türk tarihinin en büyük komutanı rte dir18
- kadınlar konusunda bilmek istediğiniz ne var12
- okula gidiyorum sözlük9
- ronaldo'nun fenerbahçe'ye gelme ihtimali12
- kadir mısıroğlu üstadın hoplattığı oğlanlar18
- zalbert ramstein'in kürt olması15
- jose mourinho27
- sarılma ihtiyacı8
- havalar ısınınca orospu gibi giyinen kadınlar19
- kaç tane gerçek istanbullu tanıdınız17
- biz bu hayata çalışmaya mı geldik8
- sözlüğün bağımlılık yapması11
- 48 cm penisi olan adam12
- türk kadınlarındaki en büyük sorun19
- türk polisinin güzel kızlara karşı olan nezaketi21
- merve boluğur11
- nude isteyen kız12
- şanlıurfa da damattan istenilenler listesi13
- sözlüğün en iyi iki erkek yazarı12
Gece Namazı olarak da bilinen Namaz. Eskiden sanırsam, "Herkes uyurken sen namaz kılarsın" sözünden etkilenerek kılmaya başlamıştım.
Uykuya yenik düşerek kılamadığım namazdır.
Nakşibendilerin kıldığıdır.
Bir kere cünüp olduğumu unutup uyku sersemliğimle kıldığım namazdır.
Ramazanın son on günü camilerin dolup taşmasına sebep olan namaz. Sokaklar bomboş,sadece kuran sesi,manevi hava en üstlerde. müslümanların bir kez de olsa o havayı solumaları gerektiği kanısındayım. Hem illa hepsini kılacaksınız diye bir şey de yok. iki ya da dört rekatta kılabilirsiniz.
peygamber efendimizin " Farzlardan sonra en faziletli namaz gece kalkarak kılınan namazdır. " şeklinde betimlediği namazdır. Başka bir hadisi Kudside ise; "Kulum bana ancak nafileler ile yaklaşır.O derece yaklaşır ki, ben ,onun gözü,kulağı ve kalbi olurum." Yani kulum bana öyle yaklaşır ki,ben onun gören gözü ,işiten kulağı olurum ve o kulumun artık gözü kötüyü görmez, yalanı işitme ve o kulumdan hata sadır olmaz demektir.
En faziletli nafile ise , gece teheccüd vaktinde yapılan nafiledir. Müstecap yani duaların ve tevbelerin kabul olduğu vakitler üçtür :
1-Ramazan-ı şerif ayı;ramazan ayı senede bir kere gelir ve bunu beklerseniz çok geç olabilir.
2-Cuma geceleri:Eğer cuma gecesi beklenirse, cuma da haftada bir keredir.
3-Teheccüd vakitleri: Teheccüd vakitleri her gecedir ve tevbelerin kabulü ve dualar için en makul ve en müstecap vakitlerdir.
her gece insan oğlunun dualarını ve tövbelerini kabul ettirmek için elinde bundan daha hayırlı bir yol var mıdır... ?
En faziletli nafile ise , gece teheccüd vaktinde yapılan nafiledir. Müstecap yani duaların ve tevbelerin kabul olduğu vakitler üçtür :
1-Ramazan-ı şerif ayı;ramazan ayı senede bir kere gelir ve bunu beklerseniz çok geç olabilir.
2-Cuma geceleri:Eğer cuma gecesi beklenirse, cuma da haftada bir keredir.
3-Teheccüd vakitleri: Teheccüd vakitleri her gecedir ve tevbelerin kabulü ve dualar için en makul ve en müstecap vakitlerdir.
her gece insan oğlunun dualarını ve tövbelerini kabul ettirmek için elinde bundan daha hayırlı bir yol var mıdır... ?
islam alimleri tarafından manevi terakkinin(manevi ilerleme)nin en önemli unsuru olarak gösterilmiştir.
sabah namazı vakti girmeden önce kılınan namazdır.
Niyet ettim Allah rızası için nafile namazını kılmaya veya
Niyet ettim Allah rızası için teheccüd namazını kılmaya diye niyet edilir.
2 rekat olarak kılınacaksa, sabah namazının sünneti gibi kılınır.
gece namazından farkı, geceleyin uyanıp kılınmasıdır.
cümleten allah kabul etsin.
Niyet ettim Allah rızası için nafile namazını kılmaya veya
Niyet ettim Allah rızası için teheccüd namazını kılmaya diye niyet edilir.
2 rekat olarak kılınacaksa, sabah namazının sünneti gibi kılınır.
gece namazından farkı, geceleyin uyanıp kılınmasıdır.
cümleten allah kabul etsin.
Gece namazının konuşulduğu bir sohbet yerinde bir kişiye,
sen gece kalkıyor musun? diye sordular.
"Evet kalkıyorum" dedi.
"Kalkınca ne yapıyorsun?" dediler.
"Tuvaletimi yapıp tekrar yatıyorum" dedi.
sen gece kalkıyor musun? diye sordular.
"Evet kalkıyorum" dedi.
"Kalkınca ne yapıyorsun?" dediler.
"Tuvaletimi yapıp tekrar yatıyorum" dedi.
hz. muhammed in gece kılamazsa gündüz on iki rekat olarak kıldığı namazdır. namı diğer gece namazı. imsaka kadardır. vitirden önce kılınır.
Kim devam ettiği gece ibadetini veya virdini yapmadan uyuya kalırsa, onu sabah namazı ile öğle namazı arasında ifa ettiğinde, geceleyin ifa etmişçesine sevap yazılır.
sonradan gelen edit: güzel bir şekilde anlatmış;
http://derindusun.com/tr/...nir-resimli-anlatimi.html
Kim devam ettiği gece ibadetini veya virdini yapmadan uyuya kalırsa, onu sabah namazı ile öğle namazı arasında ifa ettiğinde, geceleyin ifa etmişçesine sevap yazılır.
sonradan gelen edit: güzel bir şekilde anlatmış;
http://derindusun.com/tr/...nir-resimli-anlatimi.html
Kabir karanlığını aydınlatan , karanlık gecede bir kandildir.
huzur denilen kavramın hissedildiği tek vakittir. iki rekat namaz. başka birşey değil.
namazdan sonra içtenlikle istenen her duanın kabul edileceğinin allah tarafından söz verildiği namazdır. birileri uyurken, diskoda eğlenirken, gece hayatı yaşarken, allah nidalarının azaldığı bir vakitte namaz kılmak kadar gurur verici birşey yoktur.
Gecenin bir kısmında kalk ve sana mahsus bir fazlalık olmak üzere onunla (Kur'an'la) namaz kıl Rabbi'nin seni övgüye değer bir makama çıkarması umulur. (îsra/79)
(bkz: gece namazı)
%75 inin ahirete %25 ininde dünyada verildiği çok faziletli bir namazdır.
gece bir merdivenle göğe ve yıldızlara yükselmek gibidir.
Teheccüt namazı vakti
Teheccüt namazının vakti soruluyor. Farz ve nafile bütün çeşitleri ile ibadetlerde esas olan, en küçük detaylarına varıncaya kadar onları Efendimiz'in (sas) kavlî tarif ve fiilî tatbikatlarına uyarak yerine getirmektir.
Çünkü ibadetler, hayatın sair alanlarındaki meseleler ölçüsünde içtihada açık değildir. Efendimiz'in (sas) "Beni nasıl namaz kılıyor görüyorsanız, siz de öylece kılın." beyanı bu yaklaşımın temelini oluşturur. Dolayısıyla teheccüt namazının vakti meselesi de bu zaviyeden ele alınmak zorundadır.
Efendimiz'in hayatına baktığımızda islam ulemasının ittifakla belirttiği üzere, kendisi için farz, ümmeti için nafile olan teheccüt namazını Allah Rasulü (sas) genelde gecenin üçte birinden sonra ve kısa veya uzun belli bir müddet uyuyup uyandıktan sonra kılmıştır. Gecenin üçte biri, toplam gece müddeti üçe bölünüp, akşam namazı vaktinin girişine ilave edilmekle bulunur. Çünkü gece akşam namazının girişi ile başlar. Pekâla söz konusu vakit teheccüt namazının olmazsa olmaz şartı mıdır? Yatsı namazının peşisıra hiç uyumadan kılınamaz mı? Uyuyup uyanmanın olmadığı uykusuz geçen gecelerde kılınan nafile namazlar teheccüt değil mi? imsak vaktinden az önce kalkıp yatsı, teheccüt ve vakti girer-girmez sabah namazı kılmak mahzurlu mu?
Bu ve benzeri sorulara toptan cevap olabilecek hususları maddeler halinde kısa kısa belirtelim.
1-Teheccüt namazının vaktini yukarıda Efendimiz'in uygulamalarından hareketle belirttik. Bu namazın kâmilen eda edilmesi hiç şüphesiz bu uygulamayı esas almakla olur.
2-Bununla birlikte Allah Rasulü'nün (sas) kış ve yaz mevsimlerinde vakit namazları dahil farklı uygulamaları var. Mesela; uzun kış gecelerinde sabah namazını 'gales' adı verilen imsak vaktinin hemen akabinde, yazın ise 'isfar' denilen güneşin doğmasına çok yakın bir zamanda kılıyordu. Efendimiz bunu ister Cebrail'in (as) kendisine rehberlik ettiği vakit ile alakalı uygulamasından hareketle, isterse mevsim şartları nedeniyle değişen iş takvimi münasebetiyle yapsın, son tahlilde farz olan vakit namazları için böyle bir model ortaya koymuştur. Aynı şeyler bazı rivayetlerde öğle ve ikindi namazları adına da yer almaktadır. Zaten fakihlerin ve hadis şarihlerinin asr-ı evvel ve asr-ı sani müzakerelerinin altında da bu yatmaktadır. Bu da bize göstermektedir ki; vaktin sınırları içinde kalmak şartıyla namazı önce veya sonraya alma konusunda bir irade ve kısmen de olsa bir serbestlik söz konusudur.
Bu zaviyeden teheccüt namazına gelince; hayat şartlarımızın Efendimiz dönemindeki gibi olmadığı kesindir. ister sanayi devrimi sonrası oluşan metropol yaşantımız, ister değişen iş hayatı ve mesai anlayışımız, ister ülkelere, milletlere göre değişen zamanın kullanımı ve zaman tanzimi noktasındaki hayat felsefemiz, bizim yatsı namazını vaktin evvelinde kılıp hemen yatağa girmemize imkan tanımıyor. Bu farklılığın doğru veya yanlışlığını tartışmıyorum; sadece Efendimiz dönemi ile aramızdaki farka işaret ediyorum. O dönemdeki insanların yatsı namazını kılıp yatağa gittiği saatlerde, bugünün insanı özellikle büyük şehirlerde işten yeni dönüyor. Tabii bu küllî değişiklik, teheccüt için gece kalkmasına mani hususların başında geliyor.
"Kâmilen ve külliyen elde edilemeyen şey, bütün bütün terk edilmemeli" prensibinden hareketle, gecenin yarısını aşkın bir vakitte yorgun argın yatağa giden ve gece kalkması görünüşte imkansız olan kişi, yatmadan önce, zaten vakti girmiş olan teheccüt namazını kılsa ne olur? Erken dönemlerden itibaren fukahanın bu konudaki yaklaşımı çok nettir; çeşitli sebeplerle gece teheccüt namazına kalkamayacağını düşünenler yatsıyı müteakip teheccüt namazını kılabilir. Fakat bu namaz, fazilet ve sevap noktasında belli bir miktar uyuduktan sonra kılınan teheccütle mukayese edilemez.
Yazının başında dediğimiz gibi ibadetleri Efendimiz'den bize intikal eden şekliyle eda ve bu keyfiyeti muhafaza etmenin vazifemiz olduğunu unutmamalıyız.
a.kurucan@zaman.com.tr
16 Aralık 2010, Perşembe
Teheccüt namazının vakti soruluyor. Farz ve nafile bütün çeşitleri ile ibadetlerde esas olan, en küçük detaylarına varıncaya kadar onları Efendimiz'in (sas) kavlî tarif ve fiilî tatbikatlarına uyarak yerine getirmektir.
Çünkü ibadetler, hayatın sair alanlarındaki meseleler ölçüsünde içtihada açık değildir. Efendimiz'in (sas) "Beni nasıl namaz kılıyor görüyorsanız, siz de öylece kılın." beyanı bu yaklaşımın temelini oluşturur. Dolayısıyla teheccüt namazının vakti meselesi de bu zaviyeden ele alınmak zorundadır.
Efendimiz'in hayatına baktığımızda islam ulemasının ittifakla belirttiği üzere, kendisi için farz, ümmeti için nafile olan teheccüt namazını Allah Rasulü (sas) genelde gecenin üçte birinden sonra ve kısa veya uzun belli bir müddet uyuyup uyandıktan sonra kılmıştır. Gecenin üçte biri, toplam gece müddeti üçe bölünüp, akşam namazı vaktinin girişine ilave edilmekle bulunur. Çünkü gece akşam namazının girişi ile başlar. Pekâla söz konusu vakit teheccüt namazının olmazsa olmaz şartı mıdır? Yatsı namazının peşisıra hiç uyumadan kılınamaz mı? Uyuyup uyanmanın olmadığı uykusuz geçen gecelerde kılınan nafile namazlar teheccüt değil mi? imsak vaktinden az önce kalkıp yatsı, teheccüt ve vakti girer-girmez sabah namazı kılmak mahzurlu mu?
Bu ve benzeri sorulara toptan cevap olabilecek hususları maddeler halinde kısa kısa belirtelim.
1-Teheccüt namazının vaktini yukarıda Efendimiz'in uygulamalarından hareketle belirttik. Bu namazın kâmilen eda edilmesi hiç şüphesiz bu uygulamayı esas almakla olur.
2-Bununla birlikte Allah Rasulü'nün (sas) kış ve yaz mevsimlerinde vakit namazları dahil farklı uygulamaları var. Mesela; uzun kış gecelerinde sabah namazını 'gales' adı verilen imsak vaktinin hemen akabinde, yazın ise 'isfar' denilen güneşin doğmasına çok yakın bir zamanda kılıyordu. Efendimiz bunu ister Cebrail'in (as) kendisine rehberlik ettiği vakit ile alakalı uygulamasından hareketle, isterse mevsim şartları nedeniyle değişen iş takvimi münasebetiyle yapsın, son tahlilde farz olan vakit namazları için böyle bir model ortaya koymuştur. Aynı şeyler bazı rivayetlerde öğle ve ikindi namazları adına da yer almaktadır. Zaten fakihlerin ve hadis şarihlerinin asr-ı evvel ve asr-ı sani müzakerelerinin altında da bu yatmaktadır. Bu da bize göstermektedir ki; vaktin sınırları içinde kalmak şartıyla namazı önce veya sonraya alma konusunda bir irade ve kısmen de olsa bir serbestlik söz konusudur.
Bu zaviyeden teheccüt namazına gelince; hayat şartlarımızın Efendimiz dönemindeki gibi olmadığı kesindir. ister sanayi devrimi sonrası oluşan metropol yaşantımız, ister değişen iş hayatı ve mesai anlayışımız, ister ülkelere, milletlere göre değişen zamanın kullanımı ve zaman tanzimi noktasındaki hayat felsefemiz, bizim yatsı namazını vaktin evvelinde kılıp hemen yatağa girmemize imkan tanımıyor. Bu farklılığın doğru veya yanlışlığını tartışmıyorum; sadece Efendimiz dönemi ile aramızdaki farka işaret ediyorum. O dönemdeki insanların yatsı namazını kılıp yatağa gittiği saatlerde, bugünün insanı özellikle büyük şehirlerde işten yeni dönüyor. Tabii bu küllî değişiklik, teheccüt için gece kalkmasına mani hususların başında geliyor.
"Kâmilen ve külliyen elde edilemeyen şey, bütün bütün terk edilmemeli" prensibinden hareketle, gecenin yarısını aşkın bir vakitte yorgun argın yatağa giden ve gece kalkması görünüşte imkansız olan kişi, yatmadan önce, zaten vakti girmiş olan teheccüt namazını kılsa ne olur? Erken dönemlerden itibaren fukahanın bu konudaki yaklaşımı çok nettir; çeşitli sebeplerle gece teheccüt namazına kalkamayacağını düşünenler yatsıyı müteakip teheccüt namazını kılabilir. Fakat bu namaz, fazilet ve sevap noktasında belli bir miktar uyuduktan sonra kılınan teheccütle mukayese edilemez.
Yazının başında dediğimiz gibi ibadetleri Efendimiz'den bize intikal eden şekliyle eda ve bu keyfiyeti muhafaza etmenin vazifemiz olduğunu unutmamalıyız.
a.kurucan@zaman.com.tr
16 Aralık 2010, Perşembe
şuana kadar sadece 1 kez kılabildiğim namazdır.hocam derdiki 'teheccüd namazı kabirde insanlara ışık olur'.
peygamberimize farz, bize sünnet olan faziletli namaz imiş. bilindiği kadarıyla, ameller tartılırken farz olan namazlarda ya da ibadetlerde eksiklik olduğu zaman ikinci olarak nafile ibadetlere bakılacakmış. teheccüt de nafile olduğundan farzlarda eksiklik varsa belki faziletinden dolayı eksiği kapatabilir.. o günde inşallah sevinenlerden oluruz. ibadetimiz az ama..
annem demişti geceleri herkes uyurken yapılan ibadet en makbul olandır diye.bu da o makbul ibadetlerin baştacıdır.kulun alalh ile buluştuğu yerdir.canın ne istiyorsa iste.allah vermeyi sever.
geceye konan nafile bir reklamdır.
(bkz: ibadeti gizli yapmak)
tabi gün ibadeti gösterişe dönüştürme günüdür o ayrı.
(bkz: ibadeti gizli yapmak)
tabi gün ibadeti gösterişe dönüştürme günüdür o ayrı.
kur'an-ı kerim'de peygamber efendimize hitaben:
"gecenin bir kısmında sadece sana mahsus, fazla (bir ibadet) olmak üzere namaz kıl. muhakkak rabbin seni öğülmüş bir makama erdirecektir." * buyrulmuştur. ayet-i kerimenin tefsirinde teheccüd namazının hz. peygamber için farz veya fazilet olduğu ümmeti için nafile olduğu belirtilmiştir.
ayrıca tu kaka bana'nın mütemadiyen salladığının göstergesidir. imsak vaktinde teheccüde kalktığını yazmaktadır çakma yobaz. *
"gecenin bir kısmında sadece sana mahsus, fazla (bir ibadet) olmak üzere namaz kıl. muhakkak rabbin seni öğülmüş bir makama erdirecektir." * buyrulmuştur. ayet-i kerimenin tefsirinde teheccüd namazının hz. peygamber için farz veya fazilet olduğu ümmeti için nafile olduğu belirtilmiştir.
ayrıca tu kaka bana'nın mütemadiyen salladığının göstergesidir. imsak vaktinde teheccüde kalktığını yazmaktadır çakma yobaz. *
sevgiliyle gece buluşmadır. hani kimse yokken... kimse bilmezken. çıt çıkmazken sözleşmektir. meşk edip ayrılmaktır.
namaza başlamak isteyenler için zordur en kolayı bayram namazıyla başlanması bilinir.
güncel Önemli Başlıklar